ЗАХИСТ КОНКУРЕНЦІЇ
Антимонопольний комітет ледве встигає
карати порушників
Причин, через які суб’єкти господарювання порушують конкурентне законодавство, не злічити. Як і кількості зловживань, що їх постійно виявляють фахівці АМКУ по всій країні. Обласні територіальні відділення штрафують порушників, однак їхня чисельність не зменшується навіть попри значні суми, які винуватці змушені перераховувати до бюджету. Складається враження, що зароблене незаконним шляхом не йде ні в яке порівняння з можливими втратами.
Туди мільйон — сюди десять
Приміром, дві київські фірми (ТОВ «Селком» і ТОВ «Енерго-Апекс») оштрафували, відповідно, на 3 млн 870 тис. грн та 340 тис. грн за антиконкурентні узгоджені дії, які перекрутили результати торгів. Як встановив комітет, товариства узгодили свої дії під час участі у процедурі закупівлі акумуляторної батареї із зарядними пристроями, яку проводила АК «Харківобленерго». Обмінюючись інформацією і документами, необхідними для участі у торгах, вони майже втричі завищили вартість покупки.
Рівненське та Полтавське відділення АМКУ оштрафували аж дев’ять медичних фірм на 178 тис. грн за антиконкурентні узгоджені дії. Контролери довели, що ті узгодили свої дії під час проведення Полтавською обласною дитячою лікарнею і КП «Рівненський обласний ендокринологічний центр» торгів із закупівлі лікарських препаратів і засобів. Винуватці визнали свою провину й погодилися сплатити штраф до бюджету.
Однак ці покарання не можна порівняти зі штрафами, накладеними на Асоціацію «Меблідеревпром» та 14 її учасників. Вони мають сплатити 419 млн грн штрафу за антиконкурентні узгоджені дії, що призвели до викривлення результатів торгів. Торік фігуранти брали участь у спецаукціонах з продажу необробленої деревини і домовлялися між собою про попередній розподіл лотів. Тож понад 11 тисяч лотів необробленої деревини закуповувалося майже без конкуренції. Три підприємства, які визнали свою вину у змові та вжили заходів щодо усунення її наслідків, відбулися мінімальними штрафами (по 30 тис. грн). Решта розплатяться сповна. Скажімо, ТОВ «Кроноспан УА» оштрафовано на 89 043 700 грн, ТОВ «Кроно—Україна» — на 164 084 900 грн.
Вантаж цінний, ось тільки для кого?. Фото з сайту caravan-trans.com
Зловживання монопольним становищем — ще одна стаття зловживань, до якої досить часто вдаються суб’єкти господарювання. Рівненське обласне тервідділення покарало ТОВ «Газовик» (м. Вишневе, Київська обл.) на 68 тис. грн за безпідставне завищення роздрібних цін на скраплений газ, що реалізується як моторне пальне в межах Дубенського району. На таку ж суму Чернігівське відділення оштрафувало ПАТ «Чернігівобленерго» за те, що воно безпідставно не погодило закупівлю споживчим товариством «Колос» заявленого на наступний місяць обсягу електроенергії.
Донецьке відділення взялося за операторів телекомунікаційних послуг і оштрафувало ТОВ «ІВК-Донбас» та ТОВ «Телесвіт» на 68 тис. грн за встановлення економічно необгрунтованої ціни на програмну послугу з використанням багатоканальної кабельної телемережі.
Зловживання монопольним становищем — настільки поширений вид порушень, що, фактично, неможливо знайти сферу діяльності, де б їх не було. Це трапляється під час закупівлі молока у населення і при наданні послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води, при підключенні газового обладнання споживачів до мереж і при перевезенні пасажирів маршрутками, при встановленні оптово-відпускних цін на хліб та хлібобулочні вироби.
Підприємця від чиновника не відрізнити
Гуляє країною і недобросовісна конкуренція. Свідчення цього — кількість оштрафованих фірм, які поводилися некоректно щодо партнерів і споживачів. Житомирське відділення АМКУ оштрафувало ПАТ «Платинум Банк» (м. Київ) на 50 тис. грн за поширення оманливої реклами про кредити і змусило визнати порушення та припинити їх. Річ у тім, що банк «забув» у рекламі дати повні відомості про послугу, а точніше, не вказував інформацію про суму всіх витрат споживача за користування кредитом. Вона ж виявилася чималенькою: понад 35% на рік. Звідки обдуреним претендентам на кредит було знати, що йдеться про річну відсоткову ставку 0,0001%, комісію за надання кредиту та щомісячну комісію за користування кредитом, а також вартість обов’язкового страхування життя позичальника?
Чому тут дивуватися підприємцям, якщо навіть органи влади вдаються до антиконкурентних дій. Зокрема, виконком Березнівської міської ради припинив такі дії лише після втручання Рівненського відділення комітету. Виконком через свою бездіяльність не визначив виконавців житлово-комунальних послуг. Черкаські контролери поставили в рамки закону Звенигородську, Шполянську і Чигиринську міські ради. Всі вони не прийняли рішення щодо створення ритуальних підприємств, як це передбачено законодавством. Полтавське відділення припинило антиконкурентні дії виконкому Лубенської міської ради. Як показало розслідування, виконком затвердив економічно необгрунтовані тарифи на послуги зі збору та вивезення твердих побутових відходів, чим створив умови ТОВ «Чисте місто плюс» для порушення конкурентного законодавства.
На запитання «УК», у якій сфері торік виявлено найбільше порушень законодавства про захист економічної конкуренції, перший заступник голови АМКУ Рафаель Кузьмін відповів не задумуючись: ринки житлово-комунального господарства (22,78% усіх порушень), адміністративних послуг (11,39%), агропромислового комплексу (11,09%), паливно-енергетичного комплексу (8,51%).
Протягом січня—травня 2012 року до Антимонопольного комітету надійшло 2646 заяв і подань від юридичних і фізичних осіб про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, що на 40,45% більше, ніж за аналогічний період 2011-го.
Зокрема, припинено 965 зловживань монопольним становищем, 208 — антиконкурентних узгоджених дій суб’єктів господарювання, 452 — порушення з боку органів влади та місцевого самоврядування, адміністративно-господарського управління та контролю.
Аби ефективніше боротися з порушниками, відомство розробило законопроект «Про внесення змін до Закону «Про захист економічної конкуренції» щодо забезпечення доказів у справах, які розглядаються органами комітету. Документ схвалив Кабмін і передав у Верховну Раду.
У ньому передбачено на законодавчому рівні врегулювати процедуру отримання пояснень та іншої інформації, проведення перевірок та інших дій під час збору доказів у справах. Конкретизуються права та обов’язки осіб, які беруть участь у справах про порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Законопроектом також детально регламентується порядок проведення експертизи (необхідної для роз’яснення питань, що виникають під час розгляду справи і потребують спеціальних знань), права та обов’язки експерта, порядок відшкодування витрат, пов’язаних з її проведенням.
— Запропоновані зміни сприятимуть підвищенню прозорості у правозастосовній діяльності органів комітету, а також підсилять процесуальні гарантії учасників провадження у справах, — запевнив Р. Кузьмін. — Прийняття законопроекту має підвищити ефективність застосування законодавства про захист економічної конкуренції, а також надати діям органів та уповноважених осіб Антимонопольного комітету прозорості та передбачуваності.