НА ЧАСІ 

Українські податківці шукають оптимальних шляхів співпраці з бізнесом

Про те, що податкова запроваджує нові стандарти спілкування з платниками податків, нещодавно зафіксовано у Меморандумі податкових відносин та плані спільних дій на 2011 рік між Асоціацією платників податків та ДПС. У документі, підписаному керівниками обох структур Віталієм Захарченком та Валентиною Арбузовою, йдеться про захист законних прав платників податків, контроль за дотриманням законодавства, а також про запобігання правопорушень у сфері податкових відносин та участь громадськості в реформуванні вітчизняної податкової системи.

У рамках меморандуму та плану спільних дій створено постійно діючу узгоджувальну комісію, яка розглядатиме проблемні або спірні питання у сфері оподаткування, аналізуватиме конфліктні ситуації, що виникають між платниками та податковими органами.

- Державна податкова служба змінює філософію своєї роботи та стає відкритішою для громадськості, - наголосив її керівник Віталій Захарченко. - Найкращий спосіб зробити нашу діяльність прозорішою - залучити до неї громадські організації, які об'єднують різних платників податків. Наші взаємовідносини з платником мають будуватися на довірі, адже прозорість і відкритість можливі лише тоді, коли сторони довіряють одна одній.

Посадовець зазначив, що розпочато новий етап взаємовідносин між громадськістю і податковою службою. Йдеться про зміну пріоритетів з фіскальних на сервісні, тобто розширення спектру послуг, які надаються платникам, та покращення їхньої якості. Нині в податковій впроваджуються нові інтернет-технології, нові методи роз'яснювальної роботи. Йдеться про відеосемінари, які в подальшому планується присвятити розгляду окремих видів податків. Для залучення якнайширшого кола громадськості до реформування податкової системи на веб-сайті ДПС створено розділ "Регуляторна політика" та діє форум для інтерактивного спілкування.

Поліпшується й процес прийняття звітності, зокрема перехід на електронну систему спілкування з платниками. Електронний сервіс має мінімізувати контакт податкової з платником, знизити можливі корупційні прояви, а також створити зручні умови обчислення податків для платника. А ще зменшити кількість зустрічних перевірок і попередити платника про наявні ризики, дати йому змогу виправити допущені помилки.

Прикладом ефективної співпраці з громадськими та професійними об'єднаннями може послужити недавнє розширене засідання Економічної ради Українського союзу промисловців і підприємців та ДПА України щодо розгляду проблемних питань. Ішлося про впровадження Податкового кодексу, зокрема автоматичного відшкодування ПДВ, визначення звичайної ціни для товарів, що імпортуються, добровільної реєстрації платниками ПДВ тощо.

За словами заступника голови ДПА Сергія Лекаря, конструктивна співпраця із громадськістю завжди дає результати. Завдяки регулярним зустрічам забезпечується дієвий зворотний зв'язок податкових органів з платниками податків, упереджуються можливі конфліктні ситуації, узгоджуються позиції щодо вдосконалення чинного законодавства та механізмів адміністрування податків і зборів. ДПС зацікавлена в тому, щоб знайти спільні шляхи вдосконалення податкового законодавства, що дасть змогу розвиватися бізнесу і не на шкоду державним інтересам.

Шукають українські податківці спільну мову і з зарубіжними партнерами. Так, під час зустрічі з представниками компаній - членів Американської торговельної палати голова ДПС України Віталій Захарченко розповів гостям про те, що його відомство переходить на новий рівень сервісного обслуговування платників податків. Ідеться про створення єдиного Національного центру з обслуговування великих платників, впровадження нових інтернет-технологій, нових методів роз`яснювальної роботи, зокрема відеосемінарів та інтернет-конференцій.

Податківці зацікавлені у розвитку стосунків з бізнесом, які грунтуються на принципах відкритості та довіри і сприяють збереженню балансу інтересів між державою і підприємцями, наголосив керівник ДПС. Зарубіжні партнери висловили готовність обговорювати з податковою службою актуальні питання. У цьому запевнив присутніх президент Американської торговельної палати в Україні Хорхе Зукоскі. Тож сторони домовилися продовжувати практику спілкування в режимі он-лайн і обговорювати нагальні проблеми. Серйозність цих намірів з українського боку підтвердив Сергій Лекарь. За його словами, податківці хочуть і мають можливості допомогти чесному бізнесу побачити існуючі ризики і уникнути їх. Водночас він застеріг представників бізнесу з обережністю підходити до вибору партнерів і не мати справ із сумнівними контрагентами та їхнім товаром.

Наскільки важливими є такі зустрічі, свідчить лист від делегата німецької економіки в Україні Карін Рау з подякою за конструктивну і змістовну дискусію з німецькими підприємцями щодо поточних проблем, пов'язаних з відшкодуванням податку на додану вартість. У ньому наголошується на підтримці німецькими інвесторами зусиль українських податківців у впровадженні партнерських відносин з іноземними інвесторами та вітчизняними підприємцями задля встановлення сприятливого та прозорого інвестиційного клімату. Німецькі підприємці, які працюють в Україні у виробничій сфері, найближчим часом передадуть на розгляд податкової свої пропозиції щодо стимулювання надходжень прямих іноземних інвестицій в Україну.

Про підтримку якісно нових підходів Державної податкової служби до взаємодії з платниками податків, побудованих на довірі та відкритості з обох боків, йдеться й у листі виконавчого директора Європейської бізнес-асоціації Ганни Дерев'янко. Члени цього об'єднання готові до участі в експертних обговореннях пропозицій ДПС України, до конструктивної співпраці та подальшого системного діалогу. Передусім це стосується вирішення актуального питання відшкодування ПДВ та повного переходу на автоматичне його відшкодування.