ПРОДБЕЗПЕКА

Деяким магазинам вигідніше платити штрафи, ніж продавати якісний товар

Якщо в радянські часи, щоб побачити якийсь фокус, потрібно було йти в цирк, сьогодні можна навідатися до супермаркету. Ось де дійсно відбуваються справжні дива. Причому чи не щодня. Останнім часом один із найпопулярніших фокусів — «омолодження» продукції з вичерпаним терміном придатності. Як саме відрізнити свіжий продукт від залежалого, з’ясовував «Урядовий кур’єр».

Навіть ведмеді, коли бачать вивіску  «акція», стають шопоголіками. Фото з сайту sostav.ru

Чорна «мітка» для сиру

Нещодавно зайшла в супермаркет, на полицях якого лежало кілька пакетів із нарізаним твердим сиром та ковбасою. До речі, запаковували продукцію саме в магазині, адже на ньому була лише етикетка цієї торговельної точки. На маркуванні зазначалася дата пакування та термін придатності продукту, який спливав наступного дня.

Через кілька днів заходжу до супермаркету і бачу той самий сир, але з новими датами на етикетці. Як дізналася, що переді мною вже знайомий продукт? — спитаєте. А відповідь така: просто на одному шматочку була невеличка чорна цяточка, яка і стала міткою. Так от, цього разу термін придатності продукту спливав через тиждень. Оскільки я — постійний клієнт магазину і відвідую його частенько, то за сім днів знову йду по закупки і звертаю увагу на вже знайомий сир: він нікуди не дівся і лежить на своєму місці. Проте на пакеті «красується» новий термін придатності й ціна, яка зросла на кілька гривень. Чому так відбувається, особисто для мене загадка. Єдине припущення — перебування в магазині не безкоштовне. Щось на кшталт паркування: чим довше авто стоїть на парковці, тим більше потрібно заплатити за «постій». І тут так само: чим довше лежить товар на полиці, тим дорожче він коштує. От тільки автівки  — не продукти харчування, в яких термін придатності  обмежений. Тому постає питання, а чи безпечний цей сир після того, як він відлежиться на полицях магазину кілька місяців?!

— Після кризи якість продуктів істотно погіршилась, а вартість зросла. Сьогодні склалася така ситуація, коли ціна не відповідає якості продуктів, тому супермаркети, аби продати товар, йдуть на різноманітні хитрощі — обважують та обраховують покупців. Доволі часто натрапляємо на продукцію, на якій переклеєні етикетки, — розповідає начальник Головного управління з питань захисту прав споживачів КМДА Костянтин Соляник.  — Найнеприємнішим є те, що працівники магазинів, не соромлячись, клеять не одну-дві етикетки зверху на першу правдиву, а значно більше. Якось ми виявили на пакуванні сім етикеток, а це свідчить, що продуктові «оновлювали» термін придатності аж сім(!) разів.

Забудькуваті продавці

Проте це не єдиний недолік в роботі магазинів. Так, фахівці головного управління з питань захисту прав споживачів встановили обрахунок у столичному магазині «Кумушка» ТОВ «Гелиос Мастер», який розташований у Солом’янському районі Києва. Це з’ясували під час контрольної перевірки правильності розрахунків за реалізовані товари та надані послуги. Працівники управління в магазині придбали продукцію на загальну суму 569,06 грн, при цьому їх обрахували на 26,12 грн, тобто 4,5%.

Окрім того, в магазині реалізувалися продукти, вага яких, зазначена на стикері магазину, була більшою, ніж фактично встановлена при переважуванні. Цей недолік виявився у мармеладі «Фруктові дольки», ковбасі копченій «Кров’яна», буряку столовому, огірках, моркві свіжій, розфасованих в магазині.

У деяких товарів вага, зазначена виробником на маркуванні, менша, ніж вказана на стикері магазину, а також відсутня необхідна, доступна, достовірна та своєчасна інформація. Цим вирізнились такі продукти, як тарталетки «Бісконті», скумбрія б/г солона, оселедець солоний ТМ «Самий смак», ковбаси н/к «Шинкова», «Салямі Тульчин», «Козацька», ковбаса в/к «Салямі Мисливська», сир «Моцарела Українська».

На ковбасі «Кров’яна копчена оригінальна» ТМ «Глобино», виробництва ТОВ «Глобинський м’ясокомбінат», відсутня інформація про дату виготовлення. На буряку столовому, огірках, свіжій ваговій моркві відсутня доступна, достовірна та своєчасна інформація про виробника, а також його адреса, дата виготовлення, термін придатності, склад, харчова та енергетична цінність, умови зберігання. «Забули» вказати й нормативний документ, згідно з яким виготовлено продукцію, наявність або відсутність в її складі ГМО.

У цьому магазині реалізовували і товари з вичерпаним терміном придатності – це тости, хліб «Зірка», салат «Китайський гриб», хачапурі з картоплею та грибами. На новорічних кондитерських наборах «Новорічний рюкзачок», «Фоторамка», «Ведмежатко», «Мішечок Діда Мороза», «Морозна казка», виробництва АТ «ВО «Конті» відсутня доступна, достовірна та своєчасна інформація про назву та кількість цукерок, що входять до складу набору.

Очікувані перевірки

Ускладнює роботу контролерів і те, що вони зобов’язані попереджати про свій візит за 10 днів. Це вкрай заважає перевіряти магазини, які торгують продуктами харчування, оскільки підприємці встигають підготуватися до приходу «гостей».

— Навіть після того, як торгівці підготуються до наших перевірок, ми все одно знаходимо недоліки в їхній роботі, — переконує Костянтин Соляник. — Як правило, наша мета не покарати, а запобігти порушенню. Для нас головне, щоб споживач купував хорошу продукцію і щоб товар продавався якісний. На жаль, сьогодні штрафи, що передбачені недбайливим торгівцям, не надто великі — 170–450 грн. Деякі супермаркети готові платити такі гроші хоч щодня і продавати неякісні товари й надалі. Тому ми зараз працюємо над внесенням змін до законодавства, якими маємо намір збільшити штрафи від 1700 до 8500 грн.

РЕЗУЛЬТАТИ ПЕРЕВІРОК ЗА МИНУЛИЙ РІК

♦ припинено продаж товарів на суму 368,2 тис. грн (5% від перевіреної продукції),

♦ призупинено продаж товарів на 2649,6 тис. грн (37% від перевіреної продукції), в тому числі по відділах;

♦ було складено 859 протоколів про адміністративні правопорушення (очікувана сума штрафу — 146,03 тис. грн), з них розглянуто 607 адміністративних протоколів (71%) на суму 86,18 тис. грн);

♦ споживачам відшкодовано матеріальних збитків на суму 728,92 тис. грн (525 осіб), зокрема юридичною службою — 106,0 тис. грн (5 осіб).