МИСТЕЦТВО
У Львові виставили величну батальну картину «Битва під Грюнвальдом»
І хоч ця грандіозна робота Зигмунта Розвадовського та Тадеуша Попеля не ровесник вирішальної битви неподалік польського села Грюнвальд, а написана на замовлення уряду Польщі через 500 років після героїчної перемоги 15 липня 1410 року об’єднаних військ слов’янських народів проти рицарів Тевтонського ордену, європейські мистецтвознавці одразу назвали її однією з кращих батальних картин. Художники настільки реалістично відтворили фрагмент бою, наче були очевидцями чи учасниками битви.
Але мистецький шедевр не у всіх викликав захоплення, радше навпаки — категоричне несприйняття. Аби врятувати піддану анафемі «Битву під Грюнвальдом», її ретельно приховували від інквізиції. На довгі десятиліття картину заховали за товстими мурами історичного музею у Львові.
— З 1939 року вона пролежала, звернута у валок поміж сотень робіт у запасниках музею. На унікальну знахідку натрапили, переглядаючи фонди, аж на початку дев’яностих, - розповів заступник директора Львівського історичного музею Тарас Рудько. — Довгі роки поневірянь зробили свою чорну справу — картина потребувала ∂рунтовної реставрації.
Коштів, звісно, не було. Допомогти зголосилося Міністерство культури і національної спадщини Республіки Польща. Зі Львова «Битва під Грюнвальдом» поїхала у Королівський замок на Вавелі, де над її відновленням майже півроку працювало 12 найкращих польських реставраторів. Тож до відзначення 600-ліття Грюнвальдської битви шанувальникам мистецтва та минувшини презентували оновлену найбільшу батальну картину (розміром 10,52 х 5,30 м) з літопису слов’янської героїки. Впродовж двох років побачити мистецький шедевр мали змогу у найпрестижніших музеях багатьох міст Польщі, Литви, України. Заключним акордом відзначення ювілею битви стало повернення картини до Львова, до місця постійної прописки — музею «Арсенал», де «Битва під Грюнвальдом» експонуватиметься постійно і тільки час від часу вирушатиме у турне для експонування у музеях сусідньої Польщі.
У Львові відреставрована «Битва під Грюнвальдом» водночас стала розкішним подарунком до відзначення 30-ліття самого музею «Арсенал», а музейники України і Польщі взялися обговорювати плани подальшої співпраці. У музеях Львова, на щастя, збереглося немало неперевершених малярських скарбів світового масштабу. Три з найбільших — «Битва під Віднем», «Битва під Клушино» та «Битва під Хотином», демонтовані у 60-х роках минулого століття з недіючого костелу у місті Жовкві, вдалося відреставрувати у попередні роки. І лише недавно почали відновлювати наймасштабнішу з них — майже чотирьохсотлітньої (!) батальної картини Мартина Альтамонте «Битва під Парканами». Картина через неналежні умови зберігання (костел перетворили у склад) була дуже понівечена. Тож часу і коштів на її реставрацію потрібно немало.