Міністр доходів і зборів
Олександр КЛИМЕНКО

Беззаперечно, зростання акцизних доходів державного бюджету з початку 2013 року не можна не вважати успішним. Тільки за 8 місяців акциз забезпечив більш як 17,5 мільярда гривень — тобто понад 8% доходів держбюджету. Акциз вийшов на почесне третє місце за податковими надходженнями, а в перспективі, зважаючи на динаміку, може посісти навіть другий щабель, випередивши податок на прибуток підприємств.

Тим більше, що нині і ПДВ як основний наповнювач держбюджету, і податок на прибуток підприємств проходять своєрідне випробування на міцність на тлі загальносвітових економічних негараздів. Адже тільки за І півріччя 2013 року експорт товарів з України впав майже на 9%, імпорт — на 14,5%. Експортери недоплачують податок на прибуток, імпортери — ПДВ, тож наслідком є те, що зовнішньоекономічний негатив дошкульно б’є по держбюджету.

Про те, як саме акцизи наповнили цьогорічний бюджет, «УК» розповів міністр доходів і зборів Олександр КЛИМЕНКО.

— Олександре Вікторовичу, акциз у нас збирають з алкогольних і тютюнових виробів, з пива та пального. Оподаткування якого з цих продуктів дало найбільші надходження цього року?

— Понад 70% акцизного податку на сьогодні забезпечує тютюнова галузь. За оcтанній рік її представники збільшили відрахування до бюджету на 15%. У грошовому еквіваленті це більш як 12 мільярдів гривень. Щоб було зрозуміло: цих коштів достатньо для повного фінансування заходів з охорони здоров’я, закладених у цьогорічному державному бюджеті, або ж для половини усієї освітньої галузі.

— Чи не пов’язана така динаміка з тим, що населення України почало більше курити — і, відповідно, зросли надходження від акцизу?

— Річ не в населенні. Ось переді мною дані Держстату: українці скорочують споживання сигарет. Реалізація тютюнових виробів за рік впала на 13%.

— За рахунок чого ж тоді збільшуються відрахування до бюджету?

— Зауважу, сьогоднішні надходження почали більш-менш відображати справжній потенціал цього ринку. Ми провели кілька ключових зустрічей з виробниками тютюнової продукції і знайшли ефективні рішення щодо збільшення прозорості цього ринку. Цього бажали виробники, цього прагнуло міністерство.

Кілька чинників спрацювало. Ми змінили принципи справляння акцизу. Посилили ефективність контролю за ринком, провели системну роботу щодо детінізації ринку. Спільно з МВС розпочали масовану атаку проти тіньових схем виробництва та реалізації тютюну. І я радий, що споживачі продукції не відчули незручностей від нашої роботи. А навпаки, тепер більшою мірою захищені від фальсифікату й контрафакту.

— Виробники часто нарікають на високий рівень тінізації тютюнового ринку, насиченість дешевою контрабандною продукцією, що призводить до збитків легальних виробників.

— Гадаю, слід використовувати словосполучення в минулому часі — часто нарікали. Я постійно спілкуюся з ключовими виробниками. Ситуація змінилася.

Наведу і конкретні цифри. Що стосується українського ринку, то протягом 2013 року співробітники Міндоходів вилучили з незаконного обігу 7,3 мільйона пачок тютюнових виробів на суму понад 60 мільйонів гривень.

Ми також приділяємо увагу посиленню контролю за зберіганням тютюнових виробів, що завезені на територію України в режимі «транзит» та містяться на митних складах. Оскільки контрабанда тютюну — транскордонна проблема, координуємо свої зусилля на міжнародному рівні. На початку червня укладено відповідну угоду з OLAF (Європейським офісом боротьби з шахрайством. — «УК»). Це дає нам змогу не тільки оперативно обмінюватися інформацією з нашими європейськими колегами, а й проводити спільні оперативні дії.

— Які плани міністерства щодо акцизної політики у перспективі?

— Чинна акцизна система довела свою ефективність. Ми плануємо її розвивати. Чимало роботи попереду у світлі Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, приведення акцизної політики у відповідність до європейських директив. Це і гармонізація структури акцизного збору для тютюнових виробів, і запровадження європейської класифікації алкогольних напоїв, і багато інших нюансів.

При плануванні подальших кроків у сфері акцизної політики для нас також важливо віднайти баланс інтересів держави, виробника та споживача, баланс акцизної політики між галузями. Саме тому ми працюємо над пошуком найоптимальнішої формули акцизної політики разом з ключовими виробниками, галузевими асоціаціями в рамках Інвестиційної ради при Міндоходів.

На порядку денному сьогодні, зокрема, впровадження Єдиного реєстру обладнання для промислового виробництва тютюнових виробів. Разом з виробниками розглядаємо варіанти запровадження електронної акцизної марки.

 А ви самі курите, Олександре Вікторовичу?

— Не курю, оскільки дуже активно займаюся спортом. І заохочую всіх знайомих кидати цю звичку.

Сергій КОСЕНКО
для «Урядового кур’єра»

ДОСЬЄ «УК»

Олександр КЛИМЕНКО. Народився 1980 року в Макіївці на Донеччині. Закінчив Донецький держуніверситет за спеціальністю «фінанси» та Дніпропетровський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України (магістр державного управління).

З 2005 року — на державній службі. З 2010 року — голова Державної податкової адміністрації Донецької області. З лютого 2011 р. – заступник голови Державної податкової служби України. З листопада 2011-го – голова Державної податкової служби України. З грудня 2012 р. – міністр доходів і зборів України.

Виховує двох синів та дочку.