Сергій КОСЕНКО
для «Урядового кур’єра»

Минулого тижня на зустрічі з підприємцями Прем’єр-міністр Арсеній Яценюк поставив нове завдання керівництву податкової служби. «Існування акцизної марки абсолютно неефективне і створило серйозне під∂рунтя для корупції. Ми хочемо перевести облік підакцизної продукції виключно в електронну форму», — заявив Арсеній Яценюк.

Слова Прем’єра про неефективність паперових акцизних марок підтверджує статистика. Кольорові папірці, навіть з високим рівнем захисту, не змогли захистити вітчизняний тютюновий і алкогольний ринок від підробок. Скажімо, частка тіньової продукції на тютюновому ринку України у 2013 році перевищила 10%. Через що держава втратила понад 1,5 мільярда гривень податкових надходжень. Чималими є втрати держави і від продажу нелегального алкоголю. Паперові акцизні марки активно підробляють. Наприклад, лише у Харкові восени 2013-го підробних було вилучено аж 10 мільйонів, а також 5 типографських станків, на яких ці марки виробляли.

Та попри абсолютну неефективність паперових акцизних марок, підприємці змушені продовжувати за них сплачувати. Так, виробники вина щороку віддавали майже 13 мільйонів гривень за паперові акцизні марки, виробники горілки — понад 70 мільйонів. А за 2013-й — ще більше, бо торік вартість цих «папірців» зросла в 2,6–2,7 разу. Причому ці кошти пішли не в держбюджет, а виробнику акцизних марок.

Електронні акцизні марки, запропоновані урядом, не є чимось новим для Європи. Наприклад, Швейцарія торік уже заявила про перехід на електронну систему контролю за акцизами. Досвід роботи з електронними акцизними марками має і Україна. Так, з листопада 2013 року триває тестування електронної технології Codentify. Це інноваційна і повністю цифрова технологія, яка одночасно поєднує в собі можливість, по-перше, контролю за обсягами виробництва та продажу тютюнових і алкогольних виробів, по-друге, контролю за повнотою нарахування і сплати акцизів і, по-третє, цю систему можна використовувати для підтвердження легальності продукції та моніторингу її обігу.

Codentify — це 12-символьний код із літер і цифр, який наносять на продукцію. У кожному коді зашифровано інформацію про товар: найменування, дата, час і місце виробництва, виробнича лінія, максимальна роздрібна ціна, сума нарахованого акцизу тощо. Ці коди — унікальні, їх генерують безпосередньо в процесі виробництва, а тому вкрасти чи прорахувати їх наперед неможливо.

Codentify передбачає існування Централізованої інформаційної системи, в якій мають бути авторизовані усі виробничі лінії й за допомогою якої можна буде прослідкувати весь маршрут переміщення тютюнових і алкогольних виробів — від виробника до оптових та роздрібних мереж торгівлі. Представники контролюючих органів матимуть можливість будь-якої миті перевірити легальність та обсяги виробництва товарів у режимі онлайн. Передбачено і автоматизовану систему моніторингу обігу продукції — через веб-сайт, електрону пошту, гарячу лінію чи sms-повідомлення. До речі, запровадження такої системи є зобов’язанням України — відповідно до Протоколу Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну.

Показово, що значна частина виробників алкогольної і тютюнової продукції готова навіть власним коштом запровадити нову систему на своєму виробництві. Скажімо, на Київській тютюновій фабриці, де було апробовано технологію Codentify, порахували: всі витрати на нову систему окуплять себе (зокрема і за рахунок скорочення частки нелегальної продукції) менше ніж за рік.