БЕЗПЕКА НА ДОРОГАХ
Без посилення відповідальності учасників руху не обійтися, впевнені законодавці і Державтоінспекція
Свою інформаційно-просвітницьку роботу департамент ДАІ МВС України в новому році розпочав багатообіцяюче: аби обговорити можливі зміни до чинних Правил дорожнього руху, відразу після свят начальник ДДАІ генерал-майор міліції Валерій Лозовий зустрівся з головними редакторами кількох провідних українських видань. Розмова вийшла цікавою, бо якось сама собою вона з формату звичної прес-конференції перейшла у взаємозацікавлений діалог. Це й зрозуміло, адже йшлося про питання, покликані поліпшити безпеку руху на наших дорогах.
Автоінспекція на місці не стоїть
— Минулий рік для Державтоінспекції видався напруженим, — розповів Валерій Лозовий. — Одне проведення Євро-2012 чого варте. Але всю торішню діяльність ДАІ вперше оцінювали за новими критеріями, коли головним стала не кількість складених протоколів, а загальний стан аварійності на автошляхах і в населених пунктах. Причому в умовах скорочення чисельності наших працівників — на дорогах державного значення інспектори здебільшого працювали на стаціонарних постах ДАІ та в складі автопатрулів, які відстежують ситуацію, рухаючись у загальному потоці транспорту.
Початок 2012-го теж не втішав: крива аварійності поповзла вгору, зросла кількість загиблих у ДТП. Але завдяки профілактичним заходам ситуацію за цими показниками вдалося виправити. Окрім цього, автоінспекція докладала багато зусиль для виконання соціальних ініціатив Президента. Йдеться про впорядкування переліку послуг, які надають підрозділи ДАІ населенню. З одного боку, знижено число різних операцій і вартість багатьох платних послуг, а з іншого — спрощено чимало суто «даішних» процедур, включаючи отримання посвідчення водія, реєстрацію автомобілів тощо. Це стало реальністю ще й завдяки тому, що торік вдалося завершити формування автоматизованої інформаційної системи ДАІ, а також організувати цю роботу за принципом «єдиного вікна», за яким сьогодні працюють 269 міжрайонних екзаменаційних відділень Державтоінспекції.
Протягом року добре зарекомендувала себе і нова техніка, що з’явилася на озброєнні автоінспекторів. Зокрема, відеореєстратори, які дають змогу в процесі патрулювання фіксувати порушення правил руху. Завершено тестування автоматизованих пристроїв «Гарпун», оснащених приладами «Трукам» для дистанційного виявлення порушників швидкісного режиму. За словами Валерія Лозового, протягом першого півріччя цього року такі автоматизовані комплекси повинні запрацювати на всіх автошляхах державного значення.
Профілактика залишається одним з головних завдань ДАІ. Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ
Дороги, які ми обираємо… і які є
Питання з питань як для преси, так і для Державтоінспекції — дороги. Точіше, їх якість. Знаючи про випадки виграних у судах позовів власниками автотранспорту на погане дорожнє покриття, журналісти поцікавилися думкою головного автоінспектора країни щодо необхідності прийняття окремого закону про посилення відповідальності саме дорожніх служб. ДАІ обома руками «за», оскільки стан дорожнього покриття — один із відчутних чинників, що впливають на безпеку руху. Втім, це лише частина проблеми, питання безпечності автошляхів має стояти ще на стадії проектування, вважає Валерій Лозовий.
Для прикладу він назвав автомагістраль Київ — Чоп, яка навіть після проведеної масштабної реконструкції викликає чимало нарікань. Особливо у Рівненській області, де вона проходить багатьма населеними пунктами. Це призводить до численних незручностей і навіть проблем, включаючи й екологічні. На переконання автоінспекції, дороги такого класу повинні оминати навіть невеликі села, не кажучи вже про містечка чи райцентри. Зі свого боку Державтоінспекція щороку, навесні й восени, разом з комунальниками і службою автомобільних доріг проводить комплексні обстеження автошляхів, про результати яких інформує відповідні відомства, включаючи й прокуратуру. На власників доріг складають адміністративні протоколи, зокрема й за неналежне їх утримання, скажімо, взимку, коли дороги не прибирають від снігу і не обробляють реагентами від льоду. На жаль, найчастіше у відповідь чути одне: на ліквідацію недоліків немає фінансування.
