КВОТИ 

Наші автоперевізники ніяк не можуть отримати «зелене» світло для роботи у країнах ЄС 
 

Олекса ЛУЖНИЙ
для «Урядового кур’єра»

Спірним питанням у ході переговорів між Україною та ЄС про створення зони вільної торгівлі  стала проблема доступу на європейський ринок українських автоперевізників. Так, керівники нашої делегації наполегливо переконують європейців скасувати чинну нині квотну систему. Нагадаємо, що, наприклад, наші автоперевізники отримали від Італії 800 додаткових дозволів. 500 з них було виділено для вантажних автівок, які відповідають екологічним вимогам Євро ІІІ, і ще 300 — для автівок екологічністю Євро V.

Утім, поки що жодних результатів. Навіть Прем’єр-міністр Микола Азаров зазначив, що Європа зайняла так звану дискримінаційну позицію. Водночас, за його словами, невирішених питань мало і Україна йтиме на компромісний варіант.

Тим часом глава переговорної групи від ЄС Філіпп Куісон займає дуже жорстку позицію. «Ми намагаємося заохотити Україну до підвищення стандартів, тому поки що не пропонуємо їй у сфері автоперевезень нічого. Українські водії отримують набагато меншу, ніж в Європі, платню і використовують транспортні засоби, до яких не такі жорсткі вимоги, як у ЄС», — наголосив він.

До того ж у Європейському Союзі побоюються, що у разі спрощення дозвільної системи на автоперевезення Україна вийде на ринок цих країн із вельми демпінговими цінами за свої послуги. А це значно послабить конкурентні можливості європейських перевізників.

Звичайно, наші урядовці розуміють все це, але проводять велику роботу щодо встановлення системи автоперевезень із країнами ЄС без дозволів. Не можна сказати, що сьогодні українських траспортних автівок узагалі немає у країнах Європи, але для всіх бажаючих проторювати дороги Євросоюзу, встановлені квоти. Тим паче, ЄС поки що реагує на це доволі мляво.

Попри це, за повідомленнями Кабміну, Україна ухвалила бездозвільний режим у двосторонньому порядку із такими країнами, як Фінляндія, Латвія, Македонія, Сербія та Вірменія.

Самі учасники ринку автоперевезень також погоджуються із М. Азаровим і називають такі дії Європи дискримінаційними. Так, президент Асоціації міжнародних автомобільних перевізників Леонід Костюченко вважає, що наші водії дуже серйозно конкуруватимуть на ринку праці країн ЄС, адже там вони отримують до 5 тис. євро на місяць, тим часом як наші водії із задоволенням працюють за 1 тис. євро на місяць. На його думку, чимало європейських автоперевізників за часів кризи залишилися взагалі без роботи, тому Європа не має бажання витримувати ще більший удар.

Але, за словами незалежного експерта Віктора Астахова, Європа має рацію, адже і Україна не йде на поступки в багатьох інших питаннях, які є умовою для приєднання до зони вільної торгівлі. «На той же час наші компанії не становитимуть такої вже й великої конкуренції європейцям. Так, у країнах ЄС існує великий автомобільний парк, який удесятеро більший, ніж в Україні. Автівки там відрізняються екологічністю та безпечністю. Однак ЄС все ж таки піде на поступки, але з умовою — наші автомобілі повинні бути більш екологічними, а водії — більш фаховими», — зазначає він.

Треба зауважити, що ще у вересні 2010 року уряд розробив спеціальні вимоги до водіїв внутрішніх та міжнародних рейсів і вони допускаються до роботи лише за умови, коли матимуть спеціальне свідоцтво. Такий документ буде чинний протягом 5 років. Перевіряють чиновники не лише знання дорожнього руху, а й володіння технологією перевезень. А для міжнародних — ще треба знати особливості законодавства країни, де працюєш. Так, водії повинні знатися на міжнародній накладній, які діють за кордоном комісії і як вимірюється режим завантаження.

Профільна організація автоперевізників України проводить заняття із водіями, надаючи їм всю необхідну інформацію та забезпечуючи їх підручниками.

У тому разі, якщо контролюючі органи у європейських країнах виявляють будь-які порушення, можуть накласти чималий штраф. Так, у Польші він становить до 1 тис. євро.

Таким чином, якщо перевізник не знається на цих питаннях, він порушуватиме законодавство будь-якої європейської країни і платитиме часто-густо штрафи. А це буде невигідно його роботодавцеві, тому після першого ж штрафу водій вже більше не поїде за кордон. Отже, перейматися питаннями збільшення конкуренції українських автоперевізників у Європі в разі зняття всіх бар’єрів не варто.