З 1 квітня 2015 року для населення України відчутно зростуть тарифи на комунальні послуги. Тому отримання субсидії стане для багатьох родин дуже актуальним. Звісно, у людей виникає багато запитань, особливо у тих, хто раніше по цей вид державної допомоги ніколи не звертався. На найактуальніші з них відповів директор департаменту державної соціальної допомоги Мінсоцполітики Віталій МУЗИЧЕНКО.
1. Як саме зростуть для населення тарифи на комунальні послуги з 1 квітня?
— Кабмін уже затвердив це підвищення, і цифри такі: за тепло платитимемо на 72% більше, за електроенергію для тих, хто споживатиме її на місяць до 100 кВт, — на 20%, до 600 кВт — на 54% більше, за природний газ — від 3,3 до 6,6 раза більше, або майже 7,2 тисячі гривень за тисячу кубічних метрів.
2. У чому істотна різниця між пакетом документів, які подаємо для отримання субсидії нині, й тим, який подаватимемо з 1 травня за новими правилами?
— До 1 травня уповноважений представник домогосподарства поки що має подавати чималий пакет документів. Крім заяви на отримання субсидії, члени родини, які працюють, подають довідки про доходи. А одна людина за сумісництвом може працювати на двох і більше роботах, тому з кожного місця роботи має подати окрему довідку. Ті представники родини, що отримують різні види соціальної допомоги від держави, також мають окремо прозвітувати про кожний з них. А якщо це працюючий пенсіонер — то довідку про пенсію та декларацію з місця роботи. Отже, загалом виходить багато довідок, на збирання яких іде чимало зусиль та часу, що відлякує людей від того, щоб звертатися по субсидії.
За новими правилами, до 15 квітня, а також у жовтні — перед початком нового опалювального сезону люди отримають у свої поштові скриньки чіткий мінімальний та зрозумілий пакет документів, які виготовлять і доставлять їм їхні надавачі комунальних послуг. Цих документів буде всього два: заява та декларація, однакові для кожної родини. Це спрощені види документів, розміщені на одному аркуші з двох боків. Крім тих даних, про які там запитується, люди більше не повинні надавати жодних додаткових даних, документів або відомостей.
Але у заяві, яку споживачі комунальних послуг заповнюватимуть та засвідчуватимуть власним підписом, за новими правилами, йдеться про те, що людина або родина зобов’язані інформувати органи соцзахисту про зміни, які можуть відбутися у складі сім’ї, що проживає у приміщенні (хтось прописався або виписався із житлоплощі, помер тощо), щодо отримуваних доходів (наприклад, людина звільнилася або її скоротили на роботі, вона перейшла на іншу роботу з іншою зарплатою, пішла на пенсію чи студент закінчив навчання і влаштувався на роботу тощо). І якщо буде виявлено, що родина цю інформацію навмисно приховала, її змусять повернути отримувану субсидію у подвійному розмірі.
3. Як люди, які раніше таких документів не заповнювали, впевняться, що заповнили їх правильно?
— Крім спрощених заяви і декларації, люди отримають у свої поштові скриньки ще й чітку коротку інструкцію щодо того, як правильно ці документи заповнювати, щоб це можна було зробити самостійно вдома, уникаючи помилок та без потреби додатково звертатися по допомогу до органів соцзахисту і не витрачати зайвий час.
4. Як людина може направити заповнені документи до органів соцзахисту?
— Раніше люди зверталися з цими документами до органів соцзахисту зазвичай з настанням опалювального періоду, що створювало величезні черги, у яких доводилося застосовували систему талонів. Нині ж є три види можливостей подати документи, уникаючи черг:
♦можна, як і раніше, завітати до місцевого відділу соціального захисту населення та подати документи особисто;
♦ направити їх поштою на адресу цієї соціальної установи;
♦ у сільській місцевості люди можуть передати заповнені документи уповноваженим працівникам сільських і селищних рад, які вже самі передадуть їх за належністю.
5. Як довго органи соціального захисту перевірятимуть надані відомості, а споживачі комунальних послуг чекатимуть на відповідь, зможуть вони отримати субсидію чи ні?
— Інформація, яку людина вкаже у заяві й декларації, — підстава та основа для вирішення питання про надання їй субсидії. Після отримання усіх належних документів питання мають вирішити протягом 10 днів. Ми виявляємо довіру до громадян, щоб відповідь на запитання, належить їм субсидія чи ні, вони отримали якомога швидше. Та наголошу, що люди повинні бути відповідальними і вносити лише правдиві дані у декларацію. Адже з часом все-таки ці дані перевірять. І якщо там знайдуть ненавмисні невеликі помилки, то їх виправлять, а розмір субсидії перерахують. Але якщо з’ясується, що людина зумисне приховала свої доходи, неправильно вказала склад родини або надала іншу неправдиву інформацію, її змусять повернути отриману субсидію у подвійному розмірі. Для перевірки даних працівники відділів соцзахисту зв’язуватимуться з організаціями — надавачами комунальних послуг, тими, що надають довідки про склад родини, Пенсійним фондом та іншими.
6. Як людина або родина дізнається про рішення щодо отримання субсидії та її розмір?
— У заяві на отримання субсидії є окремий розділ, де просять вказати ваш контактний телефон. Тож після прийняття рішення з родиною можуть зв’язатися так. Якщо ви надсилали документи поштою, то відповідь можете отримати також поштою на зворотну адресу, вказану на конверті. Під час приймання документів у відділеннях соцзахисту можуть запитати вашу електронну адресу, якщо така є, і повідомити вас про прийняте рішення електронною поштою. Врешті, можна через певний час знову особисто завітати до органу соцзахисту, до якого ви подавали документи, і довідатися про все самостійно.
7. Який розмір доходу — з урахуванням податку чи без — має декларувати людина?
— З 1 травня 2015 року під час декларування доходів їх враховуватимуть без податку на доходи фізичних осіб. Тобто враховуватимуть суми, які родина отримує на руки, без 15-відсоткового податку.
8. Як за новими правилами на рішення про призначення субсидії впливатиме кількість майна, яким володіє родина?
— За старими правилами це відігравало велику роль. Та нині ми розуміємо, що не завжди наявність у родини другої квартири, машини, земельної дільники тощо доводить, що вона має змогу сплачувати вчасно та повністю за новими високими тарифами за комунальні послуги. Тому наявність додаткового майна перестане бути критерієм, який завадить домогосподарствам увійти до системи отримання житлових субсидій.
Отже, принциповим стало рішення про скасування обмежень щодо майнового стану громадян, які звертатимуться по субсидію. Звісно ж, якщо від цього додаткового майна люди отримують дохід, вони повинні вказати його у доходній частині декларації. І вже з огляду на цей дохід прийматимуть рішення. Але з 1 травня 2015 року наявність такого майна не стане перепоною для подання документів на розгляд.
Любомира КОВАЛЬ,
«Урядовий кур’єр»
У наступному номері «Урядового кур’єра» читайте продовження відповідей на запитання про субсидії.