"Плаваючий акциз октанового числа"

Віталій ЧЕПІЖКО
25 квiтня 2012

ТЕНДЕНЦІЇ

Міненерговуглепром обіцяє: ціни на бензин зростати не будуть, а експерти прогнозують
12 гривень за літр

 

Вітчизняний ринок нафтопродуктів почало лихоманити ще з середини лютого. Весь березень та майже весь квітень на АЗС цінова шкала на пальне неухильно зростала. Незважаючи на останні оптимістичні тенденції щодо невеличкого зниження світової ціни на нафту і рішучі дії уряду зі стабілізації ситуації на внутрішньому ринку, тема цінового балансу на бензин і дизпальне залишається актуальною.

Кабінет Міністрів, реагуючи на цінову ситуацію, терміново схвалив розроблений Міненерговуглепромом законопроект «Про плаваючу ставку акцизу на бензин». За даними деяких ЗМІ, у ньому пропонується до 31 грудня 2012 р. встановити коригуючі коефіцієнти на кожен наступний податковий (звітний) період до діючих ставок акцизу на бензин залежно від середньої ціни нафти Brent (DTD), яка склалася на момент завершення проведення торгів на біржі ICE (Лондон) до 25 числа поточного звітного (податкового) періоду.

Слово за парламентом

Згідно з документом, діюча ставка акцизного збору на бензин (198 €/т) буде стягуватися при середній ціні нафти на рівні 115,01—120 $/бар. При вартості нафти 110,01—115 $/бар. акциз на бензин зросте. Так, за рахунок плаваючих акцизів уряд планує знизити роздрібну ціну на бензин популярної марки А-95 до 10,5 грн/л і утримувати її на цьому рівні (сьогодні середня ціна трохи більша за 11 грн). Про це заявив міністр енергетики та вугільної промисловості Юрій Бойко і додав, що це можливо лише за прийняття законопроекту Верховною Радою. 

Коментуючи урядове рішення і загальносвітову тенденцію на ринку нафти, вітчизняні енергетичні експерти у своїх прогнозах щодо розвитку ситуації менш оптимістичні. Так, вони прогнозують, що ціни на бензин мають шанс зростати до початку літа, а потім стабілізуються у «коридорі» між 11 і 12 грн/л популярного А-95. 

Почім нині пальне? Фото Володимира ЗАЇКИ

Куди хитнеться нафтовий маятник

«Тенденція до зростання цін на нафту була яскраво помітною ще у січні, і вже тоді було варто або переглядати акцизні ставки в бік зниження, або домовлятися з останніми двома працюючими на той час Лисичанським та Кременчуцьким НПЗ щодо збільшення обсягів переробки нафти для внутрішнього ринку. Власне, низка негараздів, які звалилися на владу, породили чимало пропозицій та рішень, покликаних врятувати українців від підвищення ціни на пальне. Насамперед знову заговорили про закупівлю та переробку «Нафтогазом України» 1 млн тонн нафти для Лисичанського НПЗ. Але для «Линоса» економічний сенс працювати з’явиться лише тоді, коли обсяг переробки сягатиме щонайменше 5 млн тонн нафти. Та й для бюджету держави ця оборудка обійшлася б у значну суму. 

Більш важливим тут є рішення уряду про запровадження плаваючої ставки акцизу, яка вже оформлена у законопроект. Це має стати своєрідною гарантією, що ціна на пальне в Україні не «скакатиме». Ідеологія законопроекту полягає у тому, що ціна на нафту перебуватиме на межі $115—120 за барель. Саме тут виникають певні сумніви. Міжнародні фінансові компанії сьогодні розділилися у прогнозах щодо майбутньої ціни на нафту: або подальше зростання до $140 за умови ескалації конфлікту з Іраном, або зниження до $90/бар. за подальшої стабілізації світової економіки.

Безумовно, така активність влади у намаганні стримати ціни на бензин має насамперед політичне підгрунтя. Адже через півроку — вибори до парламенту, а невдоволений електорат на колесах нікому не потрібний. Тому можна сподіватися, що більшість ініціатив уряду покликані справді на утримання цін на пальне», — таку думку для ЗМІ висловив експерт Інституту енергетичних досліджень Юрій Корольчук. 

Дещо категоричніше урядове рішення прокоментував для «УК» директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн: «Однієї ідеї з плаваючим акцизом для стабілізації на ринку нафтопродуктів мало. Щоб виконати план, про який говорить уряд, потрібно знизити акциз удвічі. Відповідно, така програма приноситиме приблизно 350 млн грн збитку бюджету в місяць. Нам кажуть, що ці витрати будуть компенсовані, коли ціна на нафту впаде. Але звідки така впевненість, що впаде? А якщо не впаде, хто компенсує втрати? Це надто ризикований механізм, який, до того ж, не має аналогів та застосування в інших країнах. Я переконаний, аби сьогодні зняти напруження на ринку, треба перенести податкове навантаження зі споживача на нафтовидобувні компанії. Вони отримали від держави в цьому році великі пільги у вигляді відміни рентної плати за видобуток нафти, від чого держбюджет недоотримає 4-5 млрд грн. І це при тому, що ці компанії достатньо прибуткові. Треба повертатися до старих механізмів оподаткування, що дасть бюджету приблизно ще 4-5 млрд грн, і буде компенсатором для зниження ставок акцизного збору. До того ж, дасть можливість для цільового датування тих споживачів, які цього потребують, — аграрний сектор, муніципальний транспорт і бюджетні організації». Він також зазначив, що через високі роздрібні ціни на нафтопродукти, обсяги продажу в основних нафтотрейдерів впали на 10—15%.

У свою чергу президент асоціації «Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України» Леонід Косянчук констатує, що максимальні ціни до кінця квітня, якщо ситуація не зміниться, будуть такими: бензин А-95 — не  перевищуватиме 11,80 і на 1 гривню менше буде максимальна ціна на дизельне пальне. За його словами, ціна на нафту не зростатиме, інакше просто не буде попиту на нафтопродукти. «Сьогодні кожні 10—20 копійок підвищення ціни на паливо призводить до втрати 10—20% споживачів», — додав він.  Водночас у компанії «Лукойл» вважають, що, виходячи з прогнозів цін на нафту, вартість А-95 на українських АЗС до травня може скласти 12 грн за літр.

Як бачимо, цінова палітра різна — можливі урядові 10,5 грн/л і експертні 12 грн не є остаточними сталими варіантами. Цінові малопрогнозовані каруселі викликають занепокоєння не лише в автолюбителів, а й у селян, адже тривають весняно-польові роботи.

Чи впливає сезонний чинник?

На думку експертів, дефіцит пального і спровоковане підвищення цін на бензин у період весняно-посівних робіт відійшли в історію. «Основний вплив на ціну дизпального мають світові ціни на енергоресурси. Наприклад, навесні минулого року ціна на нафту була приблизно $120 за барель, і це не завадило селянам зібрати рекордний урожай. Цієї весни немає проблем з ресурсом та й ціни не захмарні. Тому сезонний чинник не запрацює. В останні роки ринок живе в стані перманентного профіциту, тобто пального на ринку більше, ніж його потрібно. «Раніше, коли в Україні було мито на ввезення нафтопродуктів, справді під час посівної і збиральної кампаній ціни на нафтопродукти підвищували щороку. Тепер в Україні вільний ввіз нафтопродуктів, і, відповідно, зростання попиту покривається збільшенням пропозиції. Доки у нас знову не введуть обмеження на імпорт бензину й інших нафтопродуктів, то подорожчання бензину через сезонний чинник очікувати не варто», — переконаний економіст Міжнародного центру перспективних досліджень Олександр Жолудь.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua