Зазвичай Державне агентство автомобільних доріг взимку переймається забезпеченням проїзду автошляхами, які через складні погодні умови часто є важко прохідними. Цьогоріч ситуація інша. Зима хоч і показала свій норов, усе ж загалом була теплою і спричиняла проблеми автотранспорту лише вряди-годи. Тож дорожники мали можливість продовжити ремонтні роботи, які не встигли завершити до настання календарної зими. Чи скористалися вони цією нагодою?

Як запевняло вже тепер колишнє керівництво, щодня ліквідовували майже 17 тисяч квадратних метрів ямковості на автомобільних дорогах загального користування. Загалом з початку 2014 року ліквідували 220 тисяч квадратних метрів ямковості. Це п’ята частина площі автошляхів загального користування, яка станом на середину лютого була уражена ямами, що утворилися взимку.

Що ж до тієї місії, до якої дорожники готувалися ще з осені, а саме – боротьби із зимовою стихією, то наразі природа випробувала їх всерйоз лише раз, коли довелося працювати тривалий час у цілодобовому режимі.

Сталося це у період з 28 січня по 3 лютого, коли складні погодні умови набули ознак стихійного лиха. Тоді на автомобільних дорогах загального користування щодня цілодобово працювали майже 3,5 тисячі робітників та понад 2,5 тисячі дорожніх механізмів, у тому числі 81 роторний снігоочисник, 298 навантажувачів, бульдозерів та автогрейдерів, 923 плужні снігоочисники та інша сніго?прибиральна техніка.

Роботи вистачало всім, адже у південних, південно-східних, західних та місцями центральних областях сильні снігопади, хуртовини, пориви вітру, що становили 15-25 м/с призводили до утворення снігових заметів. На шляхах загального користування виникали ускладнення в русі, а на деяких ділянках транспорт зупинився. Обмеження та закриття руху автотранспорту вводились у Криму, Волинській, Дніпропетровській, Донецькій, Івано-Франківській, Запорізькій, Львівській, Миколаївській, Хмельницькій областях. Ускладнення відчувалися ще в трьох регіонах.

Для того, щоб забезпечити проїзд, дорожні господарства використали всі наявні механізми (від сотні до півтори і більше одиниць у кожній області), а також інженерну техніку та техніку підвищеної прохідності Державної служби з над?звичайних ситуацій та Збройних сил України й навіть комерційних організацій (всього було залучено до 330 одиниць: (автогрейдери, бульдозери, навантажувачі, піскорозкидачі, техніка підвищеної прохідності.

Нині здавалося, що зима вже відступила. Однак дорожники східних та південних областей наприкінці лютого знову змушені були протистояти погодній стихії. Цього разу борються з ожеледицею. Працівники дорожніх підприємств та організацій Донецької, Вінницької, Житомирської, Запорізької, Миколаївської та Одеської областей перейшли на цілодобовий режим роботи. Мокрий сніг та зниження температури повітря змусило дорожників зменшити обсяги робіт з ямкового ремонту і повернутися до зимового експлуатаційного утримання автодоріг.

За даними інформаційно-аналітичної групи Укравтодору, найбільшу кількість сил та засобів задіяли на Вінниччині, де до робіт з розчищення та протиожеледної обробки дорожнього покриття залучили 273 спеціалістів і 109 одиниць техніки. Ситуація тут ускладнилась ще й через те, що водії виявилися не готовими до погіршення погодних умов. Більшість із них уже встигли зняти зимову гуму.

— Переведення авто у режим літньої експлуатації навіть у південних регіонах України, — застерігає начальник управління експлуатаційного утримання автомобільних доріг Укравтодору Олег Федоренко, — є передчасним, оскільки автомобіль на літній гумі у зимовий період становить небезпеку не лише для водія, а й для інших учасників дорожнього руху. Авто погано кероване, його може занести. Воно може злетіти з траси, адже значно подовжується гальмівний шлях. Отож при середньодобовій температурі повітря нижче +70 С доцільно використовувати шини із зимової, м`якішої, гуми.

Про всяк випадок ПАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» має необхідну кількість кваліфікованих кадрів, снігоприбиральної техніки та механізмів для розподілення протиожеледних матеріалів. Нині залишок піщано-соляної суміші становить 297 тисяч тонн, технічної солі — 24 тисячі. Наявний також 10-денний запас бензину та дизельного пального, як це і передбачено нормативними документами. Посадовець стверджує, що жодного разу цієї зими техніка не зупинялася через недостатню кількість паливно-мастильних чи протиожеледних матеріалів. Щоправда, зізнається, що механізми, яким уже понад 30-40 років, під час екстремальних погодних умов інколи виходять з ладу.

ДОВІДКА «УК» 

Минулого року фінансово-господарську діяльність дорожніх служб державні контролери не інспектували. Однак у відомчому журналі Держфінінспекції України «Фінансовий контроль»

(№ 3 за 2013 рік) у статті під назвою «Бермудський трикутник для бюджетних коштів» опубліковані результати такої ревізії, проведеної фахівцями відомства у 2012 році на підприємствах, установах та організаціях, підпорядкованих Державному агентству автомобільних доріг України, а саме: в регіональних службах автомобільних доріг (САД) та дочірніх підприємствах ПАТ «ДАК «Автомобільні дороги України».

Проведеними контрольними заходами встановлено порушення, що призвели до втрат фінансових і матеріальних ресурсів на суму понад 225 млн грн, у тому числі на 177 млн грн порушень, пов’язаних із проведенням на автомобільних дорогах ремонтно-будівельних робіт, — йдеться у статті.