"Валерій ПУХАЙ: «Країна потребує виваженої промислової політики»"

18 грудня 2019

Попри загальну тенденцію до зниження чисельності членів профспілок, зумовлену зміною структури зайнятості, зниженням чисельності працівників, глобалізацією економіки, профспілки залишаються на сьогодні впливовою політичною силою в Україні, тією щукою, яка не дає карасям дрімати. Такий висновок випливає з інтерв’ю, яке «Урядовому кур’єру» дав голова ради Полтавської обласної організації профспілки машинобудування та металообробки України Валерій ПУХАЙ, якого нещодавно обрали заступником голови ЦК галузевої профспілки.

Поступ забезпечують особистості

— Валерію Івановичу, за який напрям профспілкової роботи ви тепер відповідатимете на загальноукраїнському рівні?

— Відразу уточню: мене обрано на цю посаду на громадських засадах. А відповідатиму за соціально-економічний захист і охорону праці. Фактично за виконання міжгалузевої угоди між Міністерством розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства, профспілками та Фондом держмайна.

— Яка нині ситуація на підприємствах галузі, яку ви представляєте?

— Ситуація зрозуміло, яка. Де в нас мудрі керманичі, енергійна молода зміна, де активно і натхненно працюють робітники та інженерно-технічні працівники, там усе гаразд. На жаль, машинобудівних підприємств, які стабільно працюють, у країні нині небагато. Зокрема на Сумщині це Насосенергомаш, на Харківщині — Турбоатом, на Донеччині — Новокраматорський машинобудівний та ПАТ «Енергомашспецсталь» і ще кілька підприємств. А скажімо, в Одеській, Запорізькій, Львівській, Житомирській областях машинобудівні підприємства зупиняються. Почасти тому, що тамтешнє працездатне населення заробляє на життя в Польщі.

Полтавщині пощастило, що у нас є такі керівники з державним мисленням, як Володимир Приходько, Микола Данилейко, Віктор Самусенко, відповідно очолювані ними ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод», Кременчуцький завод дорожніх машин і Кременчуцький сталеливарний завод навіть у цих непростих політичних та економічних умовах працюють добре, випускають конкурентоспроможну продукцію, а працівники там вчасно отримують гідну зарплатню. Тому що реалізація заходів, передбачених колективними договорами, дала змогу підвищити рівень середньої заробітної плати порівняно з аналогічним періодом минулого року на 20—25%.

— Маючи такий досвід, вам буде нескладно виконувати свої нові обов’язки із захисту й підтримки вітчизняного товаровиробника.

— У нас достатньо пропозицій для керівників держави щодо його підтримки, але поки що не бачимо кроків назустріч. Зокрема ПАТ «КВБЗ» у 2018 році виграв тендер на виготовлення Укрзалізниці шести дизель-поїздів, але вона від них відмовилася, заявивши, що в неї немає коштів, тому купить лише один дизель-поїзд. Через порушення цієї угоди збитків зазнав і завод, і 180 інших українських підприємств, залучених до виготовлення цієї техніки. А 20 листопада дізналися, що чиновники Міністерства інфраструктури провели зустріч із представниками корейської компанії «Хюндай» і обговорили питання модернізації та оновлення пасажирського рухомого складу. Як це розуміти?

— Чи вдалося профспілкам налагодити співпрацю з новим головою Полтавської облдержадміністрації?

— Олега Синєгубова нещодавно призначено на цю посаду, він лише знайомиться зі станом справ в області. Але профспілки готують відповідну пропозицію щодо зустрічі з ним. Плануємо разом розглянути нинішній стан трудових відносин на підприємствах і шляхи вдосконалення взаємодії соціальних партнерів у вирішенні соціально-економічних питань. Зокрема через посилення ролі обласної тристоронньої соціально-економічної ради, яку не збирали вже два роки.

У нас кризові явища в окремих галузях економіки, які призводять до скорочення робочих місць і зростання боргів із заробітної плати та соціальних виплат. Профспілки вважають, що це спричинено тим, що немає виваженої державної промислової політики. Виникли й питання щодо запланованого скорочення держслужбовців.

На ПАТ «Кременчуцький сталеплавильний завод» знову нарощують випуск продукції для народного господарства України. Фото із заводського сайту

Що написано у колдоговорі...

— А з новоствореними об’єднаними територіальними громадами?

— Ми підготували проєкт угоди про співпрацю між Полтавським регіональним відділенням Асоціації міст України, Центром розвитку місцевого самоврядування в Полтавській області (об’єднані територіальні громади) та Полтавською обласною радою профспілок. Але поки що наші пропозиції вивчають. Вважаю, профспілки мають взяти участь і в підбитті підсумків першого етапу децентралізації в області.

— Ви говорили про відтік кадрів на підприємствах. Ваша профспілка якось може цьому зарадити?

