За статистикою, бригади швидкої допомоги в Україні щороку здійснюють понад 13 мільйонів виїздів. Дзвінок на «103» свідчить про загрозу для здоров’я, а часто й життя людини. Тому екстрена медична допомога потребує не тільки високої кваліфікації лікарів, злагодженості дій бригади «швидкої», а й доброї оснащеності автомобіля відповідним обладнанням та лікарськими препаратами, його надійності під час експлуатації. Однак нині не в усіх закладів є змога таких вимог дотримуватися. Тож одне із завдань медичної реформи — впровадження національної системи екстреної медичної допомоги європейського рівня. Головна складова прориву — ініційоване Президентом України масштабне оновлення парку машин швидкої допомоги.
Щороку треба міняти 600 автівок
Нині в Україні працюють приблизно 5500 автомобілів швидкої допомоги. Експерти підрахували: щороку заміни потребують майже 600 з них. Адже машини швидко зношуються, долаючи щомісяця понад 30 тисяч кілометрів, зокрема й розбитими дорогами. Тож зрозуміло, що найуразливіша їх частина — шасі.
За всі роки незалежності в країні практично не накопичено досвіду централізованої закупівлі такого медичного транспорту. Як наслідок, до 2011 року медичні заклади в регіонах володіли доволі строкатим автопарком із 50 моделей АШМД, нерідко з 20-річним стажем, ненадійних, дорогих в обслуговуванні та ремонті через багаторазово вироблений ресурс шасі (термін амортизації теоретично становить 7—10 років, а практично — ще менше).
На цьому тлі великим досягненням лікарі називають оновлення в 2012 році Міністерством охорони здоров’я парку «швидких» у пілотних регіонах завдяки централізованій закупівлі 2011 року. З 286 АШМД — 216 автомобілів В-класу і 70 автомобілів С-класу. «У нас є план, згідно з яким передбачено оновлення автопарку швидкої допомоги протягом 3—5 років», — заявила міністр охорони здоров’я Раїса Богатирьова.
Згідно з планами уряду, перша централізована закупівля «швидких» мала виявити проблемні точки і розробити шляхи їх усунення та попередження під час масштабного оновлення всього автопарку. Зокрема, було встановлено недостатню відповідність існуючого на той момент стандарту фактичним умовам експлуатації автомобілів швидкої медичної допомоги у вітчизняних реаліях. Як з’ясувалося, їм потрібна ще більша надійність і якість, щоб витримувати екстремальні навантаження. Причому передовсім страждає саме шасі, і саме його поломка — основна причина списання автомобілів. Оскільки вартість шасі становить не більше 40% від вартості автівки, ухвалено рішення про підвищення вимоги до його надійності.
Друга проблема крилася в непоодиноких невідповідностях стандартам при нецентралізованих закупівлях «швидких» за місцеві бюджети. Як правило, нижча ціна була зумовлена браком важливого медобладнання. Йдеться про дефібрилятор із кардіомонітором і електрокардіограф, вартість яких становить від 60 до 170 тисяч гривень. Тож такі недоукомплектовані машини не відповідають ДСТУ. Наприклад, у Севастополі закупили три автомобілі на базі шасі RenaultMaster по 400 тисяч гривень за кожний. Однак вони не були зареєстровані як вироби медичного призначення і в їхній комплектації такого обладнання не було.
Нові вимоги передбачають численні удосконалення
Саме на основі аналізу експлуатаційних відгуків експертна група МОЗ розробила зміни до Національного стандарту ДСТУ 7032:2009 «Колісні транспортні засоби. Автомобілі швидкої медичної допомоги та їхнє устаткування, технічні вимоги та методи випробувань (ЕN 1789:2007, MOD)». Документ пройшов узгодження у відповідних структурах, а після схвалення в Мінекономрозвитку оновлений стандарт набуде чинності.
Нові вимоги передбачають численні удосконалення: комплектація шасі системами безпеки, цільна капсула салону з ударостійкого, легкого, стійкого до дезінфекції матеріалу (раніше виробники використовували ДСП, фанеру). Крім того, значно посилюється тепло- , шумо- і віброізоляція, затверджений більш високий рівень освітлення, кліматичної установки і, звичайно, підвищено вимоги до медобладнання.
На основі оновлених вимог фахівці МОЗ проаналізували виробничі можливості вітчизняних виробників: оглянули сучасні моделі АШМД, що існують на ринку, аналіз їх якості та рівня комплектації.
На новий етап програма забезпечення України машинами швидкої допомоги вийшла на початку 2013 року, коли набув чинності Закон, підписаний Президентом України, «Про екстрену медичну допомогу». До того часу також була прийнята Державна програма активізації розвитку економіки на 2013—2014 роки.
МОЗ прискорив підготовку в регіонах інфраструктури екстреної медичної допомоги, здатної прийняти нові автомобілі і максимально ефективно використовувати їх для порятунку життів хворих. З початку 2013 року в регіонах складають карти базування і маршрутизатори карет екстреної медичної допомоги. Крім того, регіональні фахівці продовжують працювати над створенням потужних диспетчерських пунктів, налагодженням системи оперативного зв’язку й устаткування автопарку новітніми GPS-навігаторами. Все це сприятиме скороченню радіуса обслуговування викликів і дасть змогу прискорити приїзд кожної бригади до хворого. В ході реалізації закону майже в чотири рази збільшено фінансування на придбання ліків для кожного окремого виклику бригади.
Після цих комплексних підготовчих кроків Президент України 24 липня 2013 підписав Закон «Про внесення змін до Закону України «Про державний бюджет України на 2013 рік «№ 395-VII», яким були визначені джерела бюджетного фінансування програми, що передбачає закупівлю майже 1500 автомобілів швидкої допомоги на суму 922 000 000 гривень.
Якісно, отже, надійно
Нові вимоги до «швидких» включені в технічне завдання тендера 2013 року. З урахуванням всієї виконаної роботи затверджено інформацію про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, на базі якої Тендерний комітет МОЗ затвердив документацію конкурсних торгів.
У рамках виконання доручень Прем’єр-міністра та першого віце-прем’єр- міністра щодо забезпечення участі в тендері новітніх розробок вітчизняних виробників у програмі закупівлі автомобілів АШМД у 2013 році проведена підтримка процесу реєстрації та перереєстрації автомобілів вітчизняного виробництва таких компаній, як «Практика», «ВідіГруп», «Сіті Транспорт Груп», «Авто-Холдинг (Україна)» та «Автоспецпром».
Право поставляти автомобілі швидкої допомоги в результаті тендеру отримають ті виробники, які виявляться здатними надати машини найкращої якості. При цьому, згідно із законодавством, ціна в переможця повинна бути найнижчою.
Нині регіони вже заявили про свої потреби щодо «швидких». Так, автомобілі класу А2 — 206 одиниць, класу В — 1063, класу С — 143 одиниці.
Розкриття пропозицій учасників торгів відбудеться 10 жовтня 2013 року об 11:00. Представники МОЗ та незалежні експерти вважають, що небагато виробників зможуть посперечатися за європейську якість української національної системи екстреної медичної допомоги. Адже фахівці міністерства ретельно перевірятимуть автомобілі, щоб гарантувати довгий термін їхньої експлуатації і надійність, а також комфорт хворих, які потребують екстреної медичної допомоги.
Надходження перших карет швидкої допомоги в регіони очікується вже цього року.