Заледве минуло два місяці з початку року, а на залізницях України вже сталося 16 ДТП (12 випадків на переїздах і 4 — поза ними), внаслідок чого загинули 14 осіб і 9 травмовано. Порівняно з відповідним періодом 2013 року, повідомили у прес-службі відомства, кількість транспортних подій збільшилася на 4 випадки, число загиблих зросло на 14 осіб, травмованих — на 7.
Щоправда, є й оптимістичніша статистика. Приміром, на Придніпровській залізниці за два місяці цього року невиробничий травматизм зменшився на 16% (до 16 осіб проти 19 за аналогічний період торік). Зменшилась і кількість травмованих зі смертельними наслідками: 8 осіб проти 14.
Причини, з яких найчастіше травмуються люди, пов’язані з ходінням по залізничних коліях, переходом через них у невстановлених місцях або ж перед поїздом, що наближається. Щоб запобігти трагедії, залізничники сповіщають пасажирів вокзалів та станцій за допомогою гучномовців про правила безпеки, прибуття та відправлення рухомого складу, про маневрові роботи. А ще модернізують і ремонтують залізничні переїзди, посадкові платформи, стежать за зовнішнім освітленням станцій. У місцях перетину залізничних колій автотранспортом та пішоходами встановлюють інформаційні стенди попереджувального змісту.
Незабаром розпочнеться й місячник профілактично-роз’яснювальної роботи із запобігання випадкам травмування на залізничному транспорті серед учнів навчальних закладів, розташованих у районах, прилеглих до залізничної колії. Всі ці заходи вже дали і ще дадуть певні результати. Однак вочевидь їх замало, оскільки загальна кількість загиблих і травмованих зростає.
Страшно уявити кількість жертв наприкінці року, якщо тенденція збережеться. Адже й без того війна на дорогах дорого коштує суспільству не лише в моральному, а й у матеріальному плані. Горе сімей, які втратили близьких, часто обертається їхнім зубожінням, а бюджетні витрати на різні компенсації, виплати пенсій покаліченим не спроможні розв’язати проблем, які виникають після трагедії.
Можливо, підказку можна знайти, проаналізувавши причини, що призводять до такого стану речей. В Укрзалізниці так і зробили, вивчивши причини невиробничого травматизму в 2013 році. За інформацією Головного управління охорони і організації праці, торік на об’єктах залізничної інфраструктури зазнали травм різного ступеня тяжкості 757 осіб, зокрема 462 людини загинуло. Аналіз невиробничого травматизму свідчить про те, що більшість випадків сталися внаслідок порушення Правил поведінки громадян на залізничному транспорті. Зокрема, через перехід колії у невстановлених місцях травмовано 285 осіб (37,6%), ходіння по коліях — 250 громадян (33%).
Істотно сприяє травматизму перебування людей на краю платформи, ходіння вздовж колій та перехід перед рухомим складом у безпосередній близькості. Серед інших причин травмування — ДТП на переїздах, перехід колії під вагоном, ураження електричним струмом, посадка і висадка під час руху поїзда.
Отож нічого нового. Висновок напрошується сам: мабуть, багато залежить від самих водіїв та пасажирів. Доки їх треба буде змушувати опікуватися власною безпекою, ситуація докорінно не зміниться. Звісно, примус і застереження таки дають певний ефект. Приміром, близько 4 тисяч рейдів, які торік провели залізничники спільно з представниками ДАІ, врятували чимало життів. Як і заходи працівників воєнізованої охорони, які за ходіння по коліях та проїзд у вантажних поїздах затримали 9 тисяч сторонніх осіб, з яких понад 6,5 тисячі притягли до адміністративної відповідальності.
Витяг з Правил дорожнього руху:
20.2. Під’їжджаючи до переїзду, а також починаючи рух після зупинки перед ним, водій зобов’язаний керуватися вказівками і сигналами чергового по переїзду, положенням шлагбаума, світловою та звуковою сигналізацією, дорожніми знаками і дорожньою розміткою, а також переконатися в тому, що не наближається поїзд (локомотив, дрезина).