ПАЛЬНЕ
Вартість на нього може знизитися, а контроль за
якістю стане жорсткішим
Здешевлення нафти, яке спостерігається останнім часом на світових ринках, дає можливість спрогнозувати, що ціна на бензин знизиться і в Україні - принаймні таку думку висловлюють вітчизняні експерти. Ціни на бензин, що зростають вже півроку, нарешті пригальмували свій галоп. За даними консалтингової групи "А-95", середні роздрібні ціни на А-95 в останні дні зберігаються на рівні 10,18 грн/л, на дизпаливо - 9,81 грн/л. Враховуючи, що нафта почала поступово дешевшати (на ринку США з 112 до 97 дол. за барель, на європейському - з 125 до 114 дол.), експерти висловлюють обережний оптимізм, прогнозуючи зниження цін на бензин на 20-50 коп. упродовж найближчого місяця. "Це перше за 9 місяців серйозне зниження цін на нафту, тому потрібно чекати, що і бензин піде вниз, усе залежатиме від того, коли у нас розпродадуть залишки дорогих нафтопродуктів і наскільки довгим виявиться період зниження цін у світі", - констатує керівник групи "А-95" Сергій Куюн. У свою чергу аналітик енергетичного центру "Кварт" Дмитро Дугий у своїх прогнозах трохи стриманіший - "А-95" подешевшає до 10 грн, тому що на АЗС розпочнуть продавати пальне, закуплене без сплати акцизу. Деякі компанії вже зараз його реалізують за нічними цінами (з 24.00 до 6.00 літр коштує 10 грн, а не 10,20).
У коментарі для "УК" незалежний енергетичний експерт Валентин Землянський зазначив: "Якщо нафта в Європі не подорожчає вище 120 дол. ще два тижні, то через місяць ціни на бензин впадуть приблизно на 40-50 коп. Як бачимо, розбіжність у прогнозах експертів не значна, і всі вони переконані, що ціна таки має знизитися.
Деякі з них, аналізуючи світову тенденцію на ринку нафтопродуктів, одним із головних чинників зниження ціни на нафту називають, передовсім, початок передвиборної кампанії президента у США. У коментарі для ЗМІ заступник директора центру "Психея" Геннадій Рябцев сказав, що недорогий бензин - один з козирів Обами, він зробить усе можливе, аби збити спекулятивні ціни. А за Америкою потягнеться і європейський ринок. У результаті у нас до червня А-95 коштуватиме приблизно 10 грн за літр.
Таким чином, з'являється, як завжди політичний момент, до того ж, заокеанський, що впливає, певним чином, на гаманці українських власників автомобілів.
У нашій складовій ринку нафтопродуктів "містечкова політика" теж відіграє певну роль. Наприклад, оператори українського ринку пального запевняють, що цінам на бензин ще є куди рости. На їхню думку, нинішня цінова планка у 10 грн/літр пального найпопулярнішої марки А-95, запропонована урядом, не відповідає умовам, які диктує ринок, а з дорогої сировини не може бути дешевого продукту. Вони хочуть піднімати ціни і водночас, кажучи про дорогу сировину, на АЗС в баки авто "втюхують" бодягу. Нещодавні результати досліджень іноземних експертів показали, що якість пального українського виробництва та імпортованого залишає бажати кращого. Гіршими за вітчизняні є тільки нафтопродукти з Нігерії, Шрі-Ланки та Анголи.
Звичайно, така ситуація на ринку нафтопродуктів нікого не задовольняє, окрім тих, хто на цьому робить гроші. Уряд пішов на тимчасові поступки, знизивши акциз на ввезення нафтопродуктів і серйозно взявся за питання якості. Кілька останніх років у нас приділялося недостатньо уваги якості пального, яке реалізується на вітчизняних АЗС. Таким чином, держава, по суті, втратила вагомий важіль впливу на гравців ринку нафтопродуктів, що давав можливість виводити з ринку несумлінних конкурентів та захищати споживача від неякісного пального.
Оскільки питання контролю якості та сумлінності операторів ринку стало ще актуальнішим для уряду, нещодавно було прийнято рішення про закупівлю 12-ти пересувних лабораторій за контролем якості пального. Воно дасть змогу повністю забезпечити контроль відповідності нафтопродуктів державним стандартам, що реалізуються на українських АЗС. Одна лабораторія може перевірити якість нафтопродуктів у межах регіону за 2-3 дні. Іншими словами, 12 пересувних лабораторій упродовж тижня мають змогу перевірити практично всі АЗС, що працюють в Україні.
Наскільки це своєчасний та необхідний крок з боку уряду, можна переконатися з результатів перевірки якості нафтопродуктів у Запорізькій області, де невідповідність держстандартам виявлено у 20% пального. До речі, це не тільки стандартний 95-й, а й преміум марки, які продаються споживачеві під брендом "євро".
Взявши цей приклад до уваги, будемо сподіватися, що коли лабораторії запрацюють на повну потужність, український ринок нафтопродуктів наблизиться до європейського не лише за рівнем ціни, а й за якістю пального", - так прокоментував для "УК" Валентин Землянський урядове рішення про боротьбу за якість бензину.
Скептики кажуть, що від результатів перевірок пересувних лабораторій власники АЗС легко зможуть відкупитися. До речі, про можливу перевірку їх (власників) треба попереджати за десять днів, а за цей час усю "бодягу" не лише продадуть, а й якісний бензин завезуть. Як би там не було, а за якістю пального почали стежити, чого фактично не спостерігалося донедавна.