Приказка про те, що краще погано їхати, ніж добре йти, нині не актуальна. Сучасники хочуть, щоб проїзд був комфортним. Що для цього може зробити влада і самі перевізники?

Хто першим під’їхав — того й пасажири

На Чернігівщині нині налічується 270 суб’єктів господарювання, які забезпечують рух громадського транспорту на майже 500 маршрутах. Приблизно 90% сіл області мають зв’язок з іншими населеними пунктами. Лише торік було відкрито 7 нових автобусних маршрутів. Загалом перевезено майже 70 мільйонів пасажирів.

Нарікання на роботу перевізників, звісно, є. Торік в односторонньому порядку було розірвано 28 договорів з недобросовісними  водіями. Цього року розірвано уже три договори на пасажирські перевезення.

«У нас трапляється недоброякісна, недоброчесна конкуренція, коли один перевізник виграє конкурс, а інший, хоч і має ліцензію, але участю в конкурсі не переймається», — зауважує директор департаменту ЖКГ, регіонального розвитку та інфраструктури Чернігівської облдержадміністрації Петро Головач.

Звичайна ситуація, коли жителі якогось села стоять на зупинці, очікуючи автобуса за графіком. А за 5—10 хвилин до його приїзду під’їжджає і гостинно відчиняє двері інша маршрутка. Люди зазвичай поспішають. Крім того, якщо зібрався великий натовп, це добра нагода нормально розміститися у двох транспортних засобах і уникнути ефекту оселедців у бляшанці. І пасажири не заморочуються питанням стосовно того, хто з двох водіїв має ліцензію на перевезення. І даремно:  саме цей чинник найчастіше відіграє вирішальну роль на дорозі, адже законний перевізник, на відміну від конкурента, щодня проходить медичний огляд, а його транспортний засіб — технічну перевірку. І ще одне: через таких недобросовісних конкурентів легальні перевізники, які є платниками податків, зазнають великих збитків.

Для виявлення неправомірних маршрутів створено спеціальну комісію, яка перевірила Коропський і Ріпкинський райони. У першому виявлено перевізника, що без жодних дозвільних документів маломірними автобусами перевозив людей у напрямку Києва. А в Ріпкинському районі упродовж тижня виявлено 30 рейсів, на здійснення яких перевізники не мали законного права. Порушників покарано, але сума штрафу така, що вони можуть її собі дозволити хоч і щодня.

Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

Нерентабельний маршрут у навантаження

Та найбільш проблемне питання рік у рік — підвищення тарифів на перевезення пасажирів. Навколо цього точаться затяті суперечки: власники транспортних засобів потрясають циферією, яка доводить, що вони працюють собі у збиток. Громадськість ставиться до заявок щодо нерентабельності рейсів скептично: мовляв, розцінки свідомо завищені.

Істина ж, як завжди, має бути десь посередині. А знайти її покликаний створений при облдержадміністрації комітет з підготовки та проведення конкурсу на автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі області. Нині з часу останнього формування тарифів справді зріс розмір мінімальної заробітної плати, а також підвищилися ціни на газ, дизельне паливо, запчастини. «Позавчора вартість одного найдешевшого білоруського колеса становила 1300 гривень, учора вона вже підскочила до 2100 гривень», — навів промовистий приклад Чернігівський міський голова Олександр Соколов.

В області налаштовані розв’язувати проблеми пасажироперевезень  комплексно, враховуючи інтереси і перевізників, і пасажирів. Приміром, для сполучення із малонаселеними пунктами формуються пакети «рентабельний маршрут + нерентабельний маршрут».

Пасажири ж налаштовані не надто оптимістично, побоюючись,  що розв’язання проблеми автоперевезень проляже через їхні гаманці.

ПРЯМА МОВА

Петро ГОЛОВАЧ,
директор департаменту ЖКГ,
регіонального розвитку
та інфраструктури Чернігівської
облдержадміністрації:

— Зростання вартості проїзного квитка неминуче. Інакше перевізник, щоб не збанкрутувати, відмовиться від здійснення рейсів. Оскільки послугами автопідприємств користується чимало пільговиків, а відповідна субвенція на відшкодування цих витрат з державного бюджету надходить далеко не повністю (цього року її ще не було), перевізники відмовляються від таких маршрутів, щоб не працювати собі в збиток.