НОРМОТВОРЕННЯ  

Державтоінспекція пропонує нововведення, які повинні істотно знизити  аварійність та дисциплінувати учасників дорожнього руху

Олександр БІТТНЕР, 
«Урядовий кур’єр»,

Юрій ВАСИЛЕНКО  
для «Урядового кур’єра»

Те, що відбувається нині на дорогах, можна порівняти з бойовими діями. Щоденно на трасах гинуть та одержують поранення десятки людей. Це лише в Україні. Тому й не дивно, що у всьому світі вимоги до учасників дорожнього руху стають дедалі суворішими. Зокрема з 1 липня в Росії  за деякі порушення правил дорожнього руху штрафи збільшено в десятки разів, оскільки там цілком справедливо вважають, що саме таке покарання є найдієвішим засобом впливу на недисциплінованих водіїв. Відтепер за зупинку чи стоянку на пішохідному переході чи ближче ніж за 5 метрів від нього доведеться заплатити 1000 рублів замість 300, як це було раніше. Паркування на трамвайних коліях коштуватиме водієві 1500 рублів замість нинішніх 100. При цьому авто буде затримано і перевезено на спецстоянку, що обійдеться його власникові також у кругленьку суму. Окрім того, у 5 разів підвищено штрафи за різні порушення пішоходами.

В Україні теж працюють над тим, щоб істотно знизити аварійність на дорогах. Тому давню істину про відсутність меж для вдосконалення стовідсотково можна застосувати до такого популярного в народі документа, як Правила дорожнього руху. 
 

«То кажете, панночко, брали участь у громадському обговоренні змін до ПДР?!. Фото Володимира ЗАЇКИ

В будь-якому разі Державтоінспекція в особі Центру безпеки дорожнього руху та автоматизованих систем займається цим постійно. Навесні цього року зібрані під його крилом фахівці запропонували у формі проекту постанови уряду чергові зміни до правил руху українськими дорогами. З метою, як ідеться в пояснювальній записці, «…підвищення безпеки дорожнього руху поза населеними пунктами...».

Приблизно місяць тому завершилося громадське обговорення цього документа. Після остаточного опрацювання пропозицій і зауважень проект постанови буде внесено на розгляд Кабінету Міністрів. Певна річ, процедура може розтягнутися в часі, але якщо ініціатори змін оперуватимуть вагомими аргументами, Кабмін узаконить їх швидко.

З 1 жовтня до 1 травня всі транспортні засоби, включаючи сільгосптехніку і мотоцикли, повинні цілодобово рухатися з увімкненими фарами, тоді як тепер ПДР вимагають вмикати фари лише в темний час доби та в інших умовах недостатньої видимості. Скажімо, під час негоди, аби транспорт був помітнішим на дорозі. До речі, їзду зі світлом протягом доби якось уже запроваджували, але після протестів водіїв, які забували вмикати світло в ясний сонячний день чи, навпаки, вимикати під час зупинки, розряджаючи тим самим акумулятори, скасували. Експерти ж на цій нормі наполягають і єдине, на що погоджуються, — скоротити період руху з увімкненими фарами на місяць, до 1 квітня. У свою чергу ДАІ обіцяють попервах не штрафувати порушників, а лише попереджати.

Розробники також хочуть уточнити норми про обмеження дозволеної швидкості руху. Нагадаємо, що тепер швидкість може бути обмежена лише в разі проведення дорожніх робіт. Якщо такі роботи не ведуться або вже закінчені, навіть за наявності відповідних знаків штрафувати водія ніхто не має права, а протяжність ділянки, де обмежують  швидкість, не може перевищувати 2 км. Натомість пропонується запровадити поняття тимчасового і постійного обмеження дозволеної швидкості руху. Тимчасово — в разі справді дорожніх робіт, у місцях проведення масових чи спеціальних заходів (мітингів, навчань) або під час стихійних лих, і постійно — на небезпечних ділянках доріг і вулиць (круті повороти, обмежена видимість, звуження проїзної частини), перед пішохідними переходами, перед стаціонарними постами ДАІ, поблизу шкіл, дитсадків, дитячих оздоровчих таборів тощо. Йдеться не про що інше, як про узаконення наявних необхідних обмежень швид кості з метою знизити ймовірність ДТП.

До речі, знаки, що вказують на таке обмеження, мають бути доповнені знаком-поясненням, чому треба їхати повільніше: приміром, попереду дорожні роботи, пішохідний перехід, школа тощо. А перед знаком «Контроль», що забороняє проїзд без зупинки (перед постом ДАІ, прикордонної служ би, митниці, пунктом оплати на платних дорогах та в інших випадках), мають бути завчасно встановлені кілька знаків обмеження швидкості. Наприклад, 90 км/год., через 100 метрів — 70 км/год. і так далі, аби водій міг завчасно знизити швидкість перед зупинкою.