Зібрання набуло символічності, адже проходило на сході України, де події останніх місяців викликали необхідність всеукраїнського діалогу. Вихідними Харків приймав учасників «круглого столу» — екс-президентів України Леоніда Кравчука і Леоніда Кучму, Прем’єр-міністра Арсенія Яценюка, віце-спікера Верховної Ради Руслана Кошулинського, віце-прем’єр-міністра — міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Володимира Гройсмана, в. о. глави МЗС Андрія Дещицю, в. о. міністра внутрішніх справ Арсена Авакова. У форумі взяли участь очільники області, народні депутати, представники органів місцевої влади, громадські діячі, науковці, представники релігійних організацій та бізнес-кіл регіону.
Вести «круглий стіл» у Харкові, як і в Києві, доручили Леонідові Кравчуку та Леонідові Кучмі. Відкриваючи його роботу, перший Президент наголосив на тих висновках, яких дійшли учасники першого, київського, «круглого столу», зокрема, що Україна повинна залишатися територіально цілісною, недоторканною, і найперше завдання влади всіх рівнів — від центральної до місцевої, полягає у забезпеченні цих конституційних положень, а також у необхідності виконання Женевських угод усіма її учасниками та нагальності концентрації зусиль з наведення ладу на всій території країни. При цьому Леонід Кучма застеріг, що люди чекають від них не політичних декларацій, а конкретних пропозицій, що робити в нинішній ситуації.
Головною обговорюваною проблемою харківського діалогу стало питання децентралізації влади. Ця тема, як і інші (розвиток регіонів, можливість припинення військових дій на сході країни, справедливий розподіл фінансів і конституційна реформа) викликала хвилю гострих дебатів та дискусій, під час яких виявлялася і полярність позицій, і небажання окремих ораторів почути аргументи опонентів. Це, врешті, могло стати, але не стало на заваді конструктивності діалогу. Пропозиції домовилися передати на розгляд Верховної Ради та уряду.
Ефективність влади — у її децентралізації
Тезу децентралізації влади, висловлену Арсенієм Яценюком, підтримала більшість учасників «круглого столу». Попри її заперечення і несприйняття представниками Донбасу й певних політичних сил, з огляду на внесені поправки і доповнення вона переважала в роботі.
«Це потрібно зробити, хоч би як хотілося комусь створити владу під себе. Не всі політсили підтримують цю ідею, але уряд вийшов із пропозицією скасувати обласні та районні адміністрації й передати їхні повноваження виконкомам місцевих рад. Центральну владу в регіонах представлятиме спеціальний орган зі спостереження за виконанням загальнодержавного законодавства. Ми в змозі забезпечити спеціальний статус для російської мови та мов національних меншин і дати можливість кожному регіону розвиватися в рамках Конституції», — наголосив Арсеній Яценюк.
Частину своїх повноважень центральна влада може вже сьогодні передати на місця, і цей процес започатковано. За приклад Прем’єр навів ухвалене урядом рішення про передачу повноважень місцевим державним архітектурно-будівельним комісіям та про передачу місцевим органам влади права надання деяких адміністративних послуг.
«Але без змін до Конституції, для яких потрібно 300 голосів, це буде тільки ширма. Тому ми підтримуємо рішення про попередній проект змін до Конституції, прийняте тимчасовою комісією парламенту. Проект повинен пройти Венеціанську комісію, потім його потрібно обговорити з населенням і ухвалити у Верховній Раді», — зазначив Арсеній Яценюк.
А Володимир Гройсман головним і зрозумілим для людей аргументом у підтримці курсу на реформування влади для її децентралізації назвав те, що господарем у країні має бути людина, а не чиновник і не президент. Бо саме чинна система влади породила корупцію, шалений тиск на громадянське суспільство і повне нехтування думкою людей. Це і є сьогодні найбільшою проблемою, тож, на його думку, головне завдання нинішнього уряду — передати владу вниз, у громади.
«Ми повинні прагнути до тих країн, у яких високий рівень життя. Побудувати у себе таку систему, в якій головною буде людина, а не чиновник. Не унітарна країна, а неефективна влада, брудна політика призвели до того, що в нашій країні сьогодні стільки бідних людей. Це те, що нам потрібно змінити саме на системному рівні. Відповідальність за це лежить і на уряді, і на політичних партіях, народних депутатах — щоб знайти 300 голосів і проголосувати. У нас немає іншого варіанта», — вважає Володимир Гройсман.
Він розповів, що уряд за прикладом європейських країн, які вже довели ефективність такої системи, пропонує провести повну децентралізацію влади з передачею повноважень у міста, села, селища.
Саме місцеві жителі самостійно повинні приймати рішення, повинні мати гроші, щоб змінювати своє життя на краще, щоб кожна громада була повноцінною, вважає урядовець. Водночас такому підходу певні сили чинять спротив.
«Чомусь хтось говорить, що ми повинні передати владу на рівень області. Ми хочемо передати владу на самий низ, а нам кажуть ні, ми повинні знайти якийсь середній варіант. Цей середній варіант не буде ефективним, він завжди буде утискувати інтереси пересічного громадянина. Те, що пропонуємо ми, цього не допустить», — поділився міркуваннями Володимир Гройсман.
Ректор Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого Василь Тацій переконаний, що суспільство одностайно підтримує децентралізацію влади. Але він також упевнений, що до цього процесу слід активніше залучати науковців різних регіонів. Особливо в питаннях розробки законопроектів з реформування устрою країни.
«Сьогодні майже всі кандидати у Президенти України підтримують позицію щодо децентралізації влади. Але поки влада і держава не ввійдуть у правове поле і не почнуть діяти згідно з чинним законодавством, буде дуже важко. Така держава не має перспектив. Тому дуже важливо, щоб ми увійшли у правове поле. Ми ж не просто будуємо державу, засновану на законі, ми будуємо правову державу, де повинні панувати принципи права.
Багато було сказано стосовно доцільності чи недоцільності федералізації. Відверто скажу: 99% людей не розуміють, що це таке. Люди у регіонах хочуть мати вплив на владу, контролювати, які закони ухвалюють, наскільки вони враховують інтереси регіонів», — зазначив Василь Тацій.
Попри аргументованість та вмотивованість позиції прибічників децентралізації влади, яких серед учасників «круглого столу» була більшість, голова Луганської обласної ради Валерій Голенко заявив, що децентралізація вже не зможе розв’язати всіх проблем і що найпершим кроком у врегулюванні ситуації має бути припинення Антитерористичної операції, а Україна, мовляв, повинна стати федеративною державою хоча б для Донецької та Луганської областей.
Переговорів із терористами не буде
Ділячись думками з приводу федералізації і зокрема Донецької та Луганської областей, народний депутат Анатолій Гіршфельд заявив, що, крім цих областей, жоден з регіонів не прагне федералізації, і закликав до федералізації економічної(?). Не зрозуміло було лише, чим вона відрізняється від запропонованої урядом децентралізації влади, адже саме остання вирішує більшість проблемних питань, які турбують жителів Донбасу. Однак ніхто з учасників «круглого столу», звісно, не став заперечувати проти закликів народного депутата щодо наведення порядку в економіці та вирішення проблемних фінансових і мовних питань сходу. В рамках Конституції, звичайно.
Арсеній Яценюк зазначив, що питання федералізації нав’язують люди з автоматами російського виробництва. «Думаю, вони хочуть іншого», — сказав він і нагадав, що зараз немає можливості виплатити заробітні плати, зокрема й шахтарям, тому що було викрадено гроші з інкасаторських машин, а 15 травня від Центрального банку в Донецьку вимагали сто мільйонів гривень.
Глава уряду також підкреслив, що регіони вимагають фінансової незалежності, і це докорінні зміни, які, можливо, доцільно спочатку перевірити на практиці. «При цьому можна спочатку провести фінансовий експеримент у Донецьку та Луганську. Тільки не так, щоб усі податки залишати на місцях, а шахтарям при цьому будуть платити центральні влади. Якщо ви готові до економічної самостійності, то щоб не відступалися потім, так як прямі дотації з держбюджету для 180 тисяч шахтарів досить значні», — заявив Арсеній Яценюк.
«Якщо цей діалог іде в політичній площині, якщо люди спрямовані на те, щоб у рамках об’єднаної країни забезпечити повноцінний і самобутній розвиток кожному регіону, то ми обов’язково успішно проведемо цей діалог. Той, хто з автоматами розстрілює людей, не хоче миру для України. Переговорів з терористами ми вести не будемо. Ті, хто не скоювали тяжких злочинів і поки що тримають у руках зброю, можуть здати її. Ми ухвалимо закон і амністуємо цих людей. Ця можливість залишається», — сказав Арсеній Яценюк.
«Від імені нинішнього уряду я хочу чітко заявити: уряд не просто чує, а уряд хоче зробити все, щоб склали зброю, щоб зберегти єдину унітарну Україну, щоб провести реальні зміни в країні і щоб країна була успішною, щоб людина в нашій країні також була успішною», — підкреслив Прем’єр-міністр.
Арсеній Яценюк, звернувши увагу на думку промовців щодо паралелей між подіями в Криму і на Донбасі, однозначно заявив, що «ми маємо пам’ятати, що у нас захопили територію — вкрали Крим. Крим належав в тому числі луганчанам, донеччанам, льві?в’янам, киянам. А тепер у Луганську і Донецьку озброєні терористи, які фінансуються зокрема росіянами і тими, хто втік з України, хочуть знову вкрасти територію, намагаються зруйнувати законно обрані органи влади».
«Ми з бандитами і терористами не будемо вести розмову. І ніколи вони не будуть диктувати українському народу, як у своїй країні жити. І тут ми повинні бути єдині. Вони зазіхають на нашу країну, на нашу незалежність. І їх буде покарано», — підкреслив глава уряду.
До миру і злагоди — через меморандум?
До пропозицій, які були на порядку денному другого «круглого столу» національної єдності, додався ще й меморандум. Його презентував народний депутат України Вадим Новинський. На його думку, це саме той документ, який може врятувати Україну, якщо його підпишуть влада та основні кандидати в Президенти України. У ньому міститься заклик до всіх сторін конфлікту «простягнути одне одному руку для будівництва суверенної, єдиної України».
За словами Вадима Новинського, Верховна Рада засуджує протиправне застосування зброї і насильства. «ВР забезпечить проведення Конституційної реформи, децентралізації влади, позаблоковий статус», — наголосив він. Також у цьому документі пропонується ліквідувати місцеві адміністрації й розширити повноваження виконкомів місцевих рад. Ці та інші положення, що містяться в меморандумі, можуть стати, на думку учасників «круглого столу», першим кроком для врегулювання ситуації в Україні.