ПРОБЛЕМА

Витрати залізничників у приміському сполученні покриваються лише на 12% 
 

Торік вітчизняні залізниці перевезли у приміському сполученні 363,7 млн пасажирів. За попередніми оцінками, збитки перевізників перевищать 3 млрд грн, що майже на 11% більше, ніж у 2010 році. Покриття витрат доходами не сягне й 12%, а це майже така ж сума, як і рік тому.

Пільговики на шиї  у перевізників

Основними причинами збитковості у приміському сполученні фахівці називають недоотримання компенсацій за перевезення пільгових категорій громадян. У 2011 році за 54,4 млн пільгових пасажирів місцеві органи виконавчої влади  (згідно із Законом «Про залізничний транспорт») мали компенсувати  303,6 млн грн. Однак сума отриманої компенсації не сягнула й 143 млн грн, тобто перевізники недоотримали 160,7 млн грн (у 2010 році — 150,2).

Окрім того, що місцеві органи влади не виконують вимог чинного законодавства, негативну роль відіграють і низькі тарифи, які постійно відстають від реальної собівартості перевезень. Така ситуація рикошетить не лише по залізничній галузі, а й по пасажирах. Через брак цілеспрямованої державної політики в організації приміського сполучення, постійне недофінансування цього  соціально орієнтованого сегмента та брак коштів на оновлення рухомого складу погіршується якість обслуговування пасажирів. Залізниці змушені скорочувати парк електропоїздів через їх зношеність та невідповідність нормам безпеки.

Своєрідний вихід із ситуації  знайшла Південно-Західна залізниця, передавши Київську міську електричку до комунального підприємства «Київпастранс».  Згідно з раніше затвердженою програмою (спільний проект  залізниці та міста) відбулась передача рухомого складу в кількості 10 електропоїздів на баланс Київської міської адміністрації. Відтепер уся відповідальність за стан рухомого складу міської електрички покладається на комунальне підприємство «Київпастранс».  У свою чергу залізничники беруть на себе відповідальність за належний стан залізничної інфраструктури, а саме: колійного господарства, системи електрозабезпечення та  посадкових платформ. Якщо буде укладено відповідний договір,      Південно-Західна залізниця готова взяти на себе проведення ремонтних робіт та організацію експлуатації рухомого складу.

У Києві послугами міської електрички в 2011 році скористалися 2,74 млн пасажирів, з них 968,2 тис. пільговиків, які за проїзд не платили. Торік міськдержадміністрація  заборгувала Південно-Західній залізниці 28,8 млн грн.

Від перестановки доданків сума не змінилася

Однак попри те, що проект «Міська електричка» має значну перспективу та користується попитом, міська влада  не поспішає платити залізниці за перевезення пасажирів. Станом на грудень 2011 року заборгованість досягла 23,792 млн і  зростає щомісяця на 3—4 млн грн. Борг збільшується пропорційно до зростання популярності маршруту у киян та гостей міста.

— Доводиться констатувати: вже укоренилося переконання, — каже генеральний директор Укрзалізниці Володимир Козак, — що залізничний транспорт усе стерпить. Невже мегаполіс має кошти лише на рекламу міської електрички, а на її реальне утримання — ні?

Нині міською електричкою щодня користується вже понад 35 тисяч пасажирів.  Лише в січні перевезено понад 803 тисячі. Проте, як констатують у прес-службі Південно-Західної залізниці, весь тягар витрат продовжує лежати на їхньому відомстві. Але ж плату за проїзд пасажирів стягує КП «Київпастранс». Тільки в січні 2012 року за експлуатацію та проведення технічного обслуговування і ремонту рухомого складу місто заборгувало  Південно-Західній залізниці близько 5 млн грн.

Залізничники звинувачують комунальне підприємство ще й у тому, що воно  ухиляється від укладання з ними договору щодо виконання поточного ремонту міських електропоїздів, які повинні проводитись через кожні 5 діб. Мовляв, там затягують процес оформлення належним чином документів, пов’язаних з прийомом на баланс комунального підприємства міських електропоїздів. А тим часом столична магістраль продовжує нести витрати, пов’язані з експлуатацією і технічним обслуговуванням рухомого складу.

— У зв’язку з прийняттям рухомого складу зі сфери управління Міністерства інфраструктури до сфери управління виконавчого органу Київради (КМДА), — сказано у відповіді начальника Головного управління транспорту та зв’язку КМДА Євгена Водовозова на запит «Урядового кур’єра», — здійснюється низка організаційно-правових заходів щодо врегулювання в установленому порядку питань, пов’язаних із організацією перевезень пасажирів, утриманням рухомого складу та користуванням об’єктами інфраструктури залізничного транспорту.

Ні про терміни завершення цих робіт, ні про те, вигідно чи ні було брати на свій баланс міську електричку, в листі не йдеться.

Стосовно ж тих, хто платить за проїзд, то  керівництво Південно-Західної залізниці запропонувало пасажирам електропоїздів приміського сполучення купувати абонементні квитки на місяць або квартал, аби значно менше витрачати грошей. Приміром, можна придбати абонементний квиток пільговий (іменний), на пред’явника чи студентський. Придбати такі проїзні документи можна у приміських касах столичної магістралі. Їх ціна залежить від маршруту.

Варто зазначити, що пільговий абонементний квиток надає право проїзду тільки тій особі, на яку виписаний. Приміром, якщо вартість звичайного квитка на одну поїздку коштує 4,5 грн, то витрати за місяць (проїзд в обидва кінці з розрахунку на 20 робочих днів) становитиме 180 грн. Витрати на абонементний квиток сягнуть лише 90 грн, тобто вполовину менше. Окрім того, користування абонементними квитками є вигідною і зручною послугою, адже крім заощадження грошей, пасажир економить ще й свій час, не гаючи його щоразу в чергах до кас.

ДОВІДКА «УК» 

Перевезення пасажирів залізничним транспортом на дільниці Троєщина—Київ-Петрівка розпочали 3 вересня 2009 року. У жовтні 2011-го маршрут подовжили і організували перевезення пасажирів по залізничному кільцю столичного транспортного вузла на дільницях Дарниця—Київ-Пасажирський — Дарниця та Дарниця—Київ-Петрівка—Дарниця.

У Києві послугами міської електрички в 2011 році скористалися 2,74 млн пасажирів, з них 968,2 тис. пільговиків, які за проїзд не платили. Торік міськдержадміністрація  заборгувала Південно-Західній залізниці 28,8 млн грн.