НОВАЦІЯ

Упошуках зменшення залежності від імпорту бензину наші законодавці дозволили
розбавляти пальне спиртом 

 

Нещодавно Верховна Рада прийняла закон про введення обов’язкової норми біоетанолу в бензині на рівні 5% з 2014 року і не менше 7% — з 2016 року. Наступного року 5% будуть лише рекомендовані. Згідно з пояснювальною запискою до законопроекту, метою прийняття документа є створення сприятливих умов для розвитку виробництва та споживання альтернативних видів пального на території України, розвитку ринку моторного пального та посилення енергетичної незалежності України.

На Узинському цукровому комбінаті працює спиртовий цех, що виробляє 30 тонн біоетанолу з 120 тонн меляси на добу.
Фото Укрінформу

Кому вигідний біобензин

Крім того, законопроектом визначається, що виробництво бензинів моторних сумішевих та додавання (змішування) біоетанолу та/або біокомпонентів здійснюється підприємствами, перелік яких визначається урядом за поданням центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у паливно-енергетичному комплексі...

«Вміст біоетанолу в бензинах моторних до 10% не вимагає переобладнання паливної системи автомобіля і жодним чином не позначиться на загальній роботі автомобілів і може використовуватися майже всіма транспортними засобами», — переконують розробники законопроекту.

«УК» поцікавився у авторемонтників, автовиробників і експертів ринку пального про перспективи двигунів при переході на біоетанол. Вони обережні в своїх оцінках. Вважають, що вміст етанолу навіть 5–6% може негативно позначитися на «самопочутті» машини, бо ущільнювачі, інжектори, бензобак, трубопроводи та інші складові автомобіля можуть бути виготовлені з матеріалів, чутливих до спирту, і тому авто доведеться спеціально переобладнувати для роботи з таким пальним. Цю думку поділяє і заступник директора дослідницького центру «Психея» Геннадій Рябцев. «Високий вміст біоетанолу в бензині може призвести до проблем паливної системи автомобілів, вироблених до 2008 року і неадаптованих до змісту біоетанолу. Це може викликати корозію і роз’їсти гумові ущільнення в бензобаках», — каже експерт. Нам потрібно спочатку перейти на сучасні автомобілі, які б не боялися такого пального.

Важко спрогнозувати, як переживуть нововведення вітчизняна логістика та роздріб, який торгує нафтопродуктами. Перспективи реалізації біопалива їх не тішать. Насамперед, де його зберігати? Пальне з вмістом спирту має властивість усмоктувати у себе вологу. Тож при тривалому зберіганні на теперішніх нафтобазах, які не відповідають жодним нормам, воно просто стане непридатним для використання.

Проте в домішуванні спирту до бензину є і плюси. «Тонна етилового спирту зараз коштує майже 4,5 тисячі гривень, тоді як тонна бензину — приблизно 13 тисяч. При використанні у виробництві 5% спирту вартість пального може бути знижена на 2%», — вважає аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко. Біобензин із великим вмістом спирту вже користується популярністю в Україні завдяки своїй ціні, зазначає він.

Щоправда, його підтримують у цьому не всі експерти. Директор Консалтингової компанії А-95 Сергій Куюн упевнений: «На українському ринку немає контролю якості, і він на 30% заповнюється не тим. Спирт вимагає технологічної культури, а у нас її немає. Від таких нововведень якість бензину може тільки погіршитися. Все залежатиме від технологій: скільки спирту додаватимуть, де і як. Одне точно можна сказати упевнено: здешевлення не буде, — вважає він. На думку Юрія Корольчука — експерта Інституту енергетичних досліджень, виробники будуть пояснювати зростання ціни «якістю» біоетанолу, хоча саме «якість» може завдати відчутної шкоди українським автомобілістам.

У пошуках замінника

Відомо, що попит на продукти нафтопереробки постійно зростає, тоді як запаси самої нафти швидко вичерпуються. За міжнародними прогнозами, її вистачить на всій планеті приблизно ще на 50 років. Тобто залишилося всього півстоліття, аби віднайти ефективну і відносно дешеву альтернативу нафті. Україна в цьому плані не виняток.

