"Художні скарби Олександра Дубовика"

Георгій–Григорій ПИЛИПЕНКО
13 квiтня 2012

ТАК ТРИМАТИ!

Класик сучасного мистецтва презентував виставку художніх робіт та нову книжку «Слова»
 

Сорок хвилин малював автографи Олександр Дубовик на примірниках своєї нової книжки «Слова». Виставка з нагоди її презентації відбулася в Музеї духовних скарбів України. Шанувальники живописного та літературного таланту митця відпустили Олександра, коли його покликав композитор і диригент Володимир Рунчак. Він присвятив митцю свій новий твір «Здрастуйте, пане Дубовик».

Роботи метра образотворчого мистецтва представлені у провідних музеях світу. Він єдиний з українських художників увійшов до двотомного каталогу «Абстракція ХХ століття», виданого в Росії. Здавалося б, після 80 років можна спочивати на лаврах і вдихати фіміам від захоплених відгуків у музеях та галереях світу. Але Дубовик щорічно демонструє невичерпну енергію фарб-сентенцій, слів-думок, які нерідко втілені в іронічні роздуми щодо координат культур та перетину цивілізацій: від їх печерних витоків до майбутньої зустрічі з іншими вимірами та формами життя. На квадратах полотен і книжок, а саме такий формат обрав митець, він втілює інтенції нових смислів, випробовує міць культурних напластувань у суспільстві перед молохом хаосу — ентропії. Він теоретизує у фаховому просторі і використовує у своїх роздумах інтелектуальні надбання естетики і точних наук, випробовує теорії в художньому макрокосмі, що творить пензлем та словом. Картину-палімпсест Олександр заселяє сутностями, яким ще нема словесного виразу. Їх відчуває пензель митця. У наш командний час спеціалізацій, брендів та трендів Дубовик вражає енциклопедизмом гуманітарних контамінацій.

Олександр Дубовик однаково майстерно володіє пензлем і словом. Ілюстрацію взято з книжки  «Слова» 

Закриваючи останню, 270-ту, сторінку книжки-альбому, згадую гамлетівське: «Слова, слова, слова…» та його ж «Бути чи не бути?». Для когось воно вже банальний ширвжиток, для іншого — фундаментальний двигун. Цією дилемою спекулюють митці різного ∂атунку, елементарно забалакують філософи, політики та економісти. Дубовик висловився так: «Рейтинг мого бізнесу рівний божественному маркетингу, але не приносить дивідендів, і тому нема спонсорів і нема консалтингу, і як наслідок — банкрутство без надії на дотацію». У своїх роботах іншого жанру митець розмірковує: чи витримає тонкий шар культури брутальність інстинктів і цивілізаційну вичерпаність? Розум природи протиставив людському невігластву, бо моральність суспільства вперлася в глухий кут свавілля споживання все і вся.

На презентації-виставці лауреат Шевченківської премії Анатолій Криволап зазначив, що є модні, актуальні, сучасні твори, а є мистецтво, для якого час перестає бути орієнтиром, — таким є мистецтво Дубовика. Він став першим абстракціоністом в Україні, з нього все починалося, а «ми вже були потім». Ще один лауреат Шевченківської премії цього року Тетяна Кара-Васильєва визнала, що Дубовик і нині в авангарді часу. «Він глибоко мислячий інтелектуал. Художник генерує сучасні ідеї в мистецтві. В його роботах досконально змодельований космос, вони засновані на досягненні науки про всесвіт, осмислені з точки зору митця. І в цьому його привабливість». Володимир Рунчак — композитор, який підтримує реноме сучасної української музики в Європі, розмірковує: «Митці мають об’єднуватися не за фахом, а за духом, за позицією у творчості. Мені комфортно з Дубовиком, бо від нього я отримую енергію для роботи».

ДОСЬЄ «УК»

Олександр ДУБОВИК. Народився 1931 року в Києві в родині репресованого поета Михайла Дубовика. Закінчив Київський художній інститут у 1957 році. В 27 років вступив до Спілки художників України, що було зарано, як на ті часи. Але він вже мав гучні виставки у Москві та Києві. Навчався в аспірантурі Академії мистецтв СРСР. Його диплом «Юліус Фучик у тюремній камері» Перший секретар Компартії України Володимир Щербицький під час державного візиту подарував муніципалітету Праги. А через кілька років його роботи з ідеологічних причин заборонили. Тільки через два десятиліття він повернувся до експозиційних залів у Києві. Художник засвідчив свій талант та фах у техніці килимів, літографії, ліногравюри, вітражу, мозаїки, гобелену, книжкової графіки, настінного розпису, плакату, дизайну книжок, навіть одягу. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua