Чи має право представник податкового органу називати порушенням продаж у продовольчому магазині алкогольних напоїв зі старими марками акцизного збору, зважаючи на введення в обіг нових?
З таким запитанням — до речі, анонімно — в редакцію звернувся підприємець з надією отримати по телефону відповідь одразу. Довелося пояснювати, що журналісти не можуть зробити цього без консультації з фахівцем з питань оподаткування, а на це потрібен час. Порадою звернутися до інформаційно-довідкового департаменту, де (знаю з особистого досвіду. — Авт.) одразу кваліфіковано дають відповідь, підприємець не міг скористатися, адже кол-центр Міністерства доходів і зборів тимчасово (до 14 листопада) не працював з технічних причин. Та й спілкуватися з представниками міністерства, як з’ясувалося, палкого бажання не мав.
І це не дивно, адже не всі наші бізнесмени відкрито, не боячись наслідків, здатні поскаржитися на працівників Міндоходів. Хоча міністр доходів і зборів Олександр Клименко в нещодавньому інтерв’ю «УК» наголошував, що боротися за свої права підприємці можуть завжди і завжди в його особі вони знайдуть союзника. А також підкреслював: працівник, який тисне на платника, не має підтримки свого керівництва та колег, за ним не стоїть міністерство.
Лояльна норма
Також міністр в інтерв’ю роз’яснив, чи правомірно накладати штрафи на продукцію зі старими марками, мотивуючи санкцію тим, що з 1 вересня 2013 року з’явилися нові. Щоправда, це стосувалося виробників, а не продавців.
Так, за словами міністра, будь-яких санкцій за використання легально придбаних, але досі не використаних марок старого зразка немає і бути не може. Для продукції українського виробництва норма закону проста й цілком лояльна до вітчизняних підприємств: марки використовуються для маркування алкоголю та тютюну до повного використання в межах терміну придатності самої продукції до споживання. Тобто національні виробники мають змогу випускати в обіг продукцію зі старими марками.
Щодо імпортованої продукції, то закон встановлює, що марки старого зразка можуть використовуватися протягом року з дня запровадження нових марок. Залишки старих наклейок обмінюватимуть на нові безоплатно. Порядок проведення такого обміну розроблено і має бути затверджено Кабміном.
Вражаючі цифри
Отож, якщо виробники можуть випускати продукцію зі старими марками акцизного збору, то очевидно й продавати її можна. Щоб допомогти підприємцеві остаточно розібратися в його ситуації, «УК» звернувся до Головного управління Міндоходів у м. Києві.
І в коментарі для «УК» начальник ГУ Міндоходів у м. Києві Ірина Носачова уточнила, що старі марки діятимуть протягом 12 місяців, тобто до 1 вересня 2014 року. В роздрібній торгівлі продукція з марками попереднього зразка допродається. Порядок виведення з обороту алкогольних та тютюнових виробів зі старими марками перебуває на розгляді в Кабміні.
Крім того, Ірина Носачова навела вражаючі цифри: рівень вживання алкоголю на душу населення в Україні, за різними оцінками, становить від 11 до 17,5 літра на рік. Опитування в 2010—2012 роках засвідчили, що регулярно курять 36% дорослого населення нашої держави віком 18—64 роки, викурюючи в середньому 17 сигарет на день, а це приблизно 60 мільярдів штук на рік. Україна посідає 13-е місце за рівнем споживання алкоголю та цигарок, Білорусь — дев’яте, Росія — восьме.
Але це зовсім не той показник, яким Україна може пишатися. Скоріше навпаки. Причому за результатами досліджень Всесвітньої організації охорони здоров’я, Україна лідирує в рейтингу споживання алкоголю серед дітей і молоді. І це найвразливіша до негативного впливу, в тому числі і впливу реклами, категорія населення. Тож програма «Діти вулиці», яка вже не перший рік діє у Києві, дуже потрібна.
Цей профілактичний захід проводять столичні податківці разом з ГУ МВС в м. Києві, КМДА з метою запобігання вживанню дітьми алкоголю та тютюнових виробів. А тих, хто труїть молодь, карають гривнею (штраф 6800 грн) та анулюванням ліцензії. І боротьба за здоров’я дітей посилюватиметься.