РЕАЛІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
Реформування міліції експерти радять починати із чистки лав та збільшення соціального забезпечення
Кажуть, що найкращий поліцейський — це колишній злочинець. Не знаю, чи хтось в якійсь країні спробував цю думку втілити в життя, але те, що наші правоохоронці постійно прагнуть зрівняти поняття міліціонер-злочинець, на жаль, безперечний факт. Щоб змінити ситуацію, опозиція вкотре наполягає на відставці міністра, а експерти натомість стверджують, що потрібно докорінно міняти саму систему. Але зробити це можна лише після напрацювання загальної концепції реформування органів кримінальної юстиції.
До лав міліції потрібно брати кращих із кращих. Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ
Кадровий голод
Розмови про реформи органів внутрішніх справ ведуться настільки давно, що вкотре слухаючи дискусію експертів, серед яких були народні депутати, політологи, науковці, представники профільного міністерства, мимоволі подумала, що бачу якийсь один і той самий сон. Коли дуже хочеться прокинутися й закричати: «Досить уже говорити! Почнімо щось робити». Тому що знову і знову озвучувалися очевидні речі про те, що потрібно збільшувати зарплати, поліпшувати матеріально-технічну базу, набирати до міліції кращих з кращих, а головне — боротися з корупцією. Безперечно, все це потрібно робити. Але як рівень зарплатні впливає на те, що правоохоронці гвалтують і вбивають жінок? Яка матеріально-технічна база може втримати їх від того, щоб катувати людей, вибиваючи зізнання? Хоч Кримінальний процесуальний кодекс, який був ухвалений наприкінці минулого року, чітко зазначає, що таке зізнання не має сенсу, тому що не береться до уваги судом.
Не зупиняє таких нелюдів і те, що з 1 січня цього року до будь-якої людини, що затримана за підозрою у скоєнні злочину, повинні викликати безкоштовного адвоката. Як знущалися, так і продовжують це робити.
Упевнено можна сказати, що така ситуація вже стала своєрідною нормою нашого життя. Інакше просто неможливо пояснити, чому жителі Врадіївки, які зважилися штурмом брати райвідділ, багато років просто терпіли знущання правоохоронців. Дозволяли їм тримати у страху цілий район. «Міліція не краща і не гірша за власний народ, — вважає політолог Дмитро Видрін. — Тому коли одні люди кажуть, що ситуація у Врадіївці показала міліцію як найгірший прошарок населення, зборище покидьків, — це неправда. Не погоджуюся також із тими, хто каже, що міліція є кращою частиною народу. Вона не гірша і не краща. Варто зазначити, що у Врадіївці були задіяні не тільки міліціонери, а й місцеві жителі. Вона відображає моральну ситуацію, яка спостерігається в суспільстві».
Погоджується з такою думкою й начальник Науково-дослідного інституту МВС Михайло Вербенський. За його словами, міліція є частиною суспільства, і все, що в ньому відбувається, проектується й на силові структури. Він також нагадав, що за роки незалежності відчутно послабився кадровий потенціал органів внутрішніх справ. Багато кваліфікованих та досвідчених кадрів пішли з міліції після розпаду СРСР, скасування низки соціальних пільг і масового скорочення службовців віком від 45 років. «Тож у міліції залишилася молодь, люди без належної професійної підготовки і — що приховувати? — морального загартування», — підкреслив пан Вербенський.
Натомість у МВС запевняють, що події у Врадіївці — радше виняток, ніж правило. «Ми суворо відреагували на ці події, прийнято жорсткі кадрові й управлінські рішення. Зокрема, до дисциплінарної відповідальності притягнуто 20 працівників, із них 13 звільнено з органів внутрішніх справ. Ще три людини звільнені з посад, також три попереджені у зв’язку зі службовою невідповідністю, а одному винесено сувору догану», — заявив заступник начальника головного штабу МВС Олексій Сергєєв.
Крім того, за його словами, в цей час проводиться комплекс заходів щодо недопущення подібних інцидентів. Насамперед це пов’язано з виїздами керівників міністерства в усі регіони країни, звертається увага на найвіддаленіші райвідділи. Також розглядається питання кадрового посилення в міліції.
Із французьким шармом
Хоч би хто брався до цього часу за реформування органів внутрішніх справ, робили це пафосно і з розмахом. Досить згадати 2005 рік, який запам’ятався тим, що тодішній Президент Віктор Ющенко вирішив скасувати Державтоінспекцію. На колегії МВС він заявив, що працівники ДАІ дискредитували свою службу безпідставними чіпляннями до водіїв, вимаганням у них грошей і круговою порукою. Ющенко сказав, що тричі попереджав міністра (на той час ним був Юрій Луценко), щоб ДАІшники не ховалися «під кущами бузини», але в країні нічого не змінилося, і він своєю владою розганяє ДАІ, доручивши за добу підготувати проект указу.
Наслідки такого реформування тоді відчули на собі багато водіїв, бо ситуація на дорогах була просто некерованою. Пригадую випадок, що трапився з моєю подругою, автомобіль якої потрапив у ДТП і впав у прірву. На місце події працівники ДАІ приїхали, але були дуже злі. Вони одразу заявили, що пальцем не поворухнуть, щоб допомогти. На щастя, приятельці вдалося додзвонитися в МНС і рятувальники погодилися приїхати, щоб витягнути автомобіль. Урегульовувати ж конфлікт обом учасникам цієї пригоди довелося самотужки.
Чим саме закінчилася ця реформа ДАІ, гадаю, переповідати не варто. Такими ж безрезультатними виявилися й спроби створити муніципальну міліцію, яка мала б контролювати громадський порядок, стежити за дотриманням правил благоустрою, паркування, не допускати встановлення незаконних малих архітектурних форм. Хоч деякі міські голови на цей експеримент таки зважилися.
Але найбільш пафосною виявилася презентація законопроекту «Про поліцію», яка пройшла торік. Тоді автори документа — народні депутати Василь Грицак та Валерій Коновалюк — заявили, що потрібно перетворити міліцію в поліцію, а розпочати треба… з переодягання. Представляючи новий законопроект про створення в структурі Міністерства внутрішніх справ департаментові поліції, депутати навіть продемонстрували варіанти форми, в якій, на їхню думку, правоохоронцям буде комфортніше оберігати спокій громадян. Особливо хвалили капелюхи, які нагадували головні убори французьких жандармів.
Відповідаючи на запитання, скільки грошей потрібно, щоб перетворити існуючі в структурі МВС служби в поліцію і потім оновити гардероб правоохоронців, депутати так і не змогли назвати точної цифри. Лише наполегливо повторювали, що додаткового навантаження на бюджет не буде, нова форма за собівартістю дешевша і зручніша, ніж та, яка є нині, а кошти на вищі зарплати можна відшукати, якщо скоротити особовий склад органів внутрішніх справ на 15—20%.
«Рядовий поліції РФ отримує близько тисячі доларів заробітної плати, — заявив на презентації Василь Грицак. — Ми вважаємо, що співробітники української поліції, починаючи від рядового до старшого сержанта, повинні отримувати зарплату не менше ніж 5,6 тисячі гривень».
У Росії, приклад якої надихнув народних обранців, поліція утворена в 2011 році. З 1 березня по 1 серпня в МВС проходила загальна переатестація співробітників. За її підсумками 183 тисячі осіб були звільнені, інші колишні міліціонери отримали поліцейські звання.
Законом «Про поліцію» вводилась низка нових норм взаємовідносин між поліцією і суспільством, застосовуваних у країнах Заходу. Зокрема російських поліцейських зобов’язали роз’яснювати затриманому його право на юридичну допомогу, на послуги перекладача, на повідомлення близьких про те, що він затриманий, а також право на відмову від дачі показів. Крім того, затриманий одержав право на один телефонний дзвінок для повідомлення родичів і близьких про своє затримання та місцезнаходження. Новий закон забороняв співробітнику поліції вдаватися до тортур, насильства або іншого поводження, що принижує людську гідність.
Щоправда, на практиці ці норми були реалізовані зовсім по-іншому. Буквально через два тижні після набуття новим законом чинності в одному з відділень поліції міста Казані помер 52-річний чоловік. Родичі загиблого заявили, що він помер після знущань у відділку — четверо поліцейських гвалтували його пляшкою від шампанського.
ТОЧКА ЗОРУ
Як зробити хабарі невигідними?
В уряді має з’явитися людина, яка доведе до логічного завершення реформу силових структур і допоможе повернути довіру громадян до міліції, вважає заступник голови Комітету Верховної Ради з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Володимир Олійник. «У будь-якої реформи має бути автор — людина, яка розуміє, що робить, і може професійно відстоювати свою позицію. Але ця людина повинна мати можливість поглянути на ситуацію збоку і тверезо все зважити. Можливо, нам потрібно подумати про посаду віце-прем’єра, який би опікувався реформуванням усіх органів кримінальної юстиції. У разі, якщо реформу міліції буде проводити саме міністерство, з цього вийде хіба що реорганізація. Тому, що й того генерала шкода, і цього. І одні служби начебто потрібні, й інші. Тільки-но якесь міністерство починає само себе реформувати — це завершується, в кращому разі, реорганізацією та збільшенням, а не зменшенням особового складу. Тому що система чинить опір. Придумати найкращі концепції — цього замало, вони повинні бути підкріплені ресурсною базою. А її поки що немає. Якщо піти і зупинитися — це дискредитує саму ідею. Тому не досить переодягнути міліціонерів у нову форму, поліція — це не тільки зміна назви, це нова якість роботи».
На його думку, перед тим як проводити «чистку» лав, треба встановити високі зарплати і дати людям соціальні пільги. Тобто створити мінімальні умови, які дадуть змогу людині відчувати себе відносно комфортно. Наприклад забезпечити житлом або автомобілем за рахунок виділення кредиту. «Зрозуміло, що в бюджеті немає стільки грошей, але держава може взяти на себе погашення відсотків, — пояснює політик. — Правда, відразу треба врахувати один важливий нюанс. Якщо людину звільняють з органів внутрішніх справ за порушення закону — відсотки платитиме сповна вся родина. Як тільки з’явиться така колективна відповідальність, коли сім’я міліціонера буде зацікавлена в тому, щоб він ніс службу справно, звільнень та корупційних діянь стане менше. Преференції у вигляді кредитів — це чесніше, ніж з року в рік говорити людині, що він стоїть у черзі, але грошей на будівництво житла у держави немає».
За словами парламентарія, для правоохоронців потрібно створити такі умови, щоб їм було невигідно брати хабарі і вони боялися втратити роботу. Можливо, тоді реформа матиме позитивний результат.