Уже третій рік триває воєнний конфлікт на сході України. І весь цей час іде процес переміщення людей з тимчасово окупованих територій. За інформацією Мінсоцполітики, станом на 1 серпня 2016 року на облік взято 1,749 мільйона осіб.
Урядовий контактний центр систематично проводить прогнозні дослідження щодо внутрішньо переміщених осіб (ВПО) шляхом телефонного опитування громадян, які звертаються на урядову «гарячу лінію». Так, наприкінці 2015 року проведено дослідження «Актуальні проблеми адаптації та соціального захисту внутрішньо переміщених осіб». Воно дало можливість виявити основні проблеми, з якими стикаються ВПО. Найгостріші — брак житла, роботи та документів. А такі питання, як мова і ставлення оточення, не є гострими ні для переселенців, ні для інших громадян. Тобто розколу, тему якого періодично порушують у ЗМІ (особливо російських), в Україні немає. Це підтверджує і той факт, що найбільше допомоги ВПО отримують саме від волонтерських організацій.
Подекуди лунають думки, що місцеві органи влади не є важливим джерелом допомоги для ВПО, тож формується кліше «влада нічого не робить» (яким можуть скористатись певні сили при формуванні своїх закликів). Проте дослідження довело хибність такого стереотипу. Адже ВПО називають органи місцевої влади другим за значенням джерелом допомоги.
Щодо звернень на урядову «гарячу лінію» різної тематики, то, за інформацією управління взаємодії з громадськістю Урядового контактного центру, з початку 2016 року їх зареєстровано понад 1 мільйон, з них майже 1200 — стосовно питань, пов’язаних з окупацією АР Крим та м. Севастополя. Найчастіше зверталися заявники з АР Крим, м. Києва, Херсонської, Дніпропетровської, Київської, Запорізької та Харківської областей.
Основні питання, що турбували громадян: соцзахист на новому місці проживання, зокрема житлове та матеріальне забезпечення, оформлення документів (довідок про взяття на облік ВПО, видача паспорта громадянина України, свідоцтва про народження дитини тощо), перетин адмінкордону з АР Крим та ввезення на материкову частину країни особистого майна під час переїзду.
Порівняно з минулим роком зменшилася кількість звернень щодо проблем із житлом. Звернення з проханнями забезпечити кримчан тимчасовим житлом надсилали фахівці Центру Київській міській, Львівській, Полтавській та іншим ОДА.
Одні з найактуальніших для переселенців з Криму — питання соцзахисту. Люди зверталися щодо призначення та затримки виплат щомісячної адресної грошової допомоги ВПО, отримання матеріальної допомоги на лікування та розв’язання соціально-побутових проблем тощо.
Особливо людей турбувала необхідність надання представникам органів влади оригіналів підтверджувальних документів з місця постійної реєстрації для переоформлення за фактичним місцем проживання та проведення верифікації соцвиплат. Заявники нарікали на брак гнучкого механізму отримання та поновлення особистих документів у разі необхідності, надання при цьому оригіналів документів з місця попереднього проживання.
Так, переселенець (1943 р. н., пенсіонер, інвалід ІІ групи) із с. Солоне Озеро Джанкойського району, який 2014 року з дружиною переїхав до Києва, поскаржився, що родина проживає в аварійному будинку без електрики та інших комунікацій, і просив сприяння у наданні їм тимчасового житла у селі на Чернігівщині. У Чернігівській РДА повідомили, що в с. Жеведь цього району є житлове приміщення, яке можна надати людям. Зворотним зв’язком дружина заявника повідомила, що у сільраді їй підтвердили наявність вільного помешкання.
Заявниця з Ялти, яка нині проживає у Борисполі на Київщині, звернулася щодо затримки виплати їй щомісячної адресної грошової допомоги як ВПО за квітень, травень та червень цього року. Зворотним зв’язком за два тижні після реєстрації звернення жінка повідомила, що за результатами розгляду звернення отримала всі належні їй кошти.
Загалом з 22 по 28 серпня на урядову «гарячу лінію» надійшло 33 930 дзвінків, через інтернет зареєстровано 674 звернення.
Отже, звернутися на урядову «гарячу лінію» за скороченим номером телефону 1545, запровадженим на загальнодержавному рівні у липні цього року, та отримати відповідь, роз’яснення чи довідкову інформацію може будь-який громадянин України, цілодобово та безкоштовно як зі стаціонарного телефону, так і з мобільного.
Для підприємців «гаряча лінія» діє за номером: 0-800-503-045.
Для громадян України, які перебувають за кордоном, номер телефону урядової «гарячої лінії»: +38(044)284-19-15.
Киянам надається прямий міський телефон урядової «гарячої лінії» за номером: 284-19-15.
Оформити звернення можна також через веб-сайт Урядового контактного центру за адресою: www.ukc.gov.ua.