БЕЗПЕКА РУХУ
Внесені в дорожню грамоту новації запроваджуватимуться поступово, але незворотно
Більш як двомісячної давності повідомлення про затвердження Кабінетом Міністрів України змін до чинних Правил дорожнього руху з 15 квітня набуває свого практичного, так би мовити, втілення. І хоч нововведення зумовлені насамперед необхідністю приведення законодавства у цій сфері до міжнародних стандартів, заявляють у Державтоінспекції, головне завдання вбачається в іншому: в поліпшенні загальної ситуації на автошляхах.
Відразу зазначимо, що про якісь кардинальні зміни в дорожній грамоті не йдеться, тому водії зі стажем нові положення сприймуть до певної міри автоматично. Чи мусять сприйняти саме так, оскільки Правила переважно доповнюються вимогами до застосування технічних засобів регулювання дорожнього руху, кількома новими знаками і запровадженням деяких нових термінів, так чи так логічно відомих усім, хто тривалий час перебуває за кермом. Скажімо, знаки «Пункт зупинки трамвая», «Кінець пункту зупинки трамвая», «Культова споруда», «Промислова зона» та інші, а також терміни «автопоїзд», «газон», «денні ходові вогні», «залишення місця дорожньо-транспортної пригоди», «острівець безпеки», «удосконалене покриття» тощо. Уточнено терміни «водій», «регулювальник» і «темна пора доби».
За кордоном дорожні знаки попереджують і про таке... Фото з сайту krajsveta.com
Важливо інше: відтепер у ПДР значиться вимога забезпечувати добру видимість дорожніх знаків і, так би мовити, спрямованість їх інформації саме для тих учасників руху, для яких вони й призначені, а також обов’язкове дублювання дорожніх знаків там, де дорога має більш ніж одну смугу для руху в одному напрямку. Щоб інформувати водіїв про характерні для певної ділянки автошляху дорожньо-транспортні пригоди, вводяться таблички до знака 1.39 «Інша небезпека», на яких символічно зображено характер ДТП. Уточнено порядок застосування давно відомих дорожніх знаків «Рух заборонено» і «В’їзд заборонено», які останнім часом для перекриття руху деякими вулицями встановлювали самовільно навіть ЖЕКи. Крім того, заборонено встановлення на проїзній частині предметів, що перешкоджають проїзду чи паркуванню транспортних засобів, за винятком деяких небагатьох випадків, пов’язаних із оформленням ДТП, дорожніми роботами чи передбаченим законодавством обмеженням руху.
Загалом Правила руху доповнено 11 новими чи трохи видозміненими дорожніми знаками. Наприклад, отримав офіційну «прописку» в ПДР із номером 5.70 добре відомий усім знак, що попереджає про фото- відеофіксацію порушень, раніше ніде не узаконений. Нові знаки 5.63.1 «Початок щільної забудови» і 5.63.2 «Кінець щільної забудови» буде встановлено виключно в населених пунктах, щоб означити початок чи кінець дії режиму обмеження швидкості до 60 км/год, коли до фактичної межі забудови ще їхати й їхати або коли дорога проходить на певній відстані від населеного пункту. Ще один новий знак — 5.64 «Зміна схеми руху» стане у пригоді тим, хто часто їздить одним і тим самим маршрутом і за звичкою не завжди може помітити встановлені нові знаки.
Термін «удосконалене покриття» доповнено відповідним знаком, що означає кінець дороги із цим самим удосконаленим покриттям. Назви інших нових знаків: «Напрямок руху транспортних засобів з небезпечними вантажами», «Критий паркінг» чи «Покажчик напрямку до визначеного місця» говорять самі за себе і детального роз’яснення не потребують. Важливо, що встановлюється пріоритет постійних дорожніх знаків перед дорожньою розміткою. Це дає змогу водіям вчасно і правильно зорієнтуватися на дорозі, особливо в незнайомій місцевості.
Для зниження ризику виникнення дорожньо-транспортних пригод на автошляхах Правила руху доповнено вимогою транспортним засобам рухатися поза населеними пунктами в осінньо-зимовий період (з 1 жовтня по 1 травня) в будь-який час із увімкненими фарами ближнього світла чи денними ходовими вогнями. Досвід країн, де запроваджено таку норму, засвідчує відчутне — на 15-20% — зниження кількості ДТП за участю кількох автомобілів. Окрім того, чітке визначення терміна «Денні ходові вогні» дасть змогу автоінспекції боротися із самочинним обладнанням автівок різними нештатними освітлювальними приладами, що часто заважають іншим учасникам дорожнього руху.
Передбачено також посилення вимог до проїзду повз транспортні засоби із розпізнавальним знаком «Діти» і ввімкненою аварійною сигналізацією чи жовтогарячим проблисковим маячком. Віднині водії, які рухаються суміжними смугами, зобов’язані знизити швидкість або й зовсім зупинитися, щоб унеможливити наїзд на транспорт, у якому їдуть діти.
Наостанок нагадаємо, що жодне із нововведень не передбачає підвищення адміністративних засобів покарання чи застосування нових його норм. Тим паче, що Державтоінспекція обіцяє на перших порах переважно розтлумачувати неуважним водіям зміни до Правил дорожнього руху. Певна річ, це не означає можливості ними нехтувати: окрім санкцій ДАІ, покарати може й сама дорога.