МАШИНОБУДУВАННЯ
Автопром сподівається,що введення нового мита сприятиме зростанню виробництва авто
Українські підприємства, які займаються випуском та складанням автомобілів, отримали шанс на відродження. Це пов’язано з введенням з 13 квітня цього року мит на імпортовані автівки, про що вже писав «УК» (тоді ми надавали також точку зору й імпортерів та дилерів, які були вкрай схвильованими таким рішенням уряду). Більш докладно те, як введення мит вплине на виробництво авто в Україні, вирішили обговорити учасники «круглого столу» під час розгляду питання «Чи може Україна виробляти конкурентоздатні автомобілі?», який пройшов днями.
Віце-президент Асоціації «Укравтопром» Юхим Хазан упевнений в тому, що такий крок треба було зробити набагато раніше. «За останні три роки спостерігалося значне зростання співвідношення між часткою імпортних та вітчизняних автівок на нашому ринку. Так, у 2012 році обсяги завезення машин з інших країн зросли на 80% порівняно з 2011 роком. Відтепер на ринку України частка імпортних автівок становить 80%, а вітчизняних — лише 20%. За 2008—2012 роки виробництво автомобілів скоротилося в 6 разів», — констатував він.
І справді, український автопром нині перебуває у доволі важкому стані — скорочуються не лише обсяги виробництва, а й робочі місця. Зокрема, як зазначив президент корпорації «Богдан» Олег Свинарчук, за ці роки на його підприємствах позбулися роботи 1,5 тисячі чоловік (а в найкращі часи працювало до 3 тисяч).
А от заступник корпорації «УкрАвто» Олег Папашев наголосив, що на підприємствах його «дітища» з 20 тисяч чоловік було скорочено 14 тисяч.
Втім, на думку директора департаменту стратегічного планування розвитку економіки Мінекономрозвитку Євгена Олейнікова, вітчизняний автопром усі роки демонстрував низьку якість своєї продукції, тому більшість українців віддавала та віддають перевагу імпортним автівкам. «Однак три роки (на які надаються імпортні мита) — це великий термін для наших автомобілебудівників, які просто повинні не гаяти часу, а переобладнувати виробництво і випускати конкурентоспроможну продукцію. Уряд у цьому напрямку також буде активно допомагати автопрому», — зазначив він.
Куди «котяться» українські автомобілебудівники? Фото з сайту myjapanavto.com
Саме в цьому аспекті Олег Папашев зазначив, що в багатьох країнах Східної Європи та в Туреччині урядовці робили все можливе, щоби допомогти закордонним інвесторам вкладати гроші в розвиток їхніх вітчизняних автопромів. За його словами, саме там ми можемо спостерігати чудові приклади приватно-державного партнерства, про яке в Україні багато точиться розмов, проте мало робиться.
Попри всі складнощі чимало експертів з оптимізмом дивляться у майбутнє. Так, за словами старшого аналітика з машинобудування інвесткомпанії «АРТ Капітал» Олексія Андрейченка, українська автомобільна промисловість потенційно має непогані шанси щодо залучення іноземних інвестицій. «Показник автомобілезації в Україні зараз становить 150 автомобілів на тисячу чоловік. У Росії цей показник становить понад 200, в Болгарії — 330, у Польщі — 432. Потенційний інвестор бере це до уваги », — констатував він.
Отже, Україна за ці три роки повинна знайти вдалого інвестора та створити нові конкурентоспроможні моделі автівок, які українці залюбки куплятимуть. Завдання дуже серйозне, проте варте того, щоб піти на тимчасовий ризик.