ПЕРСПЕКТИВА
Дорожники для водіїв збудують понад 4500 кілометрів магістралей
Автомобіліст без дорожника, як голка без нитки, втрачають сенс один без другого. Недарма і професійне свято у них одне на двох. Щоправда, і взаємних претензій у цьому тандемі не бракує. Шляхи погані, обурюються водії. А хто їх псує, парирують дорожники. У цій суперечці немає правих, адже наразі не вирішено долю транспортного збору і дороги прокладають та ремонтують переважно державним коштом.
Однак обсяги фінансування дорожньої галузі, передбачені у держбюджеті на 2010 рік, не дають можливості привести шляхи до належного стану в стислі терміни. На поточний ремонт та утримання доріг коштів виділено лише 14% від потреби. Aле попри це ремонтно-будівельні роботи в областях не припиняються. Підрядні організації часто виконують їх у борг. З літа цього року Укравтодор активно залучає кредитні ресурси.
- У найближчі роки, - говорить голова Державної служби автомобільних доріг Володимир Демішкан, - необхідно збудувати понад 4,5 тис. км автомагістралей, орієнтовна вартість яких становить 31,5 млрд дол. США. Оскільки таких коштів у державному бюджеті немає, ми зацікавлені в інвестиціях у розвиток автомобільних доріг на принципах державно-приватного партнерства. Передусім ідеться про масштабні інвестиції в розбудову та ремонт найважливіших ділянок доріг, що збігаються із напрямками міжнародних та національних транспортних коридорів.
Кошти надають Європейський банк реконструкції та розвитку, Європейський інвестиційний банк, Світовий банк. Одні спільні проекти вже реалізуються на автошляхах Київ-Чоп і Київ-Харків, інші - ще на стадії підготовки. Частина доріг будуватиметься на концесійній основі. Цей процес активізувався після внесення змін до Закону "Про концесії на будівництво та експлуатацію автомобільних доріг", і особливо після прийняття в липні нового Закону "Про державно-приватне партнерство". Вже розроблено програму будівництва доріг на концесійній основі. Це дасть змогу збалансувати інтереси між державою і приватним сектором: Україна отримає якісні автомагістралі, а інвестори - можливість реалізації додаткових інвестиційних проектів.
Проте в усі плани істотні корективи вносить підготовка України до Євро-2012. За словами В. Демішкана, роботи з будівництва, реконструкції, капітального та поточного ремонтів автодоріг до футбольного чемпіонату ведуться на 190 об'єктах у 14 областях, де задіяно понад 2000 одиниць техніки і майже 5000 робітників. До кінця року згідно з програмою підготовки будуть відкриті понад 700 км доріг європейського рівня.
Загалом у 2011 - 2012 роках планується побудувати, реконструювати і відремонтувати понад 2000 км автошляхів. І зробити це слід з використанням новітніх технологій та матеріалів, які значно підвищують довговічність дороги.
- Коштів на прокладання добротних доріг не треба шкодувати, - переконаний високопосадовець. - Вони швидко окупляться. Адже, за підрахунками вчених, втрати вітчизняної економіки від поганих доріг на сьогодні становлять близько 32 млрд грн на рік, або майже 3% ВВП країни. До того ж справа не тільки в грошах, а й у забезпеченні рівних можливостей на переміщення людей незалежно від місця їхнього проживання.
Лише у жовтні ввели в експлуатацію такі об'єкти: 19 жовтня за участю Президента Віктора Януковича відкрито дорожній рух на відрізку автомобільної дороги М-06 Київ -Чоп загальною протяжністю 199 км. Ця дорога є складовою міжнародного транспортного коридору Європа-Азія. Окрім того, реконструйовані ділянки автошляху Київ-Чоп у Рівненській і Житомирській областях (173 км та 26 км відповідно), а також транспортні розв'язки на 322-му та 340-му км відносяться до переліку об`єктів підготовки до Євро-2012.
27 жовтня пущено транспортний потік автошляхом Київ-Ковель-Ягодин. Після реконструкції дорозі присвоєно першу категорію, проїзну частину розширено з 3,5 м до 7,5 м, збільшено кількість смуг з 2 до 4. На ділянці збудовано два автопавільйони, з`їзди, туалети, перехідно-швидкісні смуги, прогони для худоби, тротуарне огородження. Реконструкція автодороги також проведена згідно з програмою підготовки до Євро.
29 жовтня 2010 року відкрито рух на підході до м. Сімферополь. Автодорога Харків-Сімферополь-Алушта-Ялта є основною магістраллю, що з`єднує північне, західне узбережжя Криму, порти Ялта, Севастополь і місто Сімферополь із південним та східними регіонами України, містами Запоріжжя, Дніпропетровськ, Харків і далі з виходом на великі міста і столицю Росії.