Дорогі колеги-підприємці! Якщо ви ще на здали звіти за минулий рік — покваптеся. Зробити це треба до 10 лютого. Ще одна порада: якщо маєте фінансову й технічну можливість, звітуйте в електронному вигляді, бо тим, хто здає паперові звіти, як-от мені, доведеться витратити приблизно півдня на візит до податкової інспекції.
Зареєструватися як фізична особа — підприємець мене чорти підбили кілька років тому. Та справи пішли кепсько вже через півроку. Деякий час вичікував, що ситуація поліпшиться, та очікування затягнулося. Кинувся було закривати «лавочку», та з’ясувалося, що вхід — копійка, вихід — карбованець. Тобто дорого, складно.
А ще з’ясувалося: якщо навіть немає жодних прибутків, будь-якої ділової активності, носити звіти податківцям та в Пенсійний фонд треба. Вписуєш скрізь нулі, але звіт маєш доставити за адресою. І відстояти чималеньку чергу з таких самих бажаючих відзвітувати.
Позитивів більше
Отак рік у рік і ходжу, відзначаючи позитиви і проблеми цього звітного процесу.
Безсумнівним плюсом є те, що в інспекції нашого району (Голосіївський район Києва) встановили систему електронної черги. Коли здаєш традиційний звіт, то не треба шукати крайнього у довжелезній живій черзі. Береш в автоматі талончик з номером і чекаєш, поки на екрані висвітиться запрошення підійти до певного віконця. До речі, недавно приміщення інспекції відремонтували. Щоправда, воно залишилося доволі тісним, чекати черги доводиться все одно стоячи.
Також до позитиву зараховую те, що в інспекції встановлено безкоштовний ксерокс, на якому вам зроблять і копії свідоцтв, паспортів, чеків тощо, і потрібних бланків звітності.
Щодо змін у порядку подання та оформлення звітності — і податкової, і «пенсійної», то звіт про сплату єдиного податку треба тепер нести не в Пенсійний фонд, а до тієї ж податкової інспекції. Є проблеми й з електронізацією черги: талончик брати все одно треба (я так розумію, для обліку кількості відвідувачів), але стояти доводиться у звичайній живій черзі.
А ще перед тим, як виявилося, треба отримати візу заступника начальника інспекції на вашому варіанті звіту. Власне звіт пан заступник не перевіряє, натомість переконує переходити на електронну звітність. Але чимало людей відмовляються не лише через фінансову й технічну неспроможність. Є й такі, що, здавши якось звіт через Інтернет, потім мали клопіт — звіти чомусь їм не зарахували, а повідомлення про це не надійшло. А якщо здаєш паперовий звіт, то принаймні знаєш, що і як, плюс отримуєш квитанцію.
Завершу знову позитивом. Процедура і форма звіту про отримані доходи/витрати не змінилася цього року. Але як саме вдасться звітувати вам — це ваш персональний клопіт. Як я вже казав, не баріться!
Корисна інформація
Про нюанси звітування приватних підприємців нагадала прес-служба Міндоходів. Так, податкова декларація подається за вибором платника податків в один із таких способів: особисто або уповноваженою на це особою; надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення; в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб.
Фізособи-підприємці подають податкову декларацію за місцем своєї податкової адреси за результатами календарного року у строки, встановлені для річного звітного податкового періоду, — протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного року.
На порталі Міндоходів кожен платник податків може знайти інформацію щодо подання звітності в електронному вигляді, зокрема в розділі «Електронні форми документів» (http://minrd.gov.ua/elektronni-formi-dokumentiv/) розміщені бланки податкової звітності, а також порядок заповнення податкових декларацій і термін сплати податків.
З 1 жовтня 2013 року Міндоходів адмініструє єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Тобто приймає та обробляє звіти про суми нарахованого єдиного внеску, саме на його адресу потрібно надавати такі звіти. Суми нарахованого внеску сплачуються на рахунки органів Міндоходів, відкриті в Головних управліннях Державної казначейської служби.
Звіт із внеску до органів доходів і зборів страхувальник або відповідальна особа страхувальника подає за місцем взяття на облік в органах доходів і зборів в один із таких способів: в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису відповідальних осіб; на паперових носіях, завірених підписом керівника страхувальника та скріплених печаткою (за наявності), разом з електронною формою на електронних носіях інформації; на паперових носіях, якщо у страхувальника не більш ніж п’ять застрахованих осіб. Звіт, надісланий поштою, не вважається поданим.
Фізособи-підприємці, у тому числі спрощенці, звітують самі за себе раз на рік до 10 лютого року, наступного за звітним періодом. Вони не сплачують за себе внесок, якщо є пенсіонерами за віком або інвалідами й отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу. Тож і звіт не подають. Такі особи можуть платити внесок виключно за умови їхньої добровільної участі в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Фізичні особи, які забезпечують себе роботою самостійно — займаються незалежною професійною діяльністю й отримують дохід безпосередньо від цієї діяльності — за умови, що не є найманими працівниками чи підприємцями, самі за себе звітують раз на рік до 1 травня року, наступного за звітним періодом.
Бланки звітності можна завантажити на офіційному сайті Міндоходів у розділі Законодавство — Єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування — Звітність (http://minrd.gov.ua/zakonodavstvo/ediniy-vnesok-na-zagalnoobovyazkove-/zvitnist/).
Леонід ОЛЬШЕВСЬКИЙ,
приватний підприємець
для «Урядового кур’єра»