ГАЗОТРАНСПОРТНІ ПЕРСПЕКТИВИ

Яку модель управління вітчизняною ГТС варто вибрати

Чергове обговорення завжди актуального питання про створення газотранспортного консорціуму з управління ГТС  України — з Європою чи без, — яке проводив Інститут енергетичних досліджень, збіглося з черговим загостренням постачання російського блакитного палива територією України до Західної Європи.

Ще не виліз на коня, а вже кричить «вйо!»

«Що стосується української газотранспортної системи, то за планових обсягів 320 мільйонів кубометрів щодоби  Газпром  недодає 50 мільйонів кубометрів. Щодо споживання російського газу, то ні в кінці січня, ні на початку лютого цей обсяг не перевищував законтрактованого показника.  Основне навантаження сьогодні лягло на наші сховища, які працюють на піку своєї потужності і піднімають щодоби майже 140 мільйонів кубічних метрів. Іншу частину на рівні 56-57 мільйонів генерує власний видобуток. Таким чином, Україна за планових можливостей отримувати не менше 142 мільйонів, а з урахуванням контрактної можливості перебирати щодоби ще на 6% більше цими можливостями не користується», —  констатує  незалежний експерт Олек?сандр Нарбут.

Так звана  газова війна України з Росією все ще залишається досить гострою темою. Російські партнери неодноразово повідомляли, що РФ має намір істотно скоротити транспортування газу до Європи українською  ГТС, що нашу систему, якщо до її управління не допустять Росію, можна повністю здавати на металобрухт. Разом з тим,  північний сусід чудово розуміє, що без свого контролю над нашою трубою він не спроможний виконувати контракти перед Західною Європою. Ситуацію навіть не врятують обхідні газові шляхи. Отже,  у цій боротьбі застосовуються всі методи, у тому числі тиск у ціноутворенні на газ  та неправдиві звинувачення у відборі українською стороною газу в нинішні холодні дні.  У той же час українські експерти вважають: якщо наша країна хоче створити газотранспортний консорціум, то їй варто обачно обирати собі партнерів.

Однодумці чи… халявщики

Україні варто непокоїтися щодо фінансової прозорості можливих партнерів по газотранспортному консорціуму. Таку думку висловив незалежний  енергетичний експерт В’ячеслав Княжницький.

«Сьогодні Україна сама може впоратися з управлінням ГТС. Якщо буде підписано договір про асоціацію і ЗВТ, ми закриваємо правове поле з ЄС. І нам стане зрозуміло, на яких умовах діятиме наша ГТС. Тоді і можна створювати газотранспортний консорціум», — сказав він і звернув увагу на те, що Україна повинна чітко знати фінансове становище як європейської сторони, так і російської в разі створення такого консорціуму.

Важливо, яку цінність  принесуть компанії в систему управління трубою. Чи мають вони досвід у цій сфері. Це важливі моменти, на які потрібно звертати увагу. З огляду на систему управління в тристоронньому форматі повинна бути проведена реформа «Нафтогазу». Оператор системи має бути абсолютно незалежним», — сказав В. Княжницький.

«Компанії укладатимуть договір про транспортування з незалежним оператором. Його дії мають відповідати зобов’язанням в рамках другого енергопакета. І не залежати від цін на газ. Якщо ми проектуємо такий формат співпраці на компанії, які прийдуть до нас із Росії, то вони мають чітко відповідати цим вимогам. Ми повинні обов’язково знати про реальний фінансовий стан партнера. У Гаазькому суді три позови «Юкоса» і ще двох компаній до РФ. Сума позовів — $100 млрд. Якщо до нас прийде такий партнер, а потім з’являться  подібні судові позови, ми можемо стати заручниками перебігу таких подій. 

Нагадаємо, що Україна вже майже півтора року домагається зниження ціни на російський газ. Діючі контракти від 2009 року влада називає кабальними. Росія ж в обмін на зниження ціни хоче отримати доступ до управління українською газотранспортною системою (ГТС). При цьому сторони не виключають, що внаслідок переговорів може бути створений консорціум з управління українською ГТС, однак формат такого консорціуму поки не визначений. Україна наполягає, щоб у консорціум увійшла європейська сторона.