— Можемо вплинути на цей процес через колективні договори. Скоро у нашій обласній галузевій раді профспілки буде засідання, приурочене колективному договірному регулюванню у 2020 році, де розглянемо й можливість активнішого використання профспілковою спільнотою цього основного інструменту захисту прав працівників. Нашим лідерам буде дано відповідні доручення, зокрема провести у першому кварталі 2020 року колдоговірні конференції, збори, на яких слід надати змогу профспілковим організаціям разом із керівництвом підприємств ухвалити колективний договір, який, можливо, і підвищить заробітну плату працівників та надасть їм інші пільги й соціальні гарантії.

— Чи обмінюються полтавські профспілки досвідом з колегами з інших областей?

— Нещодавно ми побували на Рівненщині, відвідали там шість ОТГ і уклали угоду про співпрацю з тамтешньою Федерацією профспілок. На наступний рік плануємо поїздки на Харківщину та Дніпропетровщину. Нам теж є чим поділитися з колегами. Зокрема делегації від профспілки металістів з німецького міста Зінген, яка приїздила до нас, ми показали Крюківський вагонобудівний завод, і німецькі партнери були вражені побаченим там. Вони не знали, що в Україні є високотехнологічне підприємство, яке виготовляє техніку на рівні світових стандартів.

— У суспільстві триває дискусія щодо ролі профспілок, а окремі нові власники підприємств відкрито заявляють, що профспілки їм не потрібні.

— Таких «ефективних менеджерів», яким ми нібито заважаємо працювати, справді вистачає, але їхня думка відрізняється від думки простих робітників, для яких профспілки — єдина надія в обстоюванні їхніх прав. Комусь не подобається і чинний Трудовий кодекс, готують новий, який попередньо не було винесено на широке громадське обговорення. Але профспілки будуть завжди, вони захищатимуть не роботодавця, а сторону, про яку я говорив.

— Лакмусовий папірець потрібності чи непотрібності профспілок на виробництві — це присутність у їхніх лавах молоді.

— Цілком з вами згоден. Так ось, на 1 січня 2019 року в лавах нашої профспілки молоді було 37%, а нині її, можливо, навіть більше.

— Тобто ви залишаєтеся однією з найчисленніших профспілок серед тих, які працюють у машинобудівному комплексі країни?

— Так. До речі, з’їзд ФПУ поставив завдання об’єднати всі ці спілки у профспілку машинобудівного комплексу України, як ми свого часу створили Асоціацію профспілок промислового комплексу Полтавської області, головою координаційної ради якої залишаюся й досі.

— Скоро свято Миколая. Чи підготувала профспілка «Машметал» подарунки?

— Авжеж. Вручатимемо їх дітям не тільки на Миколая, а й на Новий рік. За традицією, це буде у БК Кредмашу та ПК ім. Котлова вагонобудівного заводу. Хоч наші європейські колеги й кажуть, що подарунки — не наша турбота, сфера відповідальності профспілок — це заробітна плата, зайнятість і охорона праці. Але ми ще з радянських часів залишили за собою культурно-масову, спортивну й оздоровчу роботу. Так і витрачаємо на це третину членських внесків.

Ми, члени президії «Машметал», з гордістю оглядаємося на зроблене полтавськими машинобудівниками у 2019 році. І креслимо амбітні плани на рік прийдешній. Нехай набирає темпу відродження українського машинобудівного комплексу, портфелі повняться замовленнями та інвестиціями, а гаманці машинобудівників — вагомими статками.

Принагідно запевняємо спілчан у незмінній налаштованості профспілки «Машметал» на реальний захист прав та інтересів працівників, взаємовигідне партнерство з роботодавцями. Зичимо всім машинобудівникам та їхнім сім’ям щасливих свят, міцного здоров’я, миру й любові.

Олександр ДАНИЛЕЦЬ,
«Урядовий кур’єр»

Голова ради Полтавської обласної організації профспілки машинобудування та металообробки України Валерій ПУХАЙ

ДОСЬЄ «УК»

Валерій ПУХАЙ.  Народився 26 листопада 1950 року в м. Полтаві. Закінчив Полтавський електротехнічний технікум, Вищу школу профспілкового руху імені Шверника. Працював пакувальником світлотехнічних наборів на Полтавському заводі газорозрядних ламп, після служби у війську — інженером на Полтавському електромеханічному заводі (нині завод «Лтава»), інструктором Полтавської облпрофради, профорганізатором центрального комітету профспілки працівників важкого машинобудування в Полтавській області.

Із 1991 року — голова ради Полтавської обласної організації профспілки машинобудування та металообробки України.

Член ради Федерації профспілок України. Заступник голови ЦК профспілки «Машметал».

Заслужений працівник профспілок України.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua