Яким «заселеним» є вітчизняний ринок таксі, можна судити хоча б із того, що на зустрічі з новим міністром інфраструктури Максимом Бурбаком керівників профільних об’єднань було не злічити. На неї прийшли представники Профспілки таксистів України, Української таксомоторної асоціації, громадської організації «Таксі столиці», Федерації роботодавців транспорту, Всеукраїнської громадської організації «Українське таксі», Асоціації всеукраїнських диспетчерських служб тощо. Усі хотіли внормувати недосконале законодавче поле, у якому некомфортно і надавачам послуг, і споживачам.
Робоча група, до складу якої увійшли не лише фахівці департаменту автомобільного транспорту, а й учасники зустрічі, найближчим часом надасть перші пропозиції з легалізації ринку перевезень на таксі. Передусім сторони домовились про те, що розроблений раніше окремий законопроект не розглядатимуть. У подальшому всі зміни у законодавство напрацьовуватимуть спільно з громадськістю, аби вони вдовольняли потреби не лише учасників ринку, а й усього суспільства.
— І державні органи влади, і громадськість мають дійти консенсусу в цьому питанні, — заявив міністр інфраструктури Максим Бурбак. — Разом ми повинні створити умови для діяльності таксистів виключно у правовому полі й водночас максимально захистити усіх людей, зайнятих у цьому бізнесі. При цьому споживач має отримувати якісну послугу. Це і безпека, і комфорт, тобто справність і охайність автомобілів, професійність водіїв.
Змінювати законодавчу базу вирішили поетапно. Спочатку робоча група підготує зміни до чинного Закону «Про автомобільний транспорт». Вони грунтуватимуться на визначенні відповідальності перевізників та інформаційно-диспетчерських служб. Передусім ідеться про механізм контролю за діяльністю таксі та інформаційно-диспетчерськими службами, про вимоги щодо безпосередньо автомобілів. Згодом визначать концепцію таксомоторних перевезень, виходячи з якої запропонують зміни до нової редакції законо?проекту «Про автомобільний транспорт».
— Коли ми домовимося про підхід до того, яким має бути ринок таксі та як здійснювати регулювання, тоді зможемо працювати над змінами до законодавства, — підсумував голова Федерації роботодавців транспорту України Орест Климпуш.
У кінцевому результаті, як зазначив міністр інфраструктури Максим Бурбак, уся нормативно-правова база щодо діяльності таксі після завершення перехідних періодів з її впровадження повинна задовольняти як споживача послуг, так і тих, хто їх надає.
Міністр намагався переконати таксистів у тому, що після підписання Угоди про асоціацію доведеться працювати за цивілізованими нормами. Тобто експлуатувати якщо не нові, то хоча б відносно нові автівки, за кермом яких сидітимуть досвідчені водії.
Схожих стандартів потрібно буде дотримуватися й у сфері перевезень маршрутними автобусами. На засіданні круглого столу з участю представників цього ринку розглядали одну з найважливіших проблем — використання автобусів, переобладнаних із вантажних у пасажирські. Хоча такі перевізники вже півтора року не мають права брати участь в тендерах, усе ж вони й досі якимось чином отримують нові маршрути. Правоохоронні органи повинні розібратися у цій ситуації. Зі свого боку Мінінфраструктури сподівається досягти з перевізниками домовленості щодо поетапного виводу переобладнаних автобусів спочатку з міжобласних, а потім і міських маршрутів.
КОМПЕТЕНТНО
Василь ПОПИК,
голова Профспілки таксистів України:
— Наші пропозиції досить конкретні й займають півтори-дві сторінки тексту. Передусім ідеться про те, щоб зробити дієвішою чинну систему ліцензування, увівши в неї чіткі механізми контролю за нелегальним перевізником. Нинішній заявочний принцип отримання ліцензій дає право, сплативши суму, рівнозначну мінімальній заробітній платі, отримати довічний дозвіл. До уваги не береться ні стан автомобіля, ні кваліфікація водія. Саме тому маємо таку велику кількість нелегальних перевізників.
Аби розв’язати цю проблему, пропонуємо внести зміни у профільне законодавство. Суть їх полягає в тому, що працівникам ДАІ у разі порушення правил дорожнього руху таксистом надано право перевіряти його ліцензійну картку і застосовувати серйозний штраф. Наступна вимога — контроль Укртрансінспекції за замовленнями через інформаційно-диспетчерську службу. Це істотно звузить, якщо не зведе нанівець, клієнтуру нелегальних перевізників.