Якщо у ЖЕКу вам не видають потрібну довідку, не знімають з реєстрації, мотивуючи наявністю комунальних боргів, чи вимагають спочатку принести квитанцію про поточну оплату комунальних послуг, — це неправомірні дії. Юристи пояснюють, що посадові особи комунальних підприємств так порушують кілька законів: Конституцію України (стаття 32), закони «Про звернення громадян», «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» та інші.

Вплинути на комунальників інколи допомагає вимога дати письмову відмову у видачі документа. Або для захисту своїх прав можна звертатися до прокуратури. Щоб обстояти свої інтереси перед комунальниками, люди також звертаються по допомогу на урядову «гарячу лінію». Від початку року сюди надійшло понад 800 скарг про відмови комунальників у видачі різних документів.

Наприклад, матері-одиначці з Одеси у ЖЕКу №3 не видали довідку про реєстрацію місця проживання її дитини, яка була їй потрібна для призначення одноразової соціальної допомоги після народження дитини. Аргументували тим, що відсутні працівники. Дзвінок на урядову «гарячу лінію» подіяв: документ заявниця отримала, що підтвердила під час зворотного зв’язку.

Багатодітна громадянка з міста Дружба Сумської області скаржилася на працівників місцевого ЖЕКу, які через заборгованість із комунальних платежів не видають їй довідку про склад сім’ї для переоформлення допомоги на дітей як матері-одиначці та для оформлення допомоги після народження дитини за місцем фактичного проживання. За результатами розгляду звернення Ямпільська райдержадміністрація поінформувала, що комунальне підприємство ЖФ «Дружба» видало затребуваний документ.

До речі, Закон «Про допомогу сім’ям з дітьми» передбачає відповідальність підприємств, установ та організації за шкоду, заподіяну сім’ям з дітьми або державі через несвоєчасну видачу документів чи внесення недостовірних даних.

Довідки про склад сім’ї, які видають нині паспортисти при ЖЕКах, необхідні громадянам зокрема для призначення багатьох соціальних виплат і пільг. Невидача або несвоєчасна видача таких документів значно ускладнює цей процес.

Жителька міста Сміла Черкаської області тільки після звернення на урядову «гарячу лінію» по допомогу отримала потрібний документ. А до цього, з її слів, неодноразово зверталася до Смілянського комунального підприємства, двічі письмово — до його керівника. Але довідки їй не видавали через заборгованість за житлово-комунальні послуги. За результатами розгляду звернення виконком Смілянської міськради Черкаської області поінформував, що місцеве комунальне підприємство «Наш дім» надало заявниці документ, що вона особисто підтвердила у телефонній розмові.

Загалом за період із 27 липня по 2 серпня на урядову «гарячу лінію» надійшло 34 286 дзвінків, через інтернет зареєстровано 398 звернень. 

0-800-507-309 — Урядова «гаряча лінія» працює цілодобово. 044-284-19-15 — для жителів м. Києва.
+380-44-284-19-15 — для громадян, які перебувають за кордоном.
Веб-сайт Урядового контактного центру www.ukc.gov.ua

Раїса КУЛЬЧИЦЬКА  
для «Урядового кур’єра»