РЕФОРМА
Чия дорога, того й відповідальність
Невдовзі місцевими шляхами опікуватимуться облдержадміністрації
З нового, 2014 року дорожнє господарство охопить реформа. 117 тисяч кілометрів шляхів загального користування місцевого значення разом з ресурсами на їхній ремонт і експлуатаційне утримання передадуть під опіку обласних державних адміністрацій. 52 тисячі кілометрів автострад державного значення залишаться у підпорядкуванні Державного агентства автомобільних доріг. Будівництво нових шляхів також залишиться у його віданні. Про це на прес-конференції у Кабінеті Міністрів повідомив керівник Укравтодору Євген Прусенко.
— Такий принцип управління дорогами, — заявив він, — діє в переважній кількості європейських країн. Тобто центральна влада відповідає за стан шляхів державного значення, а муніципальна — за місцеві дороги. Принцип цей цілком збігається з програмою економічних реформ Президента України, яка передбачає збільшення прав, повноважень і відповідальності місцевої влади за управління об’єктами, що розташовані на їхній території.
Мовляв, логіка тут проста: у регіонах краще знають, які дороги треба передусім ремонтувати й куди спрямувати вкрай обмежені ресурси, аби забезпечити нормальний соціально-економічний розвиток краю. Якщо ж до цього додати, що у підпорядкування облдержадміністрацій передаються не самі шляхи, а разом з фінансовими ресурсами і виробничими підрозділами, то ніякої загрози така реорганізація не становить.
Косметичні ремонти не задовольняють ані дорожників, ані автомобілістів. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ
Як і раніше, всі роботи з ремонту та експлуатаційного утримання доріг виконуватимуться на тендерній основі. Оскільки здебільшого вони низькорентабельні, то ними переважно займається Державна акціонерна компанія «Автомобільних доріг України». Її реорганізують, виділять окремі компанії і передадуть облдержадміністраціям. Нині над механізмом реорганізації працює робоча група на чолі з міністром інфраструктури Володимиром Козаком.
Щодо детальних планів, то згідно з урядовою програмою оптимізації економіки на 2013—2014 роки визначено шість об’єктів (серед них дороги Рівне—Броди—Львів—Краковець, Кільцева довкола Києва, Одеса—Рені), на які треба підготувати конкурси, підписати концесійні угоди і залучити кошти інвесторів. Це збираються робити на умовах державно-приватного партнерства. Законодавча база для цього є.
Стосовно ж шляхів місцевого значення і комунальних вулиць та доріг, то Укравтодор за дорученням Президента разом з обласними адміністраціями підготували пропозиції до плану ремонтів на 2014 рік. Ідеться про масштабну роботу в усіх регіонах, на яку спрямують до 5 мільярдів гривень. Планують привести до ладу 7700 кілометрів шляхів загального користування місцевого значення, з яких 4100 кілометрів — вулиці та дороги комунальної власності.
Керівник Укравтодору переконаний, що реформування галузі дасть змогу кардинально змінити ситуацію на краще, створить прозоре конкурентне середовище на ринку робіт з експлуатаційного утримання та дрібного поточного ремонту доріг. На запитання кореспондента «Урядового кур’єра», чи, можливо, варто було б спочатку спробувати пілотний проект у кількох областях, а вже потім запускати експеримент у національному масштабі, Євген Прусенко впевнено відповів: іншого підходу до розв’язання цієї проблеми немає.