ТРАНСПОРТ МАЙБУТНЬОГО
Студенти і викладачі Дніпропетровського національного гірничого університету створили сонцемобіль
Чотири роки тому мені вже доводилося писати про електромобілі, створені в ДНГУ. І навіть пощастило проїхатися за кермом двох різних електромашин, які були дипломними роботами п’ятикурсників вишу. Нинішні студенти продовжили розвивати цей напрямок і створили трохи інше авто —електромобіль на сонячних батареях.
«У нашому університеті діє бізнес-інкубатор, куди студенти приходять зі своїми ідеями. Під керівництвом ректора Геннадія Півняка вже давно ведемо роботи з джерелами відновлюваної енергії, і студенти вирішують завдання з розробки екологічно чистого транспорту, — розповів завідуючий кафедрою автомобілів і автомобільного господарства ДНГУ Костянтин Бас. — Ця розробка в нас уже п’ята. Ми не претендуємо на першість і не говоримо, що створили електромобіль. Ми звертаємо увагу на практичне застосування цього транспорту, якому достатньо для руху сонячної енергії. Нашим завданням було також розробити рекламну конструкцію, яка могла б рухатися сама і використовувалася в умовах міста».
Екологічно чистий електромобіль EKO Solar Trike з привідним заднім мотор-колесом — гібрид, обладнаний сонячними панелями і трьома акумуляторами. Він може рухатися весь світовий день завдяки сонцю, а в сутінках їздити на електриці. Акумулятори повністю заряджаються, як і мобільні телефони, через зарядний пристрій у звичайній електророзетці за 8 годин.
Попри непрезентабельний зовнішній вигляд, екомобіль може їхати в сонячний день без підзарядки.
Фото інформаційно-аналітичного центру ДНГУ
«Ця конструкція лише прототип, на цьому пристрої ми відпрацьовуємо концептуальні підходи і саму ідею пересування за допомогою сонячної енергії, — пояснив доцент кафедри електроприводу ДНГУ Олександр Балахонцев. — Мета проекту — застосування гібридних технологій у промислових масштабах на автомобілях середнього класу типу «Сенс» і «Ланос». Розробка буде цікава, насамперед, для звичайних автомобілістів, які зможуть заощадити до 30% енергії».
У розробці EKO Solar Trike брали участь шість студентів-дипломників з однієї групи. «Зробити авто на сонячних батареях було нашою ідеєю, — розповідають студенти 5 курсу ДНГУ, які навчаються за спеціальністю «автомобілі і автомобільне господарство», Роман Демченко і Сергій Десятерик. — Цю модель можна ще доробити в плані дизайну і технологій, можна також застосувати плівкові сонячні елементи. Таку технологію можна використати, наприклад, і на дачі з метою збереження електроенергії».
Якщо на розробку попередніх моделей електромобілів ДНГУ було витрачено лише близько 2—3 тисяч гривень, то екомобіль за рахунок сонячних панелей обійшовся дорожче — приблизно у 7 тисяч гривень. Однак недорогий, до того ж екологічний засіб пересування залюбки придбало би багато наших співвітчизників. На жаль, серійне виробництво електромобілів (як і сонячних) в Україні не налагоджене, не кажучи вже про доступні моделі на кшталт студентських. А чим вони гірші за велосипеди? На мій погляд, навпаки — зручніші.
«Ми отримали понад десяток звернень створити щось подібне для фізичної особи. Але університет не та установа, яка може отримувати прибуток. Створити власне підприємство у виші наразі не можемо», — відповідає на мої запитання щодо замовлення такої «машинки» Костянтин Бас.
ДОВІДКА «УК»
Технічна характеристика електромобіля на сонячних батареях EKO Solar Trike :
♦ повна вага — 115 кг
♦ вантажопідйомність — 80 кг
♦ потужність —270 Вт/0,36 л.с.
♦ живильна напруга бортової системи — 36 В
♦ кількість передач — 3
♦ гальмівна система — механічна, задні — барабанні вмонтовані в мотор-колесі
♦ орієнтовна швидкість — 15—17 км/год
♦ час пробігу без підзарядки — 1 год
♦ АКБ — 3 по 12 В, 9 А * год, гелеві, 151х65х94
♦ сонячна батарея (37 В 270 Вт): три сонячні панелі, в кожній по 50 сонячних полікристалічних елементів (1,8 Вт,0,5 В)