ЕКСПЕРТИЗА
Недобросовісних виробників і продавців потрібно позбавляти ліцензії
Кулінарні вироби в зоні ризику
Термін придатності продуктів обмежений. Про цю просту істину ми, на жаль, забуваємо, переступаючи поріг супермаркету. Тому, купуючи харчі, звертаємо увагу на вартість, найменування виробника і навіть склад продукту, але тільки не на його термін придатності. Хоч саме від цього параметра залежить не те що корисність, а безпечність. Водночас експерти наголошують, що перед тим, як щось придбати, потрібно з’ясувати, як довго можна вживати, приміром, ковбасу чи тістечка.
Терміновий дисконт
За кордоном товари, термін придатності яких спливає через кілька днів, продаються зі знижкою. У нас на це не варто й сподіватись. Адже, як показує споживчий досвід, працівники супермаркетів узагалі полюбляють самостійно «оновлювати» дату виробництва чи пакування. Тобто переклеюють етикетки на нові, таким чином термін придатності подовжується. Тому бажано купувати продукти, які запаковано на виробництві.
— Перед тим як щось купити, завжди звертайте увагу на інформацію, нанесену на пакування, — наголошує експерт з питань якості та безпечності продукції АПК Асоціації «Український аграрний клуб» Олександр Вержиховський, — де, відповідно до вимог маркування, прописаних у законі про безпечність та якість харчової продукції, термін реалізації може позначатись написом «вжити до», після якого вказується кінцева дата споживання, або дата виробництва та строк придатності продукції. В останньому випадку споживач сам вираховує, до якої дати він може безпечно споживати продукт.
Строки придатності продуктів харчування зазначаються в документах, якими керується виробник при виготовленні певного виду продукції. При визначенні цих термінів за основу беруться строки, прописані у відповідних технічних регламентах та інших нормативно-правових документах, що є обов’язковими до виконання. Саме ці терміни повинні бути позначені на пакуванні продукту, а також у декларації виробника, якою супроводжується кожна партія продуктів і яку споживач має право вимагати для пред’явлення.
Серед продуктів, що входять до групи ризику, фахівці називають кулінарію та кондитерську продукцію, особливо це стосується тортів з кремовими наповнювачами. Термін придатності торта із заварним кремом становить до 6 годин, з білковим — 72 години.
Продукти, які продаються у відділах кулінарії супермаркетів, узагалі можна споживати кілька годин. Особливо це стосується салатів, заправлених майонезом. За великим рахунком, їх мали б заправляти безпосередньо перед продажем, але цього ніхто не робить. Уже не кажучи про те, що у відділ кулінарії потрапляють продукти далеко не першої свіжості. Приміром, бекон, який неохоче розкуповують, коли термін його придатності сплинув, «відсилають» у кулінарію. А там не дуже якісний бекон потрапляє в салат, де його дивний запах та смак «приховає» майонез чи спеції.
Із зберіганням м’яса ситуація в нас теж не дуже оптимістична.
— Строк придатності м’яса у роздрібній торговельній мережі досить короткий і залежить безпосередньо від умов його зберігання, — зазначає О. Вержиховський. — Якщо м’ясо зберігається в супермаркетах у тушах або напівтушах за температури нижче нуля, тоді термін його реалізації може становити до 5 діб.
Проте якщо м’ясо розморожене, термін його реалізації — 72 години. А от фарш можна зберігати максимум 12 годин і не більше.
Термін реалізації фасованого м’яса, порізаного на шматки, становить лише добу, і це за температури від 0 до 5о С. Варені ковбаси мають зберігатися залежно від сорту та складу: ліверна, кров’яна та зельц — не більше 12 годин, варені — до 48 годин. Для варено-копчених та напівкопчених ковбас термін придатності становить 10 діб, сирокопчених — 30 діб.
Скандальний захист
Молочні продукти можуть реалізовуватись у роздрібній торговельній мережі, залежно від їх виду, від 36 годин до 10 і більше діб. Якщо говорити про молоко та вершки пастеризовані у пляшках, строк їх придатності становить 36 годин. Якщо молоко стерилізоване, тоді воно може зберігатись до 10 діб. А от кефір та ряжанка повинні зберігатись півтори доби, тобто 36 годин до моменту споживання. Проте, купуючи молочні продукти, потрібно звертати увагу на місце їх зберігання. Адже в торговельній мережі полюбляють зберігати молоко не на прилавку з охолодженням, а біля нього. І це при тому, що в молоці можуть розпочатись процеси окислення, що, як мінімум, зіпсує його смакові якості.
Звісно, якщо в продукт додали чимало консервантів, його термін придатності довший, але ці добавки не можна віднести до рангу корисних.
Якщо ж супермаркет продав споживачеві неякісний продукт, фахівці радять розв’язувати проблему одразу, як-то кажуть, не відходячи від каси. Не вдається домовитись — потрібно зберегти чек і звертатись у контролюючі органи.
— Перш за все потрібно намагатись вирішити питання безпосередньо в торговельній мережі, — зазначає О. Вержиховський. — Якщо працівники магазину не прислуховуються до аргументів споживача, тоді слід звертатися до регіональних служб з питань захисту прав споживачів. І про них не варто забувати. Крім того, питаннями безпечності та якості продуктів опікується Державна ветеринарна та фітосанітарна служба України.
За спостереженням фахівців, зазвичай скандали в магазинах вирішуються на користь споживача. Отож не треба боятись відстоювати свої права, адже саме на мовчання і розраховують недобросовісні торгівці й виробники.
— Впевненість у своїй правоті та сміливі дії у 99% випадків призведуть до позитивного вирішення питання, — переконує О. Вержиховський. — При виявленні фактів порушень, недобросовісності з боку виробника чи супермаркету їх потрібно карати. Але не так, як це робиться сьогодні. На мою думку, потрібно посилити міру покарання аж до вилучення ліцензії і неможливості займатись аналогічною діяльністю в майбутньому. Адже та міра, яка є сьогодні, не співвідноситься з тими прибутками, які можуть втратити виробники.