"Відкрийте фари і протріть гальма"

Оксана ГОЛОВКО
29 липня 2011

СВІТОВИЙ ДОСВІД

«Урядовий кур’єр» поцікавився особливостями
технічного огляду автомобілів у різних країнах

Заголовок видався вам дещо дивним?  Насправді  це цитата, якою поділився з автором  один автовласник, згадуючи  свій досвід спілкування з представниками Державтоінспекції під час проходження обов’язкового технічного огляду.

Незабаром бородатий анекдот про те,  що без проблем проходить техогляд лише машина сина начальника МРЕВ,  втратить свою актуальність — 13 серпня  набуває  чинності Закон  «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень».

Європа  любить порядок

Чи не найсуворішим техоглядом  Старого Світу  визнаний, звісно, німецький.  Щоправда,  у найавтомобільнішій європейській країні поліція не має до його проведення  жодного стосунку. Справа інспектора за наклейкою на номерному знаку визначити, як давно було проведено обов’язковий ТО. Сам техогляд роблять спеціальні незалежні організації,  в обов’язковому порядку раз на два роки, контролюючи  стан транспортних засобів. Пріоритетною є  безпека автомобіля, а також його відповідність  нормативним вимогам. Тому основні напрямки діагностики — гальмівна система, вихлопні гази, стан коліс, регулювання світла, стійкість роботи двигуна. Варто зазначити,  що  навіть у дисциплінованій і педантичній  Німеччині без зауважень ТО проходить менш ніж половина автівок. 

А от у сусідній Франції технічний стан перевіряють лише в машин, яким понад чотири роки. За відсутність талона  накладається  штраф до 140 євро, за повторне порушення —  аж до ув’язнення. На усунення поломок відводять два місяці, після чого автомобіль видаляють з реєстраційної бази і відправляють на звалище. Машини, яким понад чотири, але менше десяти  років, проходять техогляд раз на два роки, старіші — щороку. На відміну від Великобританії, де технічний огляд здійснює міністерство транспорту, у Франції це роблять приватні фірми, що мають державну ліцензію. Міняючи авто як рукавички,  на батьківщині «пежо» можна взагалі не перейматися його технічним станом.

Не менш демократичними виявилися  й  запальні іспанці. Техоглядом  у цій країні опікуються  переважно офіційні автодилери. Вони самі забирають  з вказаного місця автомобіль і повертають його вже з усіма оформленими документами. Є навіть нічна послуга, коли авто відвозять увечері, а повертають  наступного ранку.

Рахунок  надішлють поштою

Істотно відрізняється  залежно від штату  процедура проходження техогляду  у США.  Приміром, у  13 адміністративних одиницях його взагалі немає. У частині штатів техогляд проходять лише автомобілі, яким понад чотири роки, в деяких — лише  в разі зміни власника. Є штати, де ТО є обов’язковим. Там головну увагу приділяють токсичності вихлопів, справності  фар і ременів безпеки. На ремонт автомобіля відводиться зазвичай двадцять діб. На водіїв, чиї авто  не пройшли техогляду, чекає великий штраф, а якщо внаслідок технічних неполадок станеться аварія, то, винного «роздягнуть» страхові компанії.

Приватні та комерційні автомобілі оглядають авторизовані майстерні. Пасажирський, вантажний та спецтранспорт крім токсичності вихлопу щороку перевіряють на безпеку. Цікаво, що міське таксі кожні шість місяців проходить перевірку, що включає обов’язковий огляд подушок і ременів безпеки. Після проходження ТО, час якого автовласники в США зазвичай обирають через Інтернет, інспектор наклеює спеціальний стікер із зазначенням дати наступного огляду на лобове скло машини.

І якщо, приміром, в штатах Іллінойс, Міссісіпі і низці інших інспекція справді займає не більше п’яти хвилин і включає лише перевірку на вихлопні гази, то в Нью-Джерсі  доскіпливо оглянуть гальма, перевірять наявність усіх лампочок, а також... кришки бензобака. Та найпильніше стежать за станом машин у Вірджинії, Нью-Йорку і Массачусетсі, де, крім іншого, з’ясовують працездатність поворотників, звукового сигналу, паливної системи і точність показань приладів.

А ось і зразок боротьби з корупцією:  платити за проходження техогляду на ліцензованій станції або у автодилера немає потреби. Вартість роботи та стікера автоматично включається у  збір за реєстрацію автомобіля,  а рахунок за ТО надсилають поштою.

До речі, в іншій північно- американській країні —  Канаді автомобілі перевіряють лише на офіційних станціях ТО щороку, а на усунення дефектів відводять усього  10 днів.

Без щорічного  техогляду, який в Ізраїлі іменується просто тестом, будь-який транспортний засіб  у землі Обітованій опиняється поза законом. Відмітка про тестування з печаткою і датою обов’язково повинна стояти в техпаспорті. Якщо поліція зупинила водія, машина якого не пройшла зазначену процедуру, його відразу ж оштрафують на кругленьку суму. Щоправда, лише фінансовим аспектом і  так званими «штрафними балами» справа для тих, хто  ризикнув сісти за кермо  автівки без техогляду, може й не обмежитися: автомобіль можуть евакуювати або відігнати на поліцейську стоянку.

Тести в Ізраїлі проходять на спеціальних станціях техогляду,  розташованих у  міських промзонах. Бланк для оплати  зазвичай скачується з Інтернету, але його можна отримати й на пошті. Там же, на пошті, або в банку без жодної бюрократії оплачується і базова вартість огляду (згадайте тут вітчизняні черги, бажаючих  заплатити транспортний збір!). А от судових процесів, пов’язаних з незаконним  оформленням  нібито пройдених тестів,  небагато, бо  покарання за  такі злочини досить суворе.

Пройдено в Китаї

Купуючи авто в офіційному дилерському центрі країни з другою за величиною світовою економікою,  клієнт отримує його вже повністю документально укомплектованим: страховка,  реєстраційний номер, пройдено техогляд. Всі ці послуги і в майбутньому можна отримувати  за місцем придбання машини. На тих самих фінансових умовах менеджери відженуть автомобіль в поліцію і «пройдуть» інспекцію.

Тож техогляд у Китаї проводить місцева поліція. На її ж СТО усувають неполадки. Щорічній процедурі  підлягають авто, яким понад шість  років, і новий комерційний транспорт. Новіші автомобілі проходять ТО раз на два роки, а комерційний транспорт, старіший за п’ять років, —  двічі на рік.

У разі ж браку талончика про техогляд власникові машини загрожує штраф до 200 юанів (31 долар), а також три штрафних бали з 12 допустимих.

У  Польщі процес технічного огляду всіх транспортних засобів регулюється постановою міністра інфраструктури про правила технічного контролю транспортних засобів. Відповідно до цього правовим актом здійснювати цю процедуру можуть тільки компанії, що одержали спеціальну акредитацію. Вони називаються станціями контролю транспортних засобів. Жорстка конкуренція змушує власників компаній боротися за кожного клієнта. Новому авто техогляд не знадобиться  протягом трьох років, однак  після п’яти років експлуатації проходити його треба щорічно.

Однією бідою менше

1 січня наступного року  набуде чинності новий закон про технічний огляд транспортних засобів і в Росії. Згідно з ним відміняється  проходження  техогляду для нових автівок, а  сама процедура переходить  від правоохоронців до комерційних центрів.

Автомобілям, віком від трьох до семи років  доведеться проходити техогляд раз на два роки. Вартість процедури  розраховуватиме Федеральна палата з тарифів. За попередніми оцінками,  вона становитиме півтори-дві тисячі російських рублів.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua