"Синоптиків і фури призначили винними "

Ірина ПОЛІЩУК
28 березня 2013

СТИХІЯ

Чиновники переконують, що їх недостатньо попередили про масштаби циклону

Саме великовантажні машини винні у тому, що Київ виявився не готовим до циклону. І, звісно, метеорологи, які хоч і застерігали завчасно, що на столицю насувається негода, але ж не акцентували на тому, що вона буде аж такою сильною. А те, що в ніч із п’ятниці на суботу більшість киян не побачила на вулицях та дорогах міста снігоприбиральної техніки, — так погано дивились. Адже всі служби посилено працювали. У цьому переконують чиновники.

Працювали на... стоянці

— 21 березня від Гідрометцентру ми отримали повідомлення про те, що будуть снігопади, заметілі, хуртовина. Безперечно, в цьому повідомленні не йшлося, що ця стихія буде такого масштабу. На жаль, у нас у країні не передбачено диференціації рівня загроз: коли насувається звичайний снігопад чи посилення вітру, а коли циклон набагато серйозніший — такий, як цього разу. Проте після того, як ми отримали попередження 21 березня, його розіслали всім службам і районним адміністраціям, щоб можна було вжити відповідних заходів та підготуватися, — зазначив під час прес-конференції у вівторок перший заступник голови КМДА Олександр Мазурчак.

Щоправда, більшість киян ніяк не хочуть погодитися з твердженням, що у всьому винні метеорологи. Один яскравий приклад: з вікна моєї квартири добре видно стоянку спеціалізованої техніки, тож простежити, що там відбувається, нескладно. Так-от, у суботу цілий день я спостерігала, як більшість машин ударно... стояли на місці. За весь день спостережень не вдалося побачити жодної машини, яка б виїхала на боротьбу зі стихією. Надвечір снігоприбиральні машини і тракторці так само, як і весь Київ, засипало снігом.

Проте директор комунальної корпорації «Київавтодор» Георгій Глинський, почувши це зауваження, сказав, що, мовляв, у водіїв є перезмінка, а також деяка техніка ламається, тому машини й стояли. А в неділю ця сама стоянка насправді була майже порожньою. І машини час від часу заїжджали й виїжджали з неї. Виходить, у суботу перезмінка тривала цілий день.

Думаєте, вони справді кинулись прибирати у неділю все місто? Аби ж то! Колега, яка живе на проспекті Леся Курбаса, що тягнеться уздовж лінії швидкісного трамваю, розповідала, що у вихідні всі очі продивилася, виглядаючи бодай щось, схоже на снігоприбиральну техніку. Усе дарма! Тільки один невеличкий тракторець проїхав вулицею сім’ї Сосніних, а коли водії, які саме розкопували у подвір’ї свої автівки, почали активно запрошувати на допомогу, так дременув звідти, що аж… забуксував. Та й не дивно — такому впоратись із тим, що намело, аж ніяк не до снаги. А тим часом чиновники вели своєї.

— Усі дні на вулицях працювала снігоприбиральна техніка. Фактично з початком снігопаду ми почали посипати вулиці сіллю, — наголошує Георгій Глинський. — Але потрібно розуміти, що сніжило по всій столиці, а посипання здійснюється поступово: починаючи зі шляхопроводів, потім магістральні дороги, якими курсують машини. Звісно, вулиці, заблоковані великим транспортом, посипати не могли.

Оскільки заблокованими виявились мало не всі столичні транспортні артерії, то й посипати було нічого.

Також чиновники поскаржилися, що їхній роботі заважали та й нині продовжують заважати припарковані на дорозі машини. Тому було прийнято рішення: прибрати з доріг ці автівки. Проте не варто лякатися — на штрафмайданчики їх ніхто забиратиме, просто посунуть так, щоб вони не заважали прибиранню снігу.

Виявляється, ось вони — винні у транспортному апокаліпсисі. Фото Володимира ЗAЇКИ

Як нам без  чарівної  палички?

Відкидають столичні чиновники і звинувачення в тому, що київські комунальники не впоралися зі стихією. Адже навіть в інших країнах, які свого часу відвідував Олександр Мазурчак, ситуація під час негоди була дуже схожою на нашу.

— Я був у Вашингтоні, у них після подібної заметілі тиждень не було світла, — розповідає посадовець. — Колапс, який виник, — це не моя вина, а природне надзвичайне явище, якого в місті не було вже 100 років. І коли випадає протягом доби 40 мільйонів кубометрів снігу, то ні я, ні хтось інший не може змахнути чарівною паличкою, щоб за одну мить усе прибралося. Можу взяти на себе вину за те, що як керівник комісії з питань техногенної, екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій, яку було створено минулої п’ятниці, не зміг передбачити таких наслідків. Не знав, що цей конкретний снігопад буде таким, якого не було останні 100 років. Із приводу звинувачень, що ми погано прибираємо, зазначу, що ще ніхто не зміг місячну норму опадів прибрати за два дні. Просто немає технічної можливості. Проте найбільша наша проблема — не сніг, який ми могли б прибрати навіть тією технікою, яка є, а припарковані легковики й фури. Коли йдеться про великовантажний транспорт, який не те що самостійно не може зрушити з місця, а й не вдається його посунути навіть за допомогою БТРів, то очистити від снігу дорогу, де він стоїть, ніяк не вийде.

Чиновники зазначили, що ситуація, яка склалася вихідними у Києві, ще раз підтвердила необхідність законодавчого врегулювання руху великовантажного транспорту в Києві.

 — Ми неодноразово порушували це питання і підтримуємо таку ініціативу, — наголошує Григорій Глинський. — Однак, на нашу думку, під час розробки нормативно-правового акта потрібно говорити не лише про зимовий період, а й про літній. Адже під час спекотної погоди дорожнє покриття нагрівається до температури +71 градус, і фури, що безконтрольно рухаються столицею, руйнують асфальтобетон, а відповідальності за це ніхто не несе.

Тим, кого цікавить, коли вже стан справ на дорогах і тротуарах поліпшиться і ними можна буде спокійно пересуватись, Олександр Мазурчак відповів, що з кожним днем відбуватиметься покращення. За даними КМДА, у вівторок роботу транспорту було відновлено вже на 90%, а за добу ця цифра мала досягти 100%. Та кияни, яким доводиться у вранішні години добиратися на роботу, не надто ймуть цьому віри. Якби і справді було так, то бал заторів, що оновлюється інтернет-сервісом «Яндекс.пробки» кожні чотири хвилини, у ці дні тижня був би значно нижчим. 

Єдине, що не може не втішати, — скоро в Україну прийде не календарна, а справжня весна. Тоді вже напевне весь сніг і сам прибереться з наших вулиць. Тільки б не затопило…

До речі. Через кілька годин після закінчення прес-конференції чиновники знайшли винних у стихії: голова КМДА Олександр Попов прийняв відставку Олександра Мазурчака і вніс пропозицію щодо звільнення з посади Георгія Глинського, а також начальника управління з питань надзвичайних ситуацій Віталія Пшеничного.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua