ПРЕЦЕДЕНТ
Три роки і три місяці виявилося замало, щоб належно обладнати майданчики для паркування авто
Ви сміятиметеся, але процедурні «жарти» з паркуванням автотранспорту в українських містах після 1 квітня обіцяють розгорітися з новою силою. День сміху тут ні до чого, просто минулої неділі закінчився термін дії урядової тримісячної відстрочки різним «парк сервісам», аби врешті-решт облаштувати місця для паркування спеціальними платіжними терміналами, названими в просторіччі паркоматами. Інакше всі платні стоянки втрачають, так би мовити, свій платний статус і стають умовно безкоштовними.
Чого саме? Про це трохи далі, а поки що нагадаємо, що рішення про обладнання всіх стоянок електронними пристроями для безготівкового розрахунку Кабінет Міністрів схвалив ще в 2009 році. З благородною, як на широкий загал, метою — «відсікти» від цього «корита» армію паркувальників, щоб кожна народна копійка йшла в держбюджет. Прагнучи бути реалістами, урядовці на все — про все виділили три роки. Не вистачило: на кінець 2011-го паркувальними автоматами чи в’їзними-виїзними терміналами юридичні або фізичні власники стоянок спромоглися облаштувати менше п’яти відсотків майданчиків. Зате коли автовласники з числа найбільш тямущих почали відмовлятися платити готівкою, приміром у столиці здійнявся цілий гвалт.
Паркувальники своїх позицій здавати не хочуть. Фото володимира ЗАЇКИ
«Київтранспарксервіс» став намертво: про безкоштовне паркування не може навіть ітися. Оперуючи десятками причин, чиновники почали просити уряд надати ще одну відстрочку, щоб виконати в повному обсязі згадане розпорядження. Надали. Думаєте, щось змінилося? Правильно: нічого. Знову паркувальники називають безліч причин, аби ігнорувати закон. Зокрема й те, що, мовляв, донедавна у країні паркомати для безготівкових розрахунків не були ліцензовані, отож придбати їх навіть за бажання вони не могли. Тому й написали в Кабмін черговий лист із проханням відстрочити дію розпорядження до кінця року. Відповіді поки що не отримали.
Але гроші за місце на асфальті продовжують брати справно. «Є паркомат чи немає, треба платити, оскільки плату за стоянку ніхто не скасовував», переконує керівництво «Київтранспарксервісу». Їхні підлеглі, браві хлопці в куртках із написом «Паркування», які окупували всі більш-менш підходящі для відстою автотранспорту місця, продовжують збирати по десятці за годину готівкою, видаючи в кращому разі приготовлені заздалегідь чеки, та й то на вимогу. Або розповідають «казки», що в новому законі замість паркомата передбачена робота паркувальників-контролерів. Якщо ж платити хтось відмовляється, погрожують застосувати блокувальні пристрої або викликати евакуатор.
Правознавці до цього ставляться з іронією. Жодних паркувальників-контролерів немає, кажуть вони, блокування коліс давно скасували, а евакуатори можуть викликати хіба що працівники ДАІ, та й то лише за порушення правил руху, а не за несплачену стоянку. Єдине, що може паркувальник, — скласти акт про відмову розрахуватися (не готівкою!) у присутності двох свідків і передати його в суд. Зате запевняють: з 1 квітня, якщо на парковці немає паркомата, немає й законних підстав платити за стоянку.
Так само коментують ситуацію, хоч і трохи іншими словами, офіційні органи. Як повідомила прес-служба Мінрегіонбуду, відомство нагадує, що з 1 квітня цього року сплачувати за послуги паркування треба виключно шляхом паркувальних талонів, якщо не йдеться про обладнані паркоматами чи терміналами стоянки. «Відкладати встановлення паркоматів і автоматичних терміналів не доцільно, — наголошують у міністерстві. — Аби ліквідувати розрахунки готівкою, продавати талони для паркування з 1 квітня дозволено виключно на безготівковій формі розрахунку. Це завадить приховувати частину коштів, отриманих за паркування».