ПРОЕКТ
Розроблено принципи та критерії розрахунку екіпажів кораблів
Задля гарантування належного рівня безпеки судноплавства та здійснення контролю за укомплектованістю екіпажів суден, що ходять під Державним прапором України, Міністерство інфраструктури розробило проект наказу «Про затвердження Правил визначення мінімального складу екіпажів суден» і винесло його на громадське обговорення.
Правила визначають основні принципи та критерії, якими мають керуватися судновласники під час розрахунку мінімального складу екіпажу, та прописують процедуру видачі судновласникам відповідних свідоцтв. Скажімо, формуючи екіпаж, треба враховувати здібності, уміння і кваліфікацію фахівців, критерії експлуатації та характеристики судна, безпечно допустимий рівень тривалості робочого часу членів екіпажу. Приміром, екіпаж самохідних суховантажних суден (що експлуатуються без поєднання професій) вантажопідйомністю до 600 тонн у режимі роботи до 14 год. має складатися із судноводія, механіка (суднового) та суднової команди.
Що ж до процедури видачі свідоцтв про мінімальний склад екіпажу, то функції керівництва і контролю за видачею цих документів покладено на Державну інспекцію на морському та річковому транспорті (Укрморрічінспекцію). Як уточнили в прес-службі Мінінфраструктури, згідно з новим порядком для отримання свідоцтва судновласник має подати до Укрморрічінспекції всі необхідні документи разом з розрахунками мінімального складу екіпажу. Укрморрічінспекція розглядає подані документи та впродовж п’яти робочих днів оформлює відповідне свідоцтво або надає письмову вмотивовану відмову в його видачі. Документ чинний протягом п’яти років. Окрім свідоцтва, для відходу судна в рейс судновласник зобов’язаний забезпечити присутність на борту мінімального складу екіпажу за чисельністю та кваліфікацією, визначеною в свідоцтві.
Наскільки такий порядок влаштовує тих, кого він стосується, й має показати громадське обговорення. Всі зауваження та пропозиції до проекту можуть надсилати зацікавлені юридичні та фізичні особи протягом місяця з дня оприлюднення до Державної адміністрації морського і річкового транспорту.
У тому, що такі заходи не зайві, свідчать позапланові перевірки та патрулювання з посиленим контролем маломірних суден, що здійснюють перевезення пасажирів на комерційній основі, а також бази для стоянки маломірних суден щодо дотримання порядку випуску суден та їхнього зберігання. Всього проінспектували 1356 таких суден та 245 баз-стоянок. Провели 134 патрулювання, включаючи і спільні патрулювання з представниками органів прокуратури, прикордонної служби та лінійної міліції.
Під час перевірок особливу увагу приділяли контролю за дотриманням правил пасажироперевезення: наявності ліцензій, рятувальних засобів, класифікаційних документів на судно та рятувальні засоби; відповідності кваліфікаційних документів судноводіїв. За результатами перевірок контролери видали 215 приписів на усунення виявлених недоліків та склали 273 протоколи про притягнення порушників безпечного судноплавства до адміністративної відповідальності. Окрім того, заборонили експлуатацію 21 бази-стоянки та 32 маломірних суден.
Найчастіше аварії із суднами, що здійснюють комерційне перевезення пасажирів, трапляються влітку. Основна причина — порушення судновласниками та судноводіями вимог чинного законодавства, яке регулює пасажироперевезення. Свідчення цього — аварія, яка сталася з маломірним судном 10 серпня 2011 року на Чорному морі. У районі Феодосійської затоки на відстані 200-300 метрів від берега перекинувся прогулянковий катер. Причина — перевантаження. На борту судна перебували 3 члени екіпажу та 31 пасажир при максимальній місткості катера 12 осіб. Крім того, у судноводія виявлено ознаки алкогольного сп’яніння.