Ранок. Метро. Напівсонні пасажири куняють в очікуванні потрібної зупинки. Я їду стоячи, отож дрімати не ризикую й натомість розглядаю рекламу. І тут прокидаюся остаточно: в око впадає наліпка розміром 10 на 15 з рекламою прискорених курсів англійської мови: «А ви підготувалися до Євро?» Найцікавіше в цій рекламі — ілюстрація. На ній апетитна блондинка з пухкенькими губками, звабливим поглядом та бюстом п’ятого розміру. Ну і, звісно, декольте, виріз якого, висловлюючись мовою математиків, прагне до нескінченності. Перше запитання, що спало на думку, — яким чином зображення, даруйте, цієї відвертої білявки має асоціюватися з англійською мовою та підготовкою до чемпіонату з футболу? Друге — в ролі кого пропонують нам готуватися до Євро-2012 творці цього рекламного «шедевру»?
…Років сім тому відпочивала в Єгипті. Сталося так, що поїхали великою компанією малознайомих людей, серед яких трапилися дві «шукачки пригод», чи то пак, уваги гарячих арабських чоловіків. Власне, нехай би собі й шукали, адже особисте життя — справа приватна. Але ж поводилися так, що чоловіки з місцевого обслуговуючого персоналу наприкінці наших єгипетських вакацій уже не давали проходу всім дівчатам. На прохання не чіплятися з пропозиціями постільного характеру один із них цілком щиро здивувався: «Та чого ви комизитеся? Ви ж приїхали сюди по секс!»
Інший випадок розповіла приятелька, що кілька років поспіль їздила на індійське узбережжя Гоа, добре відоме серед туристів екзотикою, поєднаною з недорогим сервісом. Цієї зими повернулася розчарована. «Більше не поїду, — каже. — Якщо раніше індуси, попри всім відому нав’язливість, дуже коректно поводилися з іноземками, нині чіпляються так, що пройти неможливо. Розбестили їх росіянки та українки…»
Зрештою, в аеропорту будь-якої європейської столиці ви побачите насамперед мапу міста з рекламою музеїв та магазинів. А що потрапляє до рук іноземцеві, котрий пройшов паспортний контроль в аеропорту Бориспіль? Теж столична мапа — проте прикрашена рекламою ескорт-агенцій та салонів еротичного масажу.
…Репутацію країни творять не лише дії її політиків, хоч би якими недолугими часом вони були. Імідж складається також і з таких, на перший погляд, не пов’язаних одна з іншою дрібничок, котрі, як шматочки мозаїки, разом створюють відповідну картину, думку, оцінку. І поряд з тим, що нещодавно міжнародний туристичний журнал «Travelers Digest» визнав киянок найвродливішими у світі жінками, ніде гіркої правди діти: багато іноземців їдуть до України не просто подивитися на цих найкращих жінок, а й для того, аби скористатися недорогими послугами певного характеру.
Втім, й ота злощасна реклама в метро, й поведінка деяких наших співвітчизниць на закордонних курортах — це лише відображення внутрішнього стану неповаги до самих себе. А якщо ми самі себе не цінуємо, чи варто сподіватися на поважливе ставлення від когось іншого?