ЛІКНЕП
Що робити, якщо річ, яка на гарантійному обслуговуванні, зламалась?
Поломка техніки - неприємна справа, особливо коли ця техніка куплена буквально кілька днів тому. Адже кожен споживач знає, що наші гарантійні майстерні та їх працівники завжди раді брати гроші за послуги, які повинні надавати безкоштовно. Як боротись із такими горе-фахівцями, з'ясовував "Урядовий кур'єр".
Пощастить - не пощастить
Пару місяців тому у мене зламалась соковижималка. Неприємно вразив факт, що трапилось це буквально через кілька тижнів після того, як техніка була куплена. Не довго думаючи, знайшла гарантійний талон та пішла у майстерню, вказану в цьому документі. Там фахівець щось покрутив у механізмі - й він знову запрацював. На такий ремонт майстер витратив не більше п'яти хвилин. Цікаво, що за свою роботу він не попросив грошей і навіть у гарантійному талоні нічого не записав. Мовляв, я працював усього кілька хвилин, тому нічого не потрібно, от якби була серйозніша поломка.
Проте такі майстри - радше виняток, ніж правило. Оскільки в більшості подібних випадків вони знаходять купу причин, щоб здерти з клієнта грошенят. Яскравим прикладом є випадок, який трапився із колегою.
- У мене зламався холодильник вітчизняного виробництва, - скаржиться Маргарита Панієченко. - Коли я звернулась у майстерню вперше, за ремонт заплатила 800 грн. Проте через кілька тижнів рефрижератор знову вийшов з ладу. На цей раз ремонт обійшовся майже у 2 тисячі гривень. Свою здирницьку поведінку фахівці мотивували тим, що потрібно проводити заміну дорогої деталі, яка обійдеться в чималеньку суму.
Законна експертиза
Цю історію митарств споживача я розповіла голові громадської організації "Якість життя" Володимиру Ладигіну. На що знавець прав споживачів зауважив, що Маргарита допустила кілька помилок. Для початку вона повинна була звертатись не в майстерню, а у магазин, де була зроблена покупка. І взагалі, заміна деталі у товарі, який на гарантії, - безкоштовна послуга, і те що за неї вимагали гроші,- шахрайство.
- Людина справді може заплатити за ремонт речі, яка ще стоїть на гарантійному обслуговуванні у виробника, якщо буде доведено вину споживача, - переконує фахівець. - А зробити це непросто, оскільки потрібно провести спеціальну експертизу. Її можуть зробити лише структури, які мають спеціальний дозвіл (лабораторії "Укрметртестстандарту", Інститут судових експертиз). У звичайних майстернях із споживачів незаконно "здирають" гроші навіть за ту роботу, яку повинні виконувати безкоштовно. Мовляв, ось висновок експертизи, яку провів наш інженер. Але те, що написано працівником майстерні, - особиста думка цієї людини і вона не має жодного відношення до офіційної експертизи! І взагалі, у гарантійної майстерні завжди потрібно вимагати документ, який підтвердить факт спілкування з ними. Інакше ті, хто вчора вимагав із споживача гроші, сьогодні будуть переконувати, що бачать його вперше.
Задокументоване спілкування
А ось щоб не потрапляти у подібні ситуації, потрібно знати кілька секретів. Якщо нова річ все-таки зламалась, варто написати заяву до магазину. Ця скарга пишеться у двох примірниках, один із яких віддається у торговельну точку, інший залишається у споживача. На екземплярі, який залишився у постраждалої сторони, працівник магазину, який прийняв заяву, має поставити дату, свій підпис та розшифрувати його. Також доставка габаритних товарів (від 5 кг) відбувається за рахунок продавця.
Якщо в магазині погодились забрати назад техніку чи будь-який інший товар, потрібно оформити акт прийому-передачі, де чітко прописати найменування "постраждалого" і термін, упродовж якого його мають відремонтувати. Недоліки мають бути усунені за 14 днів. За кожен день затримки нараховується пеня у розмірі 1% від вартості товару. Також законом передбачено, що при проведенні ремонту нової техніки гарантійний термін збільшується на період перебування товару в майстерні.
- Після проведення гарантійного ремонту споживач повинен вимагати акт виконаних робіт, в якому буде чітко прописано, що саме ремонтували, - переконує Олександр Ладигін. -Якщо, приміром, у холодильника зламається та сама деталь, що й раніше, тоді споживач має право вимагати від продавця розірвання угоди купівлі-продажу, повернути суму, яку було заплачено за неякісний товар, або заміну техніки на таку чи аналогічну із тих, що є в наявності у продавця.
СЕКРЕТИ ПРAВИЛЬНOЇ КУПІВЛІ
Перед тим як купувати товар, потрібно розпитати продавця-консультанта про всі деталі. Дізнатись, у якій країні вироблено техніку, які її технічні та робочі характеристики. Також не зайве буде поцікавитись гарантійним терміном.
Уважно роздивитися зовнішній вигляд майбутньої покупки. На ній не повинно бути подряпин, вм'ятин чи інших пошкоджень.
Після цього уважно дослідити товар на відповідність указаній в інструкції комплектації - фактичній.
Інструкція має бути зрозумілою споживачеві мовою: українською або російською.
Перевірити роботу техніки у всіх режимах, прописаних у інструкції з експлуатації. При наявності найменших дефектів вимагати обмін товару на аналогічний.
Особливу увагу варто приділити правильності заповнення гарантійного талона. Разом із товаром має бути фірмовий гарантійний талон, на якому має стояти печатка продавця, його підпис, термін гарантії, дата продажу, а також адреса спеціалізованих сервісних центрів. Якщо ці умови не дотримано, у разі поломки сервісний центр має право брати гроші за ремонт.
Також не зайве буде перевірити чек і виписку на товар: відповідає марка виробу, дата продажу, ціна. Якщо дотриматись усіх цих нехитрих порад, неприємностей можна уникнути.