Директор Національного
еколого-натуралістичного центру
Міністерства освіти і науки, молоді
та спорту доктор педагогічних наук
Володимир ВЕРБИЦЬКИЙ
Є в Києві місце, де діти можуть робити все, що хочуть. Дорослі їх не стримують. Навпаки — стимулюють і заохочують, розвивають ініціативу. При цьому долучитись до захоплення столичних школярів, позмагатися з ними можуть діти з найвіддаленіших сіл. Тут учать самовираженню, дарують радість творчості, а отже, і щастя. Більшість з тих, хто переступив цей поріг, йдуть обраним шляхом усе життя. І примножують найбільше багатство держави — інтелектуальний потенціал. Диригує цим процесом Володимир Вербицький, який двадцять років тому очолив Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді. Сьогодні він — гість «Урядового кур’єра».
Для творчості простір
— Володимире Валентиновичу, без перебільшення, практично всі люди старшого покоління пройшли через найрізноманітніші гуртки, які сприяли визначенню життєвого шляху. Останні роки збрегти їх було дуже складно. Вам вдалося значно більше: не порушити систему. Що допомагало?
— Розуміння своєї відповідальності. Педагог, що хоча б раз бачив очі дитини, якій вдалося почуте на уроці втілити власноруч у реальну справу, на все життя прикипає до позашкільної освіти. Саме поєднання школи і позаурочної роботи готує підлітка до практичного життя. Упущення в позашкільній освіті обертається трагедією для тих, кого виховує вулиця.
— Чи не тому серед основних завдань нещодавно прийнятої Національної стратегії розвитку освіти в Україні на 2012—2021 роки визначено також збереження та розвиток мережі позашкільних навчальних закладів як основи гармонійного розвитку особистості?
— Безперечно. Дитина повинна набувати не лише знання, а й практичні навички, вчитися відстоювати свою позицію і самореалізовуватися. Нині особлива актуальність створення умов для забезпечення змістовного дозвілля дітей зумовлена зростаючим неконтрольованим потоком інформації, що має агресивну спрямованість і низьку культуру. Людство створило новий світ техніки. Водночас відбувається масове зникнення цінностей духовного стану. Екологічні проблеми посідають тут не останнє місце. Тому наш центр — не лише осередок, де працюють найрізноманітніші гуртки. Ми ведемо дослідницьку, наукову і кординаційно-методичну роботу.
Торік допомагали 246 позашкільним навчальним закладам та 89 дитячим ботанічним садам, клубам, профільним відділенням будинків творчості дітей, на базі яких працювало понад 8,5 тис. творчих учнівських об’єднань 69 профілів.
— На що спрямовувалася навчально-методична робота?
— На розробку програмно-методичного забезпечення діяльності обласних, районних, міських позашкільних навчальних закладів еколого-натуралістичного профілю. Розпочато розроблення навчальних програм на засадах компетентнісного підходу відповідно до типових навчальних планів гуртків, секцій, творчих об’єднань щодо їхньої трирівневої класифікації навчання, виховання та розвитку вихованців, учнів, слухачів. Дітей залучаємо до екологічного краєзнавства, прикладної екології та екомоніторингу, фітодизайну та декоративної флористики, фізіології людини і тварин, гідробіології, комп’ютерного моделювання, художнього лозоплетіння, художньої роботи з бісером, образотворчого мистецтва.
Сьогодні маленька грядочка — завтра велике поле.
Фото з архівуНаціонального еколого-натуралістичного центру Міністерства освіти і науки, молоді та спорту
Екзаменують виставки
— Ваш колектив торік брав участь у численних виставках. Розкажіть хоча б про одну.
— Колектив НЕНЦ брав участь у I Всеукраїнській виставці-звіті дитячої творчості «Країна юних майстрів», яку відвідав Президент України Віктор Янукович. Науково-дослідна лабораторія садівництва Національного еколого-натуралістичного центру презентувала результати багаторічної копіткої праці — «Колекцію генофонду сільськогосподарських культур». Юні дослідники продемонстрували дослідження рН води з різних джерел водопостачання міста Києва. На виставці були представлені результати «космічних експериментів», що проводилися позашкільними еколого-натуралістичними закладами спільно з Національною аерокосмічною адміністрацією США «NASA». На виставці демонстрували перспективні напрями діяльності учнівських лісництв, серед яких впровадження новітніх технологій вирощування лісових культур, методик ведення селекційної роботи в лісогосподарській галузі. Юні зоологи і тваринники Центру звітували про результати дослідницької роботи з кролівництва (карликові та промислові породи), птахівництва (кури різних порід), голубівництва, акваріумних риб тощо.
Перша Всеукраїнська виставка-звіт «Країна юних майстрів» засвідчила високі результати діяльності позашкільних еколого-натуралістичних закладів України.
— Проблема кадрів для закладів позашкільної освіти стоїть нині вкрай гостро. Чи долучаєтеся ви до її розв’язання?
— Цим переймаємося постійно. Торік, зокрема, проведено факультативи, практичні та семінарські заняття з позашкільної педагогіки, екології, методики викладання біології для студентів Київського національного університету ім. Т.Шевченка, Національного педагогічного університету ім. М. Драгоманова.
За участю студентської молоді проведено Х Всеукраїнський чемпіонат з інформаційних технологій «Екософт-2011», Всеукраїнський форум студентської та учнівської молоді «Дотик природи»; конкурс юних раціоналізаторів та винахідників «Природа — людина — виробництво — екологія».
Одним із чинників безперервної освіти дорослих є післядипломна освіта через систему курсів підвищення кваліфікації. У 2011 році було продовжено роботу пілотного проекту очно-дистанційної моделі курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників. Організовано роботу «Університету екологічних знань» для керівників учнівських делегацій Всеукраїнської заочної біологічної школи.
— Чи співпрацюєте з іншими науковими закладами?
— Центр всебічно застосовує науковий потенціал галузевих інститутів НАН України, вищих навчальних закладів. Результатом співпраці є спільні заходи з учнівською та студентською молоддю, педагогічними працівниками системи позашкільної освіти; надання консультацій з питань організації науково-дослідної роботи, підвищення фахового рівня педагогів; розробка тематики дослідницької роботи, підготовка учнівської молоді до участі в реалізації міжнародних проектів.
НЕНЦ успішно здійснює комплексну програму інтеграції національної освіти в європейський та світовий освітні простори, має розгалужену систему співпраці з провідними позашкільними навчальним закладами Республіки Білорусь, Росії, Латвії, Польщі.
Для проведення експериментально-дослідницької діяльності у Центрі є відповідна база: навчальна теплиця, навчальна тваринницька ферма, куток живої природи, голубиний розплідник, пасіка, сад, ягідник, шкілка. На сьогодні в Центрі обладнано навчальні лабораторії, створено колекції декоративних та сільськогосподарських рослин і тварин, що дає змогу ефективно проводити дослідницьку роботу. Пріоритетний напрям — впровадження альтернативних методів сільського господарства, спрямованих на поліпшення структури ∂рунтів, відтворення їхньої природної родючості.
Внесок юних у велику справу
— Ваші вихованці брали участь у численних міжнародних конкурсах, де вибороли для України не одну відзнаку. Розкажіть про це.
— Україна брала участь у Міжнародному конкурсі комп’ютерних проектів серед учнівської та студентської молоді «INFOMATRIX-2011», який проходив у Бухаресті (Румунія). Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді (НЕНЦ) у 2010—2011 рр. виступив як установа-організатор національного етапу в Україні. Команду представляли учні-переможці національного етапу. Учасники гідно презентували нашу державу та вибороли золоту медаль за проект «Visual AVR — система для розробки програмного забезпечення однокристальних мікроконтролерів сімейства AVR» (учениця 11 класу ЗОШ №106 м. Харкова Рубаненко Марія); срібну медаль за проект «Віртуальний гірськолижний курорт Буковель» (учень 11 класу Коломийської гімназії ім. М. Грушевського Івано-Франківської області Бойчук Григорій); три бронзові медалі — Івашин Денис, учень 11 класу спеціалізованої ЗОШ І-ІІІ ст. №12 м. Білої Церкви Київської області, Міськевич Ганна, учениця 10 класу Банилово-Підгірнівської гімназії Сторожинецького району Чернівецької області, Ходоровська Віолетта, учениця 10 класу Кам’янського еколого-економічного ліцею Черкаської області.
— Хто потрапляє на територію центру, звертає увагу на сад і виноградник.
— Науково дослідна лабораторія садівництва НЕНЦ у 2011 році продовжувала співпрацю з Національним банком генетичних ресурсів сільськогосподарських культур (НДІР ім. Юр’єва, м. Харків). Програма «Колекція генофонду сільськогосподарських культур» створена і функціонує в рамках Національної науково-технічної програми «Генетичні ресурси рослин». На сьогодні в банку генофонду плодово-ягідних культур науково-дослідної лабораторії садівництва НЕНЦ яблунь —207 сортів, груш —84, сливи — 145, абрикосів — 18, персиків — 12, полуниць — 22, смородини — 30 сортів та багато інших культур. Поміж всіма чільне місце посідає колекція винограду, на сьогодні нараховується до 160 сортів і повсякчас вона поповнюється новими. Лабораторія — єдиний науково-просвітницький осередок у північній частині України, що працює над питаннями виноградарства.
Микола ПЕТРУШЕНКО,
«Урядовий кур’єр»
ДОСЬЄ «УК»
Володимир ВЕРБИЦЬКИЙ. Народився 25 липня 1957 р.
1974 р. закінчив школу в селі Ольшаниця Рокитнянського району Київської області.
1976 — 1978 рр. перебував у лавах Збройних сил СРСР.
1978 — 1983 рр. — студент природничо-географічного факультету Київського державного педагогічного інституту ім. О.М. Горького.
З 1992 р. по теперішній час – директор Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України.
Доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки Київського національного університету ім.Т. Шевченка, старший науковий співробітник Інституту проблем виховання АПН України, директор Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України
Опублікував понад 120 науково-методичних праць. Удостоєний почесних звань «Відмінник освіти України» та «Видатний учений світу 2007» (Міжнародний Біографічний центр, Кембридж, Англія).
У рейтингу «Кращі освітяни 2010 року» визнаний кращим освітянином року.
Одружений, має трьох дітей.