ПОЗИКИ
Попри те, що автокредити стали дешевшими, ніж у 2008 році, охочих їх отримати не стає більше
За нещодавніми повідомленнями деяких ЗМІ, ставки автомобільних кредитів в Україні цього літа на рівні нижчому, ніж були ще в докризові часи. Йдеться саме про позики, які комерційні банки видають у гривнях. Так, середня реальна вартість кредитів на купівлю нових іномарок терміном на три роки в банках із числа 50 найбільших за активами на кінець липня становила близько 15,7%. На початок серпня 2008 року такі позики обійшлися б кредитоотримувачу в середньому в 17,3%.
Але кількість позичальників скоротилася
Кореспондент «Урядового кур’єра» звернувся за коментарями з цього приводу до директора департаменту роздрібного бізнесу банку «Київська Русь» Андрія Шила. «Так, якщо у докризові часи ми пропонували нашим клієнтам автокредити у гривні під 16 — 19% річних, то сьогодні таку позику можна отримати за ставкою від 15 до 17,5%», — зазначив він.
Треба зауважити, що згідно з даними компанії «ПростобанкКонсалтинг» позики під 15-17% річних чимало банків видають за умови першого платежу, який повинен становити від 20 до 50% вартості авто. Однак якщо кредитоотримувач сплачує одразу 75% коштів, то ставка різко знижується — до 7-9% річних.
Але, як інформував А. Шило, порівняно з докризовими роками кількість позичальників коштів під придбання авто скоротилася. «Якщо казати про тенденції цього року, то попит на автокредити з боку населення все ще залишається не таким високим, як у докризовий період», — констатував він.
Однак це не значить, що бажаючих немає. Навпаки, умови автокредитування, які поліпшуються щомісяця, надихають потенціальних позичальників на таку купівлю.
Приклади «шари» є
Найгостріші питання у майбутніх власників авто до комерційних фінансових закладів виникають з приводу розміру першого внеску. Треба зазначити, що на сьогодні Інтернет та різні блоги просто-таки «завалені» коментарями читачів, які діляться зі своїми колегами саме з цього приводу. Темою № 1 на сьогодні є пошук банку, який би надавав позики за умови 0% авансу. Здавалося б, такого в далеко не найкращі часи просто і бути не може. Втім, приклади, хоч як дивно, є.
Приміром, Укрсоцбанк пропонує своїм клієнтам (щоправда, у досить обмежений час) автокредит терміном на 1 рік під 0% авансу. Такі ж умови для всіх бажаючих є і від ПУМБу. Слід зазначити, що все це лише літні акції, які, як відомо, закінчуються, коли приходить осінь. І до того ж часто-густо банки кредитують купівлю лише окремих марок і брендів.
Однак і такий факт є сам по собі доволі приємним, адже людей, які бажають придбати авто і не мають ні копійки «за душею», чимало.
Втім, більшість фахівців вважає кредитування купівлі авто під 0% авансового платежу неправильним і дуже небезпечним для банків. Так, директор департаменту автомобільного кредитування «Плюс Банку» Олександр Кушлик зазначає, що авансові платежі — це один із ключових параметрів, який впливає на рівень кредитного ризику. А мінімальні платежі, на думку експерта, взагалі є прямим шляхом до збільшення рівня ризикованості.
Керівник напрямку автокредитування «Астра Банку» Віталій Жихарєв вважає, що, як свідчить практика, позики з нульовими авансами, які було видано ще до кризи 2008 року, становлять основу портфелів проблемних кредитів комбанків. На його думку, аванс не лише є гарантією платоспроможності кредитоотримувача, а й знижує для нього вартість кредиту.
Отже, і фінзаклади, і споживачі їхніх послуг повинні пам’ятати про ризики широкого впровадження в практику так званого нульового авансового платежу.
Ставка —це ще далеко не все
Але навіть якщо клієнт і отримує нульовий першочерговий внесок, то це не значить, що він узагалі нічого не сплатить і поїде щасливий на новому авто додому. Кредитоотримувач повинен внести обов’язкові платежі — за послуги нотаріуса, за внесення у реєстр рухомого майна, внесок до Пенсійного фонду, за реєстрацію в ДАІ.
Окрім цих платежів, покупець повинен застрахувати авто за повним КАСКО (4-5% від вартості авто) та купити страховку цивільної відповідальності перед третіми особами на період сплати кредиту. Треба зауважити, що страхова компанія має право збільшити тариф за КАСКО, якщо авто не буде обладнане сигналізацією проти викрадення.
Таким чином, усі додаткові платежі при купівлі авто за позикою, як вважають спеціалісти, становитимуть 5-10% його вартості. Сума досить пристойна.
Як зазначають представники консалтингової компанії «Антарес», комерційні банки сьогодні полюбляють кредитувати уживані автомобілі іноземного виробництва, у яких термін експлуатації п’ять років. Узагалі середній строк позики, яку отримують сьогодні клієнти банків, становить три роки.
У царині автокредитування у банків з’явилися конкуренти — автосалони, які, прагнучи змінити стан автокредитів у період початку кризи, стали пропонувати клієнтам отримати автокредит на купівлю авто з їхнього асортименту під мінімальні відсотки 3-6% річних. Щоправда, за словами спеціалістів компанії «Антарес», терміни таких автокредитів помітно менші, та й підводні камені теж є — наприклад, щомісячна комісія або дорога страховка автомобіля, і лише від свого страхового партнера. Такий пільговий автокредит можна отримати тільки на купівлю авто, яке пропонує саме цей автосалон.