Обсяги нафти, що у нас видобуваються, — це краплина у морі попиту. Вітчизняні НПЗ працюють здебільшого на імпортній сировині. При цьому постійно знижуючи потужності. Скорочення виробництва пального, непланові ремонти нафтопереробних заводів у період сівби і збору врожаю стали вже звичним явищем. Відсутність модернізації підприємств, дія застарілих стандартів якості пального, майже безмитний імпорт готових нафтопродуктів, обсяги ввезення яких уже перейшли критичну межу, і зменшення власного видобутку нафти, — це головні чинники, які впливають на розвиток вітчизняного ринку нафтопродуктів. Тому стає зрозумілим: без альтернативних джерел нам справді не обійтися. Це об’єктивні реалії часу. Недарма ж на автосалонах найвідоміші світові автовиробники дедалі частіше представляють електромобілі та різні гібриди. А приклад Бразилії, яка майже перейшла рубіж 50% використання біопалива, взагалі вражає. Тут, правда, треба уточнити, що двигуни їхніх авто прилаштовані для такого пального.

А яку ж перспективу маємо ми у пошуках альтернативи? Дехто з фахівців ринку нафтопродуктів стверджує: виробництво біопалива в Україні невигідне, оскільки має низький рівень прибутковості. Ціни на сировину, з якої виробляється спирт, переживають сезонні коливання, тож виробникам доведеться заготовляти її у найсприятливіший момент з розрахунку на весь маркетинговий рік. Вкладені у неї гроші на цей період перестають «працювати», тож потрібні значні обігові кошти. А ще — величезні зерносховища для зберігання. Якщо підприємство стабільно працюватиме, то окупиться приблизно через 15 років. Але за умови, якщо рентабельність не впаде нижче позначки 10%. Крім того, майже половина вітчизняних спиртозаводів збиткові через застаріле обладнання, яке споживає значно більше енергії при виготовленні продукції, а це у нас чи не основна складова собівартості, яка робить український етанол неконкурентоспроможним на світовому ринку.

Стимули для «бізнесу з градусом»

Аналізуючи останні події навколо спиртової галузі й те, що недавно депутати Партії регіонів запропонували скасувати держмонополію на виробництво спирту та розпродати підприємства «Укрспирту» приватним особам, фахівці констатують: тут швидко налагодять бізнес. Експерти сходяться на думці, що спиртозаводи та законопроект про біоетанол тісно пов’язані. Після продажу алкопідприємств приватному бізнесу їх переобладнають під виробництво біоетанолу. Гарантувати попит на продукцію таких компаній будуть якраз ті 7% спирту у бензині. А ще влада підтримає нових виробників і господарів субвенціями, пільговими кредитами, аби напрямок біоетанолу розвивався як належить.

Нагадаємо, що питання розвитку біоенергетичної галузі порушують не вперше. Наприклад, ще у 2000 році була прийнята програма «Етанол», кілька відповідних законодавчих актів, прийнятих ВР, підтримували її. Уряд запровадив квоти на виробництво моторних бензинів з домішками спирту, але достатньої кількості біопального на ринку так і не з’явилося. Так само, як і не відбулося модернізації і реформування спиртової галузі. Теоретично, хороший біоетанол в Україні могли б виробляти в Кременчуці і Лисичанську, вважає Юрій Корольчук. На його думку, нововведення спрямоване на стимулювання спиртової промисловості. Адже для того, щоб налагодити виробництво біоетанолу в Україні, потрібно 100 млн євро.

Водночас запровадження біоетанолу узаконено. Залишилося розібратися, хто відповідатиме за якість цього пального, хто його вироблятиме і коли список компаній-виробників буде оприлюднено.

ОФІЦІЙНО

Президент України Віктор Янукович 20 липня підписав закон, що регламентує вміст біоетанолу (спиртових добавок) у бензинах моторних, які виробляють та реалізують в Україні. Відповідний Закон «Про внесення змін до деяких законів України про виробництво та використання моторних палив з вмістом біокомпонентів» парламент прийняв 19 червня 2012 року. Згідно з документом, на 2013 рік встановлюють лише рекомендаційну норму вмісту біоетанолу в бензинах: не менше 5%. А з 2014–2015 р. вміст біоетанолу є обов’язковим. З 2016 року обов’язкова частка біоетанолу в бензинах зростає до 7%. Україна зобов’язана враховувати європейські норми з використання біопалива, адже є членом Європейського енергосуспільства.

КОМЕНТАР

Костянтин БОРОДІН,
заступник директора департаменту
з питань нафтової, газової, торф’яної,
нафтопереробної промисловості та
альтернативних видів палива
Міненерговугілля:

— Документ відповідає вимогам енергетичного законодавства Європейського Союзу і його метою є зниження залежності України від імпортованих енергоносіїв. Крім того, це дасть додатковий поштовх вітчизняним підприємствам, які працюють у секторі АПК. Україна є членом Європейського енергетичного співтовариства і таким чином європейські нормативні документи з енергетики стали обов’язковими для нас.