"Влада почула бізнес"

Оксана МАЛОЛЄТКОВА
25 грудня 2014

Очевидно, дискусія навколо доцільності запровадження системи електронного адміністрування (СЕА) податку на додану вартість добігає кінця. Незважаючи на те, що в коаліційній угоді прописували скасування положення закону, яким ця система вводиться в дію з 1 січня 2015 року, уряд 23 грудня направив у Верховну Раду законопроект №1578, що вносить зміни в Податковий кодекс. Серед них і зменшення кількості податків, і порядок адміністрування ПДВ з нового року. 

А за день до цього — 22 грудня — представники Державної фіскальної служби (ДФС) під час «круглого столу» в столиці інформували представників бізнесу, експертів у сфері податків, народних депутатів та журналістів про те, чи скасовує цей документ критичні зауваження бізнесу до СЕА, які він висловлював протягом кількох місяців. Зокрема йшлося про те, що СЕА блокуватиме обігові кошти підприємств, збільшить їх витрати, унеможливить перенесення на наступний рік залишків від’ємних значень ПДВ.

Дисципліна повинна бути

«Ця система не збільшує витрати бізнесу, вона просто ставить усіх у рівні умови і передбачає, що законодавчо визначені податки повинен платити увесь бізнес, а не лише добросовісні платники. Всі мають бути рівними перед законом», — каже директор департаменту методологічної роботи з питань оподаткування ДФС Неля Привалова. 

Вона пояснила, що ці рівні умови й забезпечить СЕА. Автоматизуються всі процеси, пов’язані з адмініструванням ПДВ, щоб унеможливити втручання людського чинника як платників, так і податківців. «Уряд також пропонує відшкодовувати ПДВ на місяць раніше, ніж нині. Передбачена також відповідальність казначейства за невчасне перерахування коштів з рахунків платників, відкритих у цій службі, до бюджету. Ми передбачили і можливість виправлення будь-яких помилок у податкових накладних (ПН). Про це просив бізнес, і ми це врахували», — зауважила Неля Привалова.

Також, за її словами, передбачена можливість реєстрації ПН в єдиному реєстрі накладних поза межами законодавчо встановленого терміну. Нині він становить 15 календарних днів з дня оформлення ПН. «Однак якщо платник це буде робити несвоєчасно, таки застосовуватимуть штрафні санкції, щоб підвищити дисципліну реєстрації постачальниками ПН. Але протягом тестового режиму СЕА, який триватиме три місяці — з 1 січня до 1 квітня 2015 року, такі санкції не застосовуватимуться», — каже вона. І додає: якщо ми передбачили право реєструвати ПН поза межами встановленого терміну, то відповідно і покупець матиме право відобразити після реєстрації ПН у складі податкового кредиту.

Платникам податків дадуть три місяці, щоб звикнути до нововведення. Фото з сайту oko.by

Тож запропоновано врегулювати питання стосовно специфічної діяльності підприємств, які постачають електричну енергію. «Річ у тому, що вони протягом звітного місяця отримують передоплати, а повний розрахунок відбувається лише наступного місяця до 10 числа. Ми напрацювали разом з усіма учасниками цього процесу механізм, який всіх влаштовує. Він полягатиме в тому, що постачальники електроенергії матимуть змогу складати ПН не щоразу, як вони отримують аванс, а подекадно — раз на десять днів протягом звітного місяця. А остаточний розрахунок і відповідно ПН або розрахунок коригування до неї вони складатимуть в останній день звітного місяця. Це буде на краще і для покупців, які протягом звітного періоду платять кошти, але не мають податкових накладних, а відповідно і права на податковий кредит», — пояснила Неля Привалова.

Крім того, бізнес просив отримувати електронні копії ПН (а вони всі з 1 січня складатимуться виключно в електронному вигляді), які складені та зареєстровані в єдиному реєстрі накладних з цього реєстру. Зі слів директора департаменту методологічної роботи з питань оподаткування ДФС, покупець може за запитом отримати автоматично і безплатно з реєстру квитанцію про реєстрацію ПН і електронну її копію, що даватиме йому право на податковий кредит.

До впровадження готові

«Щодо критеріїв автоматичного бюджетного відшкодування, то врахована ще одна пропозиція бізнесу в законопроекті — платник матиме право на місяць раніше, ніж тепер, отримати таке відшкодування в разі наявності в нього необоротних активів відповідної вартості. Коли в нього немає таких активів або їх вартість недостатня, але він має банківську гарантію, то він також матиме право на автоматичне повернення ПДВ. А для тих, які не відповідатимуть критеріям ПДВ, відшкодовуватиметься в звичайному режимі, але на місяць раніше», — уточнила Неля Привалова.

За її словами, законопроектом передбачено, що платники ПДВ зможуть за заявою до контролюючого органу повертати на свої поточні рахунки суми залишків з їх спецрахунків у казначействі, які перевищують суми, необхідні для розрахування за податковими зобов’язаннями з бюджетом. Цими залишками можна погасити й інші податкові зобов’язання. Таким чином не буде заморожування, неповернення або невикористання на певний час коштів бізнесу, що дуже турбувало останній у процесі дискусії щодо доцільності запровадження СЕА. 

«У деяких платників на 1 січня 2015-го будуть суми непогашеного бюджетного відшкодування ПДВ. За пропозиціями бізнесу передбачено, що такі суми, заявлені в рахунок сплати майбутніх платежів з цього податку, але не використані до кінця цього року, платник зможе заявити як залишок для отримання відшкодування ПДВ з бюджету за визначеними правилами або зможе збільшити суму, яка дасть йому право на реєстрацію ПН без поповнення свого рахунку в казначействі. І відповідно збільшити податковий кредит у розмірі 6/12 суми податкового кредиту, задекларованого платником протягом останніх 12 місяців», — каже Неля Привалова.

За підрахунками ДФС, 95% підприємств матимуть непогашені суми в розмірі 6/12 суми вхідного ПДВ за попередній рік. Тож їх повністю  врахують у СЕА за заявою платника. Якщо ж буде ще й залишок, який перевищить вказаний розмір, то платники зможуть скористатися ним за заявою після проведення перевірки.

Неля Привалова зазначила, що є все необхідне програмне забезпечення, для того щоб СЕА розпочала свою роботу з нового року. СЕА передбачатиме онлайн-обмін між казначейством (центральний рівень), ДФС (центральний рівень) та платниками. На місцях скарбники не зможуть впливати на дію цієї системи. 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua