Професор Уманського державного
педагогічного університету
Оксана ЗАБОЛОТНА
Сьогодні той чи той навчальний заклад оцінюють не тільки, так би мовити, за його відбитком у дзеркалі національного сприйняття. Не менше важить думка про нього в очах світової спільноти. Ось чому Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини все активніше виходить у світовий освітній простір. Пізнаючи життя закордонних вишів зсередини, викладачі й студенти привозять до Умані нові враження, ідеї, бачення перспектив. Про те, як удається розширювати горизонти міжнародної співпраці, — наша розмова з координатором міжнародної діяльності університету Оксаною Заболотною.
Шанс для молоді
— Оксано Адольфівно, співпраця із закордонними навчальними закладами, на ваш погляд, — просто мода чи необхідність, викликана суспільними потребами? Що дає вона конкретному студентові?
— Для студентів навчання у сучасному університеті — це не лише можливість здобути освіту, а й шанс розширити горизонти як на культурно-просвітницькому, так і на академічному рівнях. Саме тому в університеті докладають багато зусиль, аби надати молоді шанс відкрити для себе світ, а тому підтримують тісні партнерські зв’язки з навчальними закладами і науковими установами Польщі, Росії, Білорусі, США, Франції, Великобританії, Німеччини, Узбекистану, Пакистану, Грузії, Вірменії та інших країн. Постійно тривають пошуки можливостей для студентів на засадах обміну, стипендій, грантів на проведення наукових досліджень. У цьому навчальному році, після отримання ліцензії на навчання іноземних громадян, університет пропонує освітні послуги студентам з Китаю, Азербайджану, Судану.
Цікаве і корисне для уманських студентів навчання у колегіумі МІГуС, організованому спільно з Познанським університетом імені Адама Міцкевича (Польща). Назва колегіуму розшифровується як Міждисциплінарні індивідуальні гуманітарні студії, тому характер навчання й наукових досліджень у ньому має міждисциплінарний характер. Навчання в цьому закладі збагачує студентів знаннями з кількох додаткових, обраних ними у своєму або партнерських вищих навчальних закладах, курсів, дає змогу вивчити польську мову і поглибити знання англійської та інших іноземних мов, а також взяти участь у кількох міжнародних проектах і навіть навчитися впродовж одного семестру в партнерському навчальному закладі — Вищій школі професійної освіти в м. Лєшно. У рамках цього спільного академічного проекту студенти з Польщі приїздять до Уманського педагогічного університету на навчання на весняний семестр. Найбільшою популярністю користуються факультети іноземної філології і мистецько-педагогічний факультет. Студенти МІГуСу взяли участь у спільному проекті УДПУ імені Павла Тичини й Познанського університету імені Адама Міцкевича, який передбачав дослідження Євро-2012 до проведення чемпіонату і після у кількох дослідницьких групах, що досліджували психологічні особливості вболівальників, підготовку інфраструктури, комунікацію, організаційні особливості, очікування і реалії.
Працівники і студенти УДПУ імені Павла Тичини навчаються за програмою подвійного диплома і пізнають світ. У серпні розпочалася реалізація такої програми спільно з Вищою менеджерською школою в м. Лєгніца (Польща). Як наслідок, магістранти й працівники університету отримають диплом європейського зразка за напрямом «Управління». Навчання проходить у філіалі навчального закладу в м. Єлєня Гура. Географічне розташування міста просто спонукає студентів до відвідання Кракова, Праги, Дрездена, Саксонської Швейцарії. Заняття для учасників інтенсивного курсу проводять відомі польські вчені.
Студенти й викладачі факультету іноземної філології на чолі з деканом факультету
Надією Бріт задоволені паризькими зустрічами з провідними науковцями, що передбачає програма S.A.M.E.D.I.
Фото з архіву університету
Партнерські університети для талановитих
— Відомо, що студентство — активна суспільна сила. Від її позиції чимало залежить і у вирішенні політичних питань, і у вдосконаленні самого освітнього процесу. Як впливає активне спілкування зі студентами й викладачами з інших країн на розширення світогляду молодих українців, виявлення свого ставлення до процесів, які відбуваються в світі, зокрема і в сфері освіти?
— Можливість пірнути в життя закордонного студентства — це невичерпна криниця досвіду, громадянського гарту, здобуття нових знань і практичних навичок. Уже стала традицією участь студентів нашого університету разом з учнями уманських загальноосвітніх шкіл у програмі «Польсько-українського молодіжного обміну», яка четвертий рік поспіль відбувається між містами Умань і Гнєзно за фінансової підтримки Варшавського національного центру культури. У вересні відбувся перший етап проекту, під час якого уманська група побувала в першій столиці Польщі — місті Гнєзно. Нинішній рік у Польщі проголошений Роком Януша Корчака, а тому наприкінці проекту учасники обміну продемонстрували жителям і гостям міста Гнєзно виставу за текстом відомого педагога «Король Матіуш І», що стало знаковою подією для міста.
Традиційна участь студентів УДПУ імені Павла Тичини в літніх школах польської мови для іноземців, яке стало можливим за сприяння Посольства Республіки Польща й Інституту Інтердисциплінарних досліджень Варшавського університету, дає змогу уманцям удосконалювати свої знання з польської мови. Літні школи цього року було організовано на базі Університету імені Кардинала Вишинського у Варшаві й Університету імені Марії Кюрі-Склодовської в Любліні. Програма літніх шкіл передбачала лекції, практичні заняття з фонетики й стилістики польської мови, перегляд фільмів, огляд визначних місць і навіть приготування страв традиційної польської кухні.
