"Як захистити споживача від неякісних ліків?"

22 грудня 2015

Людина має право на ефективне лікування, яке передусім залежить від правильно підібраної терапії якісними лікарськими засобами. Проте на заваді лікувального процесу можуть стати препарати, які називають фальсифікованими, неякісними, контрафактними…

Підробка ліків — це не лише свідоме виробництво та реалізація нестандартних ліків із метою отримання шахраями від бізнесу незаконного прибутку, а й неадекватне лікування хворої людини, що іноді є прямою загрозою її життю.

Контрафактними вважають ліки, якість яких не відповідає правилам виробництва (виготовлення) лікарських засобів, мають строк придатності, що минув, або такі, які зазнали механічного, хімічного, фізичного, біологічного або іншого впливу, що унеможливлює їх подальше використання.

Серед основних ознак, за якими можна одразу відрізнити неякісні лікарські засоби є: ціна (нижча, ніж зазвичай), зміна звичних ознак (препарат має специфічні смак, запах або колір), упаковка (зміна звичайної упаковки або різниця в упаковках одного й того ж препарату).

Найчастіше все ж фальсифікують дорогі лікарські засоби (здебільшого оригінальні препарати) відомих іноземних виробників, проте шахраї часто вдаються до «клонування» навіть генериків (препаратів-копій), але затребуваних населенням.

В Україні виявленням в обігу фальсифікованих лікарських засобів разом із неякісними та незареєстрованими ліками займається Державна служба України з лікарських засобів (далі — Держлікслужба), яка й рекомендує громадянам купувати ліки лише в мережі аптечних закладів.

Якщо ж споживач придбав, на його думку, ліки сумнівної якості, то він повинен звернутися зі скаргою (заявою) у територіальний орган Держлікслужби щодо перевірки якості вказаного препарату або здійснення перевірки суб'єкта господарювання, у якого цей препарат був придбаний.

У будь-якому разі проблема фальсифікації ліків може розв’язуватися лише на державному рівні. Тож громадськість обов’язково має інформувати державні, в тому числі й правоохоронні органи, про виявлені випадки порушень у цій сфері.

Донедавна в Україні не існувало кримінальної відповідальності за виробництво та розповсюдження фальсифікованої продукції. З прийняттям Закону України від 8 вересня 2011 р. № 3718-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання фальсифікації лікарських засобів» було встановлено кримінальну відповідальність за такі злочини. Відповідно до Кримінального кодексу України передбачено кримінальну відповідальність за фальсифікацію лікарських засобів або їх обіг (ст. 321). Виготовлення, придбання, перевезення, пересилання, зберігання з метою збуту або збут завідомо фальсифікованих ліків караються позбавленням волі на строк від 3-х до 5-ти років із конфіскацією фальсифікованих лікарських засобів, сировини та обладнання для їх виготовлення. Ті ж самі дії, вчинені повторно, або за попередньою змовою групою осіб, чи у великих розмірах, або якщо вони спричинили тривалий розлад здоров’я особи — на строк від 5-ти до 8-ми років (також із конфіскацією). Якщо ж ці дії спричинили смерть особи чи інші тяжкі наслідки або вчинені в особливо великих розмірах — від 8-ми до 10-ти років або довічним позбавленням волі.
Законодавство також передбачає і звільнення від відповідальності осіб, які добровільно здали наявні у них фальсифіковані лікарські засоби та сприяли викриттю каналів їх постачання.

Як свідчить аналіз звернень, які надійшли на урядову «гарячу лінію», переважна більшість заявників нарікала на продаж прострочених ліків, неякісних медичних приладів та відмову в поверненні коштів за товар, насамперед у аптечних закладах Дніпропетровської, Чернівецької областей та м. Київ.

Заявниця з м. Київ повідомила на урядову «гарячу лінію» про те, що в одній із столичних аптек вона придбала неякісні ліки, після вживання яких у неї було запаморочення. Громадянка попросила перевірити факт підробки препарату. Держлікслужбою у м. Київ були взяті зразки препарату для проведення лабораторного дослідження, яке підтвердило правдивість слів жінки. На аптечний заклад, який продав киянці контрафактні ліки, був складений протокол про адміністративне правопорушення та накладений адміністративний штраф. Зворотним зв’язком із заявницею це було підтверджено.

Мешканець м. Ланівці Тернопільської області поскаржився на урядову «гарячу лінію» після продажу йому простроченого препарату в одній з аптек міста. Після перевірки аптечного закладу Держлікслужбою у Тернопільській області на керівництво аптеки було накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу та взято письмове пояснення з приводу реалізації протермінованого товару. Під час зворотного зв’язку було з’ясовано, що чоловік задоволений перевіркою і покаранням винних.

Жителька м. Красний Луч Луганської області наполягала на здійсненні перевірки однієї із міських аптек, де вона купила, на її думку, неефективне снодійне. Активна громадянка зателефонувала на урядову «гарячу лінію», щоб пришвидшити розгляд свого звернення до Держлікслужби у Луганській області. Невдовзі представник служби повідомив заявницю, що після перевірки аптеки, там, дійсно, було виявлено партію прострочених препаратів. На керівництво аптеки накладено адміністративне стягнення (штраф), попереджено і ознайомлено із новими правилами утилізації та знищення неякісних лікарських засобів (наказ МОЗ України від 24.04.2015 р. № 242). Зворотним зв’язком жителька подякувала за позитивне вирішення проблеми.

Мешканець м. Дніпродзержинськ Дніпропетровської області звернувся на урядову «гарячу лінію» з проханням надати роз’яснення щодо дій у разі виявлення ним неякісного лікарського препарату. Держлікслужба у Дніпропетровській області повідомила заявнику про перелік документів, які необхідні для розгляду відповідної заяви споживача. Зворотним зв’язком було підтверджено надання йому потрібної інформації у повному обсязі.

Опитування громадян переконливо свідчать про зростання довіри до урядової «гарячої лінії», яка удосконалює форми взаємодії з громадськістю, зокрема через засоби телефонного зв’язку.

Загалом за період з 14 по 20 грудня на урядову «гарячу лінію» надійшло 84 479 дзвінків, через Інтернет зареєстровано 672 звернення. 0-800-507-309 — урядова «гаряча лінія» працює цілодобово. 044-284-19-15 — для жителів м. Києва. +380-44-284-19-15 — для громадян, які перебувають за кордоном.
Веб-сайт Урядового контактного центру — www.ukc.gov.ua  



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua