ТЕНДЕНЦІЇ
Торговельна нерухомість України і Європи загалом на підйомі
Як свідчить практика останніх місяців, західні девелопери та будівельні компанії дедалі частіше цікавляться інвестуванням коштів у розвиток в Україні мереж рітейлу — будівництва невеликих торговельних площ до 200 кв. м. Також виникають пропозиції щодо зведення і великих центрів площею до 1000 кв. м.
Турецька зацікавленість
Сьогодні особливу зацікавленість таким будівництвом на міжнародних виставках, які у великій кількості проходять в Європі, виявляють турецькі та російські девелоперські компанії.
На думку партнера з управління компанії UTG Віталія Бойка, ще рік тому таких пропозицій від закордонних колег взагалі не було.
Втім, як зазначила кореспонденту «УК» заступник директора із питань розвитку компанії Build & Live Development Олена Распутна, зацікавленість іноземних девелоперів до невисоких метражів торговельних площ викликано непідвищеним попитом серед клієнтів. «Це пов’язано з невеликими капіталовкладеннями в будівництво таких споруд. До того ж, я переконана, що для України це негативний показник, адже він говорить про те, що вкладання інвестицій у нашу країну супроводжується високим ступенем ризику», — впевнена вона.
В 2011 році відновилося зведення раніше заморожених об'єктів. Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ
Однак, хоч би як там було, активне будівництво торговельних центрів в Україні 2011-го все ж таки велося. Так, саме в цьому році відновилося зведення раніше заморожених проектів. Зокрема наприкінці року лише в Києві відкрилося 5 торговельних центрів загальною площею близько 100 тис. кв. м.
Нині в Україні будують 9 торговельних центрів загальною площею 261,6 тис. кв. м, відкриття яких заплановано на цей рік.
Приріст будівництва об’єктів у 2011 році спостерігався практично у всіх областях України, крім Львівської. Чимало торговельних центрів, крім столиці, було зведено в Криму (14) та Дніпропетровській області (11).
Експерти українського ринку зазначають, що 2011 року знизився такий важливий показник, як частка вакантних площ у торговельних центрах країни. Так, приміром, для Києва він становив 1-3% (у 2009 році був 3-5%). Приблизно такими ж залишаються ці цифри в містах-мільйонниках. Однак у багатьох регіонах цей показник ще залишається доволі високим — 15-25%. Таким чином, провінційний попит на торговельні комплекси ще залишається низьким, що можна вважати ще однією тенденцією цього сегмента ринку 2011 року.
Континентальне зведення
У добрій половині європейських країн у 2011 році відкрито більше торговельних центрів, ніж це було 2010 року. На континенті так само як і в Україні протягом останніх років (які припали на кризу) будівництво великих та й невеликих площ під об’єкти торгівлі було заморожено. Втім, активізація попиту з боку рітейлерів та їхній неспокій про потенціальну нестачу високоякісних торговельних центрів поступово роблять свою «справу» — девелопери кожного місяця істотно збільшують обсяги робіт у цьому напрямку.
Так, згідно з інформацією міжнародної компанії Cushman & Wakefield, 2011 року в європейських країнах побудували на 26% більше, ніж 2010-го. Це свідчить про значне зростання галузі попри серйозні економічні проблеми, які переживає нині Європа.
На думку європейських спеціалістів, цього року більшість торговельних центрів відкривали в країнах Центральної та Східної Європи. Найвища активність цього процесу відбувалася в Росії, Туреччині та Польщі. Так, приміром, у першому півріччі 2011 року в РФ було здано в експлуатацію 400 тис. кв. м таких площ, що становить одну п’яту частину всього європейського обсягу. Із них на Москву припало 36% нових торговельних комплексів. У Західній Європі найбільше побудували таких площ в Італії та Іспанії.
Практично найбільшим проектом, який було введено в експлуатацію, є комплекс «Мармара Форум» у Стамбулі. Загальна його площа становить 156 тис. кв. м.
Звісно, Росія також не поступається Туреччині. Взагалі, за планами, у 2011-2012 роках в цій країні має бути введено в експлуатацію близько 3 млн кв. м торговельних площ.
У 2012 році очікується, що в європейських країнах буде введено в експлуатацію 5,8 млн кв. м торговельних площ. Втім, на думку більшості експертів, це значною мірою залежатиме від попиту орендарів та економічної ситуації.