ЗАСІДАННЯ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ
Президент Віктор Янукович піддав жорсткій критиці роботу житлово-комунального господарства
Перший день календарного літа видався спекотним у прямому й переносному сенсі. Палюче сонце на вулиці сліпило очі пересічних громадян. А в Будинку уряду на Грушевського спини міністрів, глав обласних державних адміністрацій, міських голів та інших можновладців, спеціально запрошених на розширене засідання Кабміну, пітніли під нещадною критикою Президента Віктора Януковича.
Стосувалася вона вкрай актуального і болючого питання, що торкається кожної людини: як у державі сформувати єдині, оптимальні й справедливі тарифи на послуги житлово-комунального господарства? Здається, ним опікується ціла армія чиновників різного штибу. А елементарного ладу в цій сфері досі не видно.
Безлад треба припиняти
З урядової трибуни, виступаючи без жодних заздалегідь підготовлених папірців, Віктор Янукович відверто запитав: чому люди повинні відповідати за недбальство чиновників, сплачуючи за намальованими тарифами? Глава держави нагадав, що означену проблему порушував скрізь, де це взагалі можливо, і в різних форматах (у ході робочих поїздок, зустрічей), прагнучи достукатися до свідомості комунальників та їхніх керівників.
При цьому Віктор Янукович не знімає і з себе частки відповідальності. "Мені набридло водити цю розмову по колу! - у голосі Президента звучали відверті нотки обурення бездіяльністю підлеглих. - Ми повинні чітко розкласти по полицях складові проблеми і спитати одне одного, відверто дивлячись у очі: чи здатні ми припинити цей безлад?"
В Україні існують єдині підходи до тарифної сітки оплати праці, однакові умови оплати праці, скажімо, лікарів, учителів, утримання пенсіонерів. А вартість комуналки по областях іноді відрізняється мало не вдвічі. Тут не обійтися без реформування галузі та системи ціноутворення. У цьому контексті було наведено позитивний приклад Закарпаття, де переважна більшість споживачів перейшла на індивідуальне опалення. Це яскравий приклад усьому ЖКГ - в якому напрямку слід рухатися.
Історично так склалося, що державну політику з формування тарифів ЖКГ було віддано на відкуп регіональної влади. Мовляв, звідти видніше. І в разі прорахунків відповідальність також покладалася на місцевих керівників. Це є однією з причин "строкатості" тарифів. Іншою є елементарне нехтування ухвалених на державному рівні рішень.
"А чому? - звернувся Віктор Янукович до уряду і його очільника. - Ми торік прийняли цілу низку важливих рішень. Наприклад, створити ціноутворюючий орган, тобто Національну тарифну комісію. Що до цього часу зроблено? Аж нічого. Переклали на НКРЕ. НКРЕ, як кажуть, ні шатко, ні валко в цьому питанні працює, але це і не їх питання".
Вода за єдиною сіткою
Хто і як сьогодні рахує вартість послуг? Який існує підхід? На всі ці питання належить віднайти відповідь негайно. Президент переконаний, що спільними зусиллями вдасться започаткувати системний підхід, який відкриє шлях до обгрунтованого тарифоутворення. І участь держави в цих питаннях є вкрай необхідною.
Взяти хоча б воду. В одних областях вона є у достатній кількості. В інших - навпаки. Десь її легше спрямувати у крани споживачів, а десь не обійтися без довгих водогонів, потужних насосних станцій тощо. Та й втрати води в мережах, доповнив з місця перший віце-прем'єр-міністр - міністр економічного розвитку і торгівлі Андрій Клюєв, становлять 30 - 50%. Звідси випливає й різна ціна на виході. "Але перекладати утримання водопостачальної системи тільки на плечі громадян несправедливо", - наголосив Віктор Янукович.
З одного боку, це таки зумовлює цінову різницю. Але з іншого - глава держави поставив конкретне завдання владі: розкласти ціну таким чином, щоб вартість води в державі, незалежно від регіону, була однаковою. Як це є, скажімо, з тарифом на електроенергію та газ. Водночас окрему увагу слід приділяти якісним показникам, використовуючи досвід передових країн і сучасні технології. Звертаючись до нового міністра охорони здоров'я Олександра Аніщенка, Президент закликав його не сидіти склавши руки, а активно долучатися до спільної з комунальниками роботи.
Насамкінець глава держави доручив Миколі Азарову допомогти голові столичної міськдержадміністрації Олександру Попову зробити Київ базовим регіоном для опрацювання різних пілотних проектів у сфері ЖКГ: "Вони тут поруч, на очах, тут дуже чутливе середовище, і давайте ми почнемо в цих питаннях наводити разом порядок".
Справа честі
"Президент запитав у нас, чи здатні ми навести порядок у цій сфері. Я вважаю, що можна відповісти: це завдання ми виконаємо", - прийняв естафету Прем'єр-міністр. За його словами, якість і вартість послуг ЖКГ - це один з ключових моментів, які визначають якість життя людей, і за це відповідальність несе влада.
Микола Азаров погодився з Президентом, що житлово-комунальне господарство країни потребує кардинальних реформ, наголосивши: уряд має прийняти на себе відповідальність за зволікання у розв'язанні проблем в цій галузі. Адже реформування ЖКГ - питання, яке зачіпає інтереси кожного споживача комунальних послуг. І це серйозний тест для центральної та місцевої влади, зазначив глава уряду, додавши: реалізація реформи ЖКГ - справа честі для уряду.
Він наголосив на тому, що, з одного боку, держава і місцева влада повинні забезпечити прозорі алгоритми формування тарифів і створити механізми, за допомогою яких люди мали б можливість постійно контролювати їх обгрунтованість та якість обслуговування, а з іншого - мешканцям необхідно самоорганізовуватися в об'єднання співвласників багатоквартирних та власників індивідуальних житлових будинків, вибирати конкурентного постачальника послуг, застосовувати технології енергозбереження, ставити лічильники, навчитися заощаджувати. "Ми дуже розраховуємо на підтримку з боку місцевих громад, органів самоорганізації населення. Це завдання можна порівняти з дорогою з двостороннім рухом", - сказав Микола Азаров.
У цьому контексті він заявив, що профільне міністерство на чолі з віце-прем'єр-міністром має у стислі терміни розробити пропозиції щодо співпраці Мінрегіонбуду з місцевими громадами у створенні умов для діяльності ОСББ.
Кричущий "креатив"
Особливо уряд турбує хаотична тарифна політика на місцях, коли встановлюються необгрунтовані тарифи, які вражаюче різняться по регіонах України. При цьому якість послуг не покращується, а часто-густо й погіршується.
За словами Прем'єра, по всій країні мають бути єдині підходи до формування собівартості комунальних послуг. Однак реалії дещо інші. "Розбіжність у собівартості 1 кубічного метра води становить 5,5 раза: від 1 грн 42 коп. в Дніпропетровській області до 7 грн 78 коп. у Луганській. Собівартість 1 кубічного метра очищених стоків коливається від 1 грн 39 коп. у Києві до 4 грн 8 коп. буквально поруч, у Київській області. Собівартість 1 гігакалорії у теплопостачанні коливається від 225 грн у Миколаївській області до майже 400 грн в Івано-Франківській", - навів наочні приклади диспропорцій в тарифоутворенні Микола Азаров.
Вразив його і "креатив" чиновників і комунальників у Кіровоградській області, де Балахівське житлово-комунальне підприємство зробило воду справді золотою справою - понад 17 грн за кубометр, що в шість разів більше за середню ціну по країні. Натомість у сусідній Олександрії кубометр коштує 2,51 грн.
Кого годують такі тарифи?
Микола Азаров навів ще кілька прикладів кричущої різниці при формуванні тарифів, зробивши невеселий підсумок: "Такий абсурд ми спостерігаємо практично в кожному регіоні". І якщо Президент у своєму виступі не акцентував увагу на конкретних прізвищах, то глава уряду був категоричнішим.
"Профільне міністерство, в першу чергу заступник міністра Хіврич, не впоралося із завданням навести порядок у надзвичайно чутливій для громадян і вкрай витратній для бюджету держави галузі. Ви не побачили кричущої несправедливості, змирилися з цинічним диктатом тих, хто робить свій бізнес на комунальних послугах. Як кажуть, "око замилилося". А Україні сьогодні як ніколи потрібні чиновники, "запрограмовані" на справедливість", - звернувся до посадовця та присутніх Микола Азаров.
Він також заявив, що керівники окремих регіонів просто не володіють ситуацією, бездіяльно спостерігають за хаосом у тарифоутворенні, зловживаннями в цій сфері та порушенням прав споживачів. У цьому зв'язку Прем'єр запропонував за результатами аналізу, який здійснив Секретаріат Кабінету Міністрів, дати доручення:
"Голові Дніпропетровської ОДА - звільнити з посад керівників комунального виробничого підприємства "Дніпроводоканал", які незаконно отримали з бюджету близько 6 млн грн субвенції, та ініціювати притягнення до відповідальності відповідних посадових осіб місцевого самоврядування, які сприяли ПАТ "Дніпродзержинська теплоцентраль" незаконно отримати субвенцію.
Голові Київської ОДА - звільнити керівників комунальних підприємств "Бровариводоканал" та "Білоцерківводоканал" за фіктивну закупівлю препаратів для очистки і знезараження питної води, а також ініціювати питання щодо притягнення до відповідальності за неналежний контроль у цій сфері заступників міських голів міст Бровари та Біла Церква.
Голові Запорізької ОДА - звільнити керівників комунального підприємства "ВК "Тепло-водоканал" (м. Енергодар) за незаконне погашення боргу іншого підприємства за рахунок коштів субвенції в розмірі 16 млн грн та притягти до відповідальності посадових осіб місцевого самоврядування через неналежне виконання посадових обов'яз?ків.
Голові Луганської ОДА внести подання на звільнення заступника голови цієї адміністрації Лозовського Е. М. за неналежне виконання службових обов'язків в частині контролю за формуванням тарифів на житлово-комунальні послуги в області.
Голові Херсонської ОДА - ініціювати притягнення до дисциплінарної відповідальності посадових осіб місцевого самоврядування, які дозволили безпідставно включити в тариф на житлово-комунальні послуги проведення поточних ремонтів.
Голові Житомирської ОДА - звільнити керівників Овруцького виробничого об'єднання "Управління житлово-комунального господарства", з вини яких незаконно отримано субвенцію державного бюджету на погашення заборгованості з різниці в тарифах та ініціювати притягнення до дисциплінарної відповідальності посадових осіб місцевого самоврядування, які не забезпечили належний контроль.
Голові Севастопольської міськдержадміністрації - звільнити керівника ДКП "Севтеплоенерго" за збільшення тарифу на теплопостачання у 3 рази порівняно з минулим роком".
Також уряд запропонував Президентові прийняти кадрові пропозиції Кабміну щодо окремих місцевих керівників, профільного міністерства та оголосити догану керівникам ОДА, які допустили безконтрольне підвищення тарифів. "Уряд не дозволить, щоб чиновники і постачальники комунальних послуг диктували громадянам свої нечесні умови, наживалися на своєму, поки що монопольному становищі", - заявив Прем'єр-міністр.
Крім того, він повідомив, що уряд терміново внесе на розгляд Президента пропозиції щодо організаційних питань утворення Національної комісії з регулювання тарифів на послуги житлово-комунального господарства. За словами глави уряду, планується, що національний регулятор розпочне повноцінну роботу з 1 вересня.
П'ЯТЬ ПРОБЛЕМ ЖКГ
♦ Низька якість комунальних послуг
♦ Незадовільний технічний стан систем
♦ Низька ефективність системи управління
♦ Скрутне фінансове становище підприємств
♦ Недосконала тарифна політика
СКЛАДОВІ ФОРМУВАННЯ ТАРИФІВ
ОДНАКОВІ:
Ціна електроенергії
Ціна природного газу
Рівень заробітних плат
Собівартість утримання квадратного метра однотипного житла
ВІДМІННІ:
Відстань транспортування (різна вартість електроенергії та утримання мереж)
Технічна оснащеність постачальника (різна енергоефективність)
Стан житлового фонду та мереж
Середньорічна температура
ЩО РОЗГЛЯНУТО НА ЗАСІДАННІ УРЯДУ
♦ "Про внесення змін до деяких законів України щодо процедур встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги" (проект закону);
♦ "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування підприємств водо-, теплопостачання та водовідведення" (проект закону);
♦ "Про удосконалення формування тарифів на послуги з тепло-, водопостачання та водовідведення" (постанова Кабінету Міністрів);
♦ "Про затвердження нормативно-правових актів з питань нормування витрат і втрат ресурсів на підприємствах комунального господарства" (постанова Кабінету Міністрів);
♦ "Про визначення меж прибудинкових територій багатоповерхових будинків існуючої забудови населеного пункту" (постанова Кабінету Міністрів).