Недавно 17 студентів факультетів іноземної філології, української філології, природничого й історичного мали змогу взяти участь у міжнародній конференції «Іноземні мови та сучасний світ», яка проходила у Бресті (Білорусь). Конференція стала майданчиком для цікавого спілкування на різноманітні теми, пов’язані з проблемами сучасного світу, що дало змогу виявити точки перетину інтересів студентської спільноти з кількох країн світу.
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини вступив до консорціуму з двадцяти європейських університетів і вперше у складі консорціуму став учасником проекту академічної мобільності — «EMINENCE» в рамках програми «Erasmus Mundus». Проект фінансує Європейська Комісія. Він має на меті підсилити якість вищої освіти і сприяти веденню діалогу і взаєморозумінню між людьми і культурами засобами мобільності й академічної співпраці. Проект «EMINENCE» спрямований на країни, які належать до ініціативи Східного партнерства: Україну, Молдову, Білорусь, Грузію, Азербайджан і Вірменію. Студенти, магістранти, аспіранти, докторанти з цих країн матимуть змогу навчатися і здійснювати наукові дослідження в партнерських університетах у Польщі, Франції, Португалії, Швеції, Італії. Проект фінансується впродовж чотирьох років і надасть 175 стипендій для студентів, магістрантів, аспірантів, докторантів і представників адміністрації обох груп країн. Після серйозного конкурсу, який проходитиме в кілька етапів, переможці отримають стипендію у розмірі 1000 євро на місяць для навчання за бакалаврськими і магістерськими програмами, 1500 євро на місяць для навчання в аспірантурі, 1800 євро в докторантурі і 2500 євро на місяць на проходження адміністративного стажування. Сподіваємося, що цим шансом скористаються найумотивованіші і найталановитіші студенти.
Друзі на всіх континентах
— Інновації, нові технологічні розробки, інвестиційно привабливі ідеї — це для студентів вашого навчального закладу не порожні слова?
— Звичайно, ні. Майбутні фахівці «варяться» в науковому середовищі зарубіжних колег, намагаються якомога глибше вникати в новітні технології, приміряти їх до вітчизняної практики. Приміром, студенти й викладачі факультету іноземної філології використовують можливість проходження стажування у Франції за навчальною програмою «S.A.M.E.D.I. — наука, мистецтво, світ, Європа через відкриття та інновації». Підготовка до тижневого навчання у Європейському науково-технічному центрі дозвілля молоді (Париж, Франція) включала вивчення нових підходів до організації молодіжних заходів. Особисто мені в цьому плані дуже багато дала участь у Конференції координаторів європейських проектів у Брюсселі, де зустрілася з представниками проектних груп з усього світу, які мають значний досвід написання і реалізації оригінальних задумів.
Завдяки реалізації діяльності факультету іноземної філології на теренах міжнародної співпраці 10 студентів університету взяли участь у міжнародній програмі Work & Travel, яка передбачає проходження практики в США. Крім досвіду роботи, вони отримали ще й хороший досвід подорожей: під час кількатижневих подорожей студенти побачили Нью-Йорк і Чикаго, Великі озера і Ніагарський водоспад, Сан-Франциско і Голлівуд. Враження студентів, які провели літо у Сполучених Штатах, різноманітні: від захоплених до помірковано критичних, але всі вони одностайні в тому, що варто відкривати для себе інші культури, мови, здобувати новий досвід. Тепер у них є друзі на всіх континентах — друзі, завдяки яким світ стає знайомішим і комфортнішим.
Західні експерти у галузі вищої освіти вважають розвиток міжнародного академічного співробітництва стратегічною метою, досягнення якої забезпечує країну конкурентоспроможними громадянами. Наскільки це можливо в нинішніх умовах, і вітчизняні навчальні заклади прагнуть дедалі більше розвивати міжнародні академічні стосунки, про що свідчить і досвід нашого навчального закладу. Сьогодні держава сприяє міжнародному співробітництву у галузі вищої освіти і здійснює заходи щодо його розвитку і зміцнення в межах двосторонніх і багатосторонніх міжнародних угод. Міжнародна діяльність сьогодні активізувалася, однак її можна й потрібно зробити ще більш динамічною і досконалою. Над цим і працюємо.
Владислав КИРЕЙ,
«Урядовий кур’єр»
ДОСЬЄ «УК»
Оксана ЗАБОЛОТНА. Народилася в Умані. Обидві вищі освіти здобула в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини. Там само навчалася в аспірантурі. Кандидат педагогічних наук, доцент, професор кафедри практики іноземних мов, докторант. Заступник головного редактора журналу «Порівняльно-педагогічні студії», завідувач лабораторії педагогічної компаративістики УДПУ. З 2005 року координує міжнародну діяльність університету. Представляла ВНЗ на міжнародних наукових і культурно-освітніх заходах у США, Великобританії, Німеччині, Франції, Фінляндії, Польщі, Росії, Литві, Естонії, Узбекистані та ін. Автор багатьох підручників і посібників.