Водночас актуальними залишаються й питання поведінки водіїв. Вивчаючи обставини недавнього резонансного ДТП на дорозі з Обухова до Києва, журналісти одного з видань переконалися, що на під’їзді до того злощасного переходу встановлено всі попереджувальні знаки про зниження швидкості, можливу ожеледицю, пішохідний перехід… Освітлення тієї ділянки теж достатнє. Чим ще треба попереджати водія, змусити його бути максимально уважним і обережним? — риторично запитує начальник ДАІ. На жаль, контролювати кожного з майже чотирьох мільйонів водіїв автоінспекція не може. Вихід один: паралельно з посиленням виховної і роз’яснювальної роботи треба переходити до автоматичної фото- і відеофіксації порушень правил руху.
Що залежить від ДАІ, а що — від нас самих
Продовжуючи тему стану доріг, журналісти зауважили, що, скажімо, на якість дорожнього покриття Державтоінспекції впливати складно. Тим паче, що в країні вистачає організацій, зобов’язаних за цим стежити. Інша річ, чи вистачає коштів? Але є речі, на які ДАІ може впливати безпосередньо: скажімо, на запровадження світловідбивних елементів на одязі пішоходів, передбачених можливими змінами до Правил дорожнього руху.
— Ми переконані, що такі елементи — це насамперед безпека пішоходів, — зауважив генерал. — Можливо, в Києві проблема освітлення доріг відчувається не так гостро, але є території, де цього немає зовсім. Заздалегідь помітити в темряві людину складно. В цьому плані ми почнемо предметно працювати з іншими відомствами, зокрема і з виробниками одягу, взуття та інших товарів для дітей. Дорослі ж повинні мати змогу придбати спеціальні світловідбивні флікери, які зручно кріпляться до будь-якої частини одягу чи поклажі. Для водіїв, які з якихось причин змушені зупинятися на дорозі в темряві, передбачаються спеціальні світловідбивні жилети.
Загалом новації у Правилах дорожнього руху очікуються відчутні, особливо у плані посилення відповідальності за їх порушення. Насамперед вони торкнуться дотримання швидкісного режиму. Чомусь наші водії впевнені, що нинішню 60-кілометрову швидкість у межах населених пунктів можна збільшувати до 80 км/год. Можливо, тому, що ця «вилка» — 20 км значиться зараз серед другорядних порушень? Незабаром ДАІ отримає право карати «лихачів» за перевищення дозволеної швидкості на 10 км/год. До речі, відчутно зростуть і штрафи як за ігнорування вимог дорожніх знаків, так і розмітки, правил початку руху, зупинки і стоянки, а також правил проїзду пішохідних переходів, їзду тротуарами тощо. Скажімо, доведеться платити штраф навіть тоді, коли, починаючи рух, водій не увімкнув лівого повороту.
Серед нововведень — заборона експлуатації авто, не «взутого» у сезонні шини. З цього приводу Валерій Лозовий зауважив, що частина автовласників висловлює незадоволення. Мовляв, змушують купувати не таку вже й дешеву зимову «резину». Ніхто не змушує, але в такому разі просто не виїжджай на дорогу і не створюй проблем іншим, каже генерал. Те саме стосується й світловідбивних елементів.
Певною мірою дискусійною видається й вимога в період з 1 жовтня до 1 травня рухатися у світлу пору доби з увімкненими ходовими вогнями. За словами Валерія Лозового, статистика свідчить, що найбільше ДТП трапляється у проміжку між 16 і 24 годинами взимку і після настання сутінків улітку. Але видимість на дорогах буває різною протягом усього дня, зокрема й залежно від погоди. Можливо, для наших південних регіонів це не так актуально, однак встановити, де слід вмикати ближнє світло зараз, а де трохи згодом, важко. У нас немає федерального законодавства. Є єдині закони для всієї держави, зазначив він.