Посилення боротьби з корупцією, вироблення дієвих механізмів персональної відповідальності чиновників за порушення законодавства — такі пріоритети української влади на етапі реформування системи держуправління, переходу до моделі держави, орієнтованої на обслуговування потреб людей. Та ще треба докласти чимало зусиль, щоб викорінити корупційні схеми.
Нещодавно в Білій Церкві на Київщині Департаментом економічної діяльності Міноборони було відпрацьовано звернення на урядову телефонну «гарячу лінію» працівника одного із підприємств Міноборони, котрий скаржився на те, що коли він звернувся для отримання заборгованої заробітної плати, йому погодилися виплатити лише частину, але розписатися запропонували як за виплату всієї суми. Та «винахідникам» такої схеми збагатитись таким чином не вдалося. Зароблене заявник отримав повністю.
Боротьба з корупцією триває на всіх владних рівнях. У більшості державних установ на видноті розміщують оголошення: «З питань корупційних дій звертайтеся за номером телефону…» А на базі Урядового контактного центру діє й спеціалізована урядова телефонна «гаряча лінія» для звернень громадян з питань корупційних діянь в органах виконавчої влади, державних і комунальних установах.
Як повідомили «Урядовому кур’єру» в управлінні взаємодії з громадськістю Центру, цього року за січень-квітень на урядову телефонну «гарячу лінію» та через Інтернет надійшло 218 звернень з питань корупційних діянь посадовців структур влади, підприємств, установ та організацій. Торік за аналогічний період було зареєстровано 154 таких звернення.
Люди переважно скаржилися на вимагання чиновниками хабарів за вчинення необхідних заявникам дій. Багато претензій до працівників органів внутрішніх справ, зокрема ДАІ. Нарікають люди на корупцію в медичних та освітніх закладах, під час оформлення дозвільних документів тощо.
Так, жителька міста Українська на Донеччині скаржилася на неправомірні дії працівників одного з професійних училищ Донецька, де навчався її син. Там зажадали від нього 530 гривень за видачу диплома кваліфікованого робітника. Після з’ясування обставин департаментом науки і освіти Донецької ОДА юнак отримав документ про освіту без хабара.
Чинний закон про звернення громадян унеможливлює анонімність та передбачає письмове звернення. Однак боячись переслідувань чи з інших причин, не всі заявники хочуть надавати особисті дані. Тож в Урядовому контактному центрі, згідно з відповідним регуляторним актом КМУ, діє демократичніший порядок прийому скарг. На урядовій «гарячій лінії» звернення приймають і анонімні — в телефонному режимі. Проте достовірність сказаного обов’язково перевіряють в установленому порядку. Адже серед скарг трапляються і завідомо неправдиві або ж підозри заявника помилкові. Кожен, кого звинувачують у правопорушенні, вважається невинуватим доти, доки його вину не буде доведено згідно із законом.
На фальсифікацію документів співробітниками Михайлівського РВ ГУ МВС в Запорізькій області у кримінальному провадженні за фактом смерті працівника в селищному пункті прийому металобрухту скаржився місцевий житель, який не бажав назватися. Він стверджував, що небіжчик загинув під час робіт з утилізації бойового снаряда. Перевірка ГУ МВС в Запорізькій області викладені в заяві факти не встановила. З’ясувалося, що людина загинула внаслідок вибуху газового балона. Однак виявлено, що пункт прийому металобрухту незаконно утилізував боєприпаси. Проти власника пункту відкрито кримінальне провадження. Триває досудове розслідування.
Загалом за період з 5 травня по 11 травня на урядову телефонну «гарячу лінію» надійшло 13 564 дзвінки, через Інтернет отримано 286 звернень.
0-800-507-309 — Урядова телефонна «гаряча лінія» працює цілодобово. 044-284-19-15 — для жителів м. Києва. +380-044-284-19-15 — для громадян, які перебувають за кордоном. Веб-сайт Урядового контактного центру www.ukc.gov.ua