ПЕРСПЕКТИВА
Уряд створить сприятливі умови для оновлення авіапарків українських компаній літаками ДП "Антонов"
Авіаційна галузь, яка є гордістю держави, оскільки Україна належить до небагатьох країн світу, які мають замкнутий цикл - від проектування до будівництва літаків, за останні двадцять років, на жаль, здебільшого накопичувала проблеми та борги. Приміром, минулого року найбільші підприємства авіаконцерну "Антонов" погіршили фінансові показники. Хоча сам розробник авіатехніки ДП "Антонов" завершив його з прибутком, але він був значно меншим, ніж попереднього року. Сталося це через те, що на баланс "Антонова" був переданий завод "Авіант" з величезними, майже двомільярдними боргами, за якими довелось розраховуватися з прибутку. Збільшили збитки минулого року й інші авіавиробничі підприємства. На думку експертів, фінансове становище авіазаводів можна було поліпшити тільки за рахунок державного фінансування, оскільки банківські кредити - це довгі і дорогі гроші. Однак зробити багатомільярдні вливання в авіаційну галузь при небагатому державному бюджеті не так просто. І? ось нарешті, завдяки наполегливості уряду, "світло в кінці тунелю" з'явилося. Причому як на законодавчому, так і на виконавчому рівнях. "Світло в кінці тунелю"
Зокрема, позавчора Верховна Рада України прийняла довгоочікуваний для вітчизняної авіації документ - нову редакцію Повітряного кодексу. Його перевага перед попередником передусім у тому, що він адаптує авіаційну галузь України до вимог Європейського Союзу, а також знімає багато бар'єрів та ускладнень у роботі авіакомпаній. Зокрема, він дозволить лібералізувати польоти українських авіакомпаній до США. Це в свою чергу стане стимулом для їх розвитку та оновлення авіапарку.
У новому документі окремий акцент зроблено також на захисті прав пасажирів. Зокрема, дотримання авіаперевізниками та іншими суб'єктами авіаційної діяльності положень правил перевезень громадян, багажу та вантажів, особливо в частині дотримання прав пасажирів, контролюватиме урядовий орган з питань цивільної авіації - Державіаадміністрація. А також, щоб уберегти громадян від несподіванок, на кшталт скасування регулярних рейсів, авіаперевізники зобов'язані проінформувати авіаційне відомство про припинення регулярних повітряних перевезень за тією чи іншою повітряною лінією, яку вони експлуатують, за 30 днів до запланованої дати припинення. Ухвалено ще ряд новацій, які адаптовані до законів ЄС та сприятимуть переведенню роботи українських авіаперевізників і обслуговування пасажирів на європейські і міжнародні стандарти.
Конкуренто- спроможний лізинг
Та чи не найважливішою подією для підприємств авіаційної промисловості нашої держави стала робоча нарада з розвитку авіаційної галузі за участю віце-прем'єр-міністра України - міністра інфраструктури Бориса Колеснікова, керівників авіакомпаній, яка відбулася на ДП "Антонов" 19 травня. Як зазначив віце-прем'єр, уряд створить сприятливі умови для того, щоб українські авіакомпанії мали змогу оновити свої авіапарки новими літаками типу Ан-148 та Ан-158, які розроблені антоновцями. У результаті узгодження позицій та визначення реальних масштабів співпраці між виробниками та тими, хто експлуатує літаки, як зазначив Борис Колесніков, українські авіакомпанії готові взяти в лізинг 15 літаків Ан-148. А Міністерство інфраструктури, в даному разі, має забезпечити авіакомпаніям вигідні лізингові умови, на яких вони працюють, наприклад, з Aіrbus, Embraer, Bombardіer".
За словами віце-прем'єр-міністра, перший досвід експлуатації літаків Ан-148 продемонстрував їх якісну роботу як на внутрішніх, так і на міжнародних рейсах. Нині в Україні в комерційній експлуатації перебувають два літаки Ан-148-100В, власником яких є ДП "Лізингтехтранс". Вони виконують регулярні перевезення на рейсах авіакомпанії "Аеросвіт" і вже мають середній наліт 145 годин на місяць. У Росії на регулярних рейсах експлуатується шість літаків, які перевезли понад 300 тис. пасажирів з середнім нальотом - 210 годин на місяць.
Урядовець зазначив також, що основними проблемами, які виникають при експлуатації повітряних суден вітчизняного виробництва, є підготовка льотно-технічного персоналу сертифікованим центром підготовки, наявність повної технічної підтримки, а також постійне вдосконалення виробником літаків програм та методів технічного обслуговування. Ці фактори безпосередньо впливають на операційні витрати та строки простою літака. Саме тому головне завдання уряду - напрацювати таку систему, яка б у першу чергу стимулювала українські авіакомпанії купувати повітряні судна вітчизняного виробництва. За словами Бориса Колеснікова, особливу увагу уряд зверне на встановлення конкурентоспроможних цін на ставки лізингу літаків вітчизняного виробництва, щоб дати їм можливість конкурувати з "економікою" літаків західного виробництва.
Маркетинговий хід, що відродить віру
"Ми надамо фінансову підтримку саме замовникам - авіакомпаніям під закупку українських літаків. До цього кроку уряд готовий, адже наше завдання полягає в тому, щоб зацікавити вітчизняні авіакомпанії використовувати українські літаки", - підкреслив віце-прем'єр-міністр. За його словами, такий крок буде найкращим маркетинговим ходом. Бо якщо українські авіакомпанії не купуватимуть українські літаки - це буде негативним сигналом для міжнародної спільноти. При цьому Борис Колесніков зауважив, що ДП "Антонов" готове обладнати літаки Ан-148 двигунами західного зразка, що підвищить їх привабливість для замовників. Потужності цього підприємства дозволяють вже наступного року виготовити 10 літаків Ан-148 з українськими двигунами, а через два роки - з двигуном західного виробництва. За цього ДП "Антонов" має вийти на серійне виробництво щонайменше 20 літаків щорічно. "Завод працюватиме успішно тоді, коли випускатиме не менше 20-25 літаків на рік, - зазначив віце-прем'єр. - Ще 25 років тому цей завод випускав до 200 літаків на рік. Звісно, це були інші машини, тому нинішнє завдання - вийти щонайменше на 20 літаків щорічно".
Щодо підготовки льотно?-технічного персоналу, то нині на ДП "Антонов" для цього створено всі умови. Зокрема для пілотів, які здійснюватимуть експлуатацію Ан-148-100, створено комплексний пілотажний тренажер найвищого рівня "Д", аналогу якого немає на пострадянському просторі - він дає змогу здійснити повну підготовку пілотів без тренувальних польотів на літаках. Саме сертифікат на цей тренажер вручив антоновцям високий урядовець. До речі, нині ДП "Антонов" надає допомогу у створенні такого ж тренажера російській авіакомпанії "Транзас".
У ході наради авіакомпанії окреслили три головні вимоги до закупки літаків: сервіс, зниження експлуатаційних витрат та умови купівлі літаків на зразок європейських. "Українська авіакомпанія - незалежно від того, купує вона літак українського чи іноземного виробника, - не повинна втрачати нічого. Переконаний, що за кілька років ДП "Антонов" відродить віру в українське авіабудування, - висловив своє переконання віце-прем'єр - міністр інфраструктури Борис Колесніков.