ПОСЛУГИ 

Кількість користувачів  інтернет-банкінгу щорічно подвоюється,  проте він психологічно важко сприймається українцями

Олекса ЛУЖНИЙ 
для «Урядового кур’єра»

Інтернет-банкінг та он-лайн-купівлі за допомогою пластикової картки для більшості українців усе ще лишаються чимось утаємниченим та досить складним, тому й не надто популярним. На відміну від західних країн, де такі послуги вже стали складовою частиною звичайного життя простих людей.

Головні учасники

Отож в Україні повноцінними системами інтернет-банкінгу можуть «похизуватися» лише три-чотири банки. Інші фінустанови мають так званий неповний набір таких систем. Піонерами цієї справи є ПриватБанк, УкрСиббанк та Укрексімбанк, які мають найбільше клієнтів інтернет-банківських послуг.

Однак цей ринок зростає і, як свідчить практика, шаленими темпами. Так, за словами представника всеукраїнського платіжного сервісу «Портмоне» (який використовує банківські картки для сплати різних товарів та послуг) Ігоря Горіна, за останні три-чотири роки ми маємо щорічне двократне зростання. 

І все ж таки основна частина клієнтів інтернет-банкінгу належить не до фізичних, а до юридичних осіб. «На сьогодні більш ніж 80% клієнтів, що належать до сегментів малого, середнього та корпоративного бізнесу, використовують інтернет-банкінг для юридичних осіб у повсякденній роботі», — наголошує начальник відділу Інтернет та мобільних каналів Укрсоцбанку Олексій Романенко. На його думку, розрахунки он-лайн сприймаються більшістю наших громадян як певний бар’єр, натомість готівка — зручний, безпечний і «реальний» спосіб розрахунку.

Втім, масовому переходу на більш «інноваційні» розрахунки заважає технологічна відсталість чималої кількості населених пунктів в Україні. Адже всім відома якість інтернет-зв’язку у невеликих селищах і навіть містечках.

Ризики  все-таки є

Які ж послуги та платежі за інтернет-банкінгом нині користуються в Україні найбільшою популярністю?

Як вважає заступник начальника відділу електронного банкінгу Укрексімбанку Григорій Гарбуз, їхні клієнти отримують виписки за рахунками, проводять платежі у гривнях із поточних рахунків та у будь-якій валюті між власними рахунками, встановлюють ліміти на видачу готівки.

Заступник голови правління ПриватБанку Олександр Вітязь зазначає, що за рівнем популярності послуг інтернет-банкінгу серед клієнтів-фізосіб на перші місця стають перекази між своїми рахунками, поповнення рахунку на мобільному телефоні, сплата за комунальні послуги. Лише потім за ними «крокують» обслуговування депозитів і термінові перекази.

Щодо наших фізичних осіб, як зазначає О. Романенко, найбільш популярним сервісом для них є SMS-банкінг, що дає змогу отримувати інформацію про поточний грошовий баланс платіжної карти, переказувати гроші з карти на карту, на депозитний рахунок. Деякі фінустанови  стали пропонувати своїм клієнтам-фізособам зручні послуги, приміром, поповнення депозитного рахунку через Інтернет.

Втім, не слід забувати про ще один аспект, про який кажуть фінансисти, клієнти інтернет-банкінгу ризикують так, як і власники платіжних карток. Так, зараз досить поширеною є схема роботи шахраїв, які розсилають листи клієнтам банків начебто від імені служби безпеки фінустанов із проханням авторизуватися на сайті. Шахрайський сайт дуже схожий на портал банку і, таким чином, зловмисники легко оволодівають усією інформацією клієнта і знімають готівку з його рахунків.

І все ж таки І. Горін вважає, що не слабке покриття Інтернету у країні, не недовіра людей до цих послуг, і не законодавство, яке зазнає частих змін, — стримуючі фактори розвитку. «Головне у цьому питанні — низький рівень платоспроможності населення. Адже саме інтернет-банкінг не можна вважати широко доступною послугою. Нею користуються люди  принаймні із середнім рівнем достатку», — резюмує він.

ДОВІДКА «УК»

Інтернет-банкінг — загальна назва технологій дистанційного банківського обслуговування, при якому доступ до рахунків та операцій за ними надається у будь-який час із будь-якого комп’ютера, що має доступ до Інтернету. Його послуги включають: виписки за рахунками, інформація щодо банківських продуктів (депозити, кредити тощо), внутрішні перекази на рахунки банку, перекази на рахунки в інших банках, сплату послуг